Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som et led i Norwegians strategi om at gå fra vækst til lønsomhed ændrer selskabet i langdistancenetværket. Ændringerne indebærer flere frekvenser mellem Europa og USA, mens langdistanceoperationen fra København og Stockholm ikke videreføres.
Norwegian har de senere måneder foretaget en grundig gennemgang af det globale langdistancenetværk. Baseret på efterspørgslen i de forskellige markeder kombineret med driftsudfordringerne med Rolls Royce-motorerne på selskabets Dreamlinere er det besluttet, at ruterne til USA fra Københavns Lufthavn ikke vender tilbage efter vinterpausen. Samtidig afvikles ruterne til Bangkok og Krabi i Thailand. Fra Stockholm afvikles ruterne til USA og Thailand fra 29. marts 2020. USA-flyvningerne fra Oslo fortsætter som hidtil. Selskabet oplever stor efterspørgsel på ruter fra store europæiske byer som London, Barcelona og Paris til destinationer i USA og øger frekvensen på flere af disse ruter. Der er også lanceret nye ruter mellem Europa og USA i den sidste tid for at møde den voksende efterspørgsel. Norwegian tilbyder nu næsten 50 ruter mellem Europa og USA og er det største udenlandske flyselskab i New York.
Vi evaluerer løbende vores rutenetværk for at sikre, at vi møder efterspørgslen. Vi oplever stigende efterspørgsel på vores ruter mellem USA og Europa og ser frem til at tilbyde rejsende på begge sider af Atlanterhavet flere valgmuligheder og gode priser. Samtidig ser vi, at langdistancemarkedet til og fra Skandinavien er lille, sammenlignet med de store byer som New York, London, Los Angeles, Paris og Rom. Skandinavien er ikke stort nok til at opretholde interkontinentale flyvninger fra både Oslo, Stockholm og København. Vi har i længere tid haft udfordringer med Rolls Royce-motorerne på vores langdistancefly, hvilket betyder, at vi har flere fly på jorden. Dette påvirker ruteprogrammet.
Matthew Wood, Senior Vice President Commercial.
Med otte daglige flyvninger til og fra Oslo og fem til og fra London har Norwegians danske passagerer fortsat let adgang til selskabets interkontinentale destinationer i USA, Thailand, Argentina og Brasilien.
Norwegians kort- og mellemdistancerutenetværk fra København, Stockholm og Oslo påvirkes ikke af ændringerne i langdistancetilbuddet. Norwegian har i alt cirka 50 direkte ruter fra København til destinationer i Europa, Nordafrika og Mellemøsten.
Dreamliner vedligehold i København lukkes
Som følge af ændringerne i rutenetværket vil der ikke fremover være vedligehold af selskabets Dreamlinere i Københavns Lufthavn. Det vil berøre 23 medarbejdere i den tekniske organisation i København, der i alt tæller cirka 80 medarbejdere. Selskabet arbejder sammen med de faglige repræsentanter og medarbejderne for at finde løsninger, der er mindst muligt indgribende for den enkelte. Piloter ansat på Norwegians langdistancebase i Københavns Lufthavn berøres ikke af ændringerne.
[…] Norwegian i går kom med udmeldingen om at de stopper alle deres langruter ud af København og faktisk også Stockholm, så er det i forbindelse med en lang rejse for dem om at skulle tjene […]