Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der har været spekuleret meget op til dette kvartalsregnskab fra Norwegian. Det var forventet at de kom ud med et negativt resultat, men Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat på 300 millioner norske kroner efter skat.
Væksten i årets andet kvartal har været den højeste i selskabets historie og vil fremover aftage, sådan at omkostningerne reduceres yderligere i tråd med selskabets strategi. Det er interessant at se at Norwegian selv nu fremlægger at væksten skal aftage for at kontrollere omkostningsniveauet. Det kunne tyde på at indtægterne fra de mange nye ruter ikke har kunne følge med omkostninger.
Nettoresultatet var på 300 millioner norske kroner (NOK), en stærk forbedring fra sidste år, hvor tabet var på NOK 691 millioner. Selskabets omkostninger er reduceret med ni procent i dette kvartal. Fratrukket omkostninger til brændstof, faldt omkostningerne med 19 procent. Engangseffekter har også i dette kvartal bidraget til omkostningsreduktionen. Omkostningerne er reduceret til trods for, at selskabet har haft den højeste vækst nogensinde i løbet af et kvartal med 48 procent (ASK), samt at olieprisen har været betydeligt højere sammenlignet med samme periode sidste år. Trafiktilvæksten i andet kvartal (RPK) var på 46 procent.
Der var af flere finansanalytiker ventet et underskud på helt op til en halvmillard norske kroner, så Norwegian forsætter med at overraske og holde sig i live. Det bliver netop spændende i denne potentielle salgsproces at der tjenes penge og der er høj vækst. IAG og Lufthansa med flere, kunne nok have ønsket sig at Norwegian var mere presset økonomisk for at kunne gøre en god handel.
Andet og tredje kvartal er typisk de gode måneder og der hvor mange af årets penge skal tjenes. Så det bliver spændende om hullet i spanden blev lukket eller dette her var en enlig svale.
Stabil belægningsgrad
I alt fløj 10 millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal – en øgning på 16 procent. Belægningsgraden i andet kvartal holdt sig på et højt niveau, 86,8 procent mod 87,7 sidste år.
Norwegians international ekspansion har været stor de senere år med nye ruter, nye destinationer og etablering af nye baser, samt øget frekvens på adskillige ruter. Målt på de samlede indtægter er USA nu Norwegians stærkeste marked efterfulgt af Norge.
koncernchef i Norwegian Bjørn Kjos siger at:
Det er glædeligt at kunne fremlægge et godt resultat med reducerede omkostninger på trods af en stærk vækst i dette kvartal. Fremover vil væksten aftage, og vi vil høste af det, vi har sået, hvilket vil gavne kunder, ansatte og aktionærer.
Jeg er vældig glad og taknemmelig over, at vi i løbet af de sidste seks måneder har modtaget ti forskellige priser. I juni blev Norwegian kåret til Norges mest innovative selskab, og i juli blev vi tildelt ”World Travel Award” som det bedste flyselskab i Europa. Vi har også modtaget «Ambassador’s Award» af USA’s ambassadør i Norge, som viser, at det, vi har opnået indtil nu i USA, bliver værdsat og anerkendt af de amerikanske myndigheder.
Forsat nye fly kommer til
I løbet af andet kvartal har Norwegian indfaset tre Boeing 787-9 Dreamlinere og to nye Boeing 737 MAX-fly i flyflåden. I alt i år får Norwegian levering af 11 Boeing 787-9 Dreamlinere, 12 Boeing 737 MAX 8 og har allerede modtaget selskabets to sidste Boeing 737-800. Med en gennemsnitsalder på 3,7 år er Norwegians flyflåde blandt de mest moderne og miljøeffektive i verden.
[…] Norwegian tjener penge og kommer med positivt kvartalsresultat […]