Norwegians andet kvartal viser positive effekter efter rekonstruktionen og øget efterspørgsel på flyrejser

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian har i dag fremlagt de finansielle resultater for andet kvartal og første halvår i 2021. Selskabets resultater er fortsat påvirkede af pandemien og rejserestriktioner i alle markeder.

Norwegian er dog godt positioneret til fremtidig vækst og til at imødekomme øget efterspørgsel fra kunderne efter at have gennemført en vellykket rekonstruktion med en efterfølgende kapitalindhentning på seks milliarder norske kroner (NOK).

Den finansielle rapport for første halvår og resultaterne for andet kvartal viser en tydelig forbedring af selskabets finansielle situation, lavere driftsomkostningerne, en vellykket rekonstruktion og en gradvis optrapning af driften som svar på den øgede efterspørgsel.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Resultatet før skat (EBT) var på NOK 1,59 milliarder i første halvdel af 2021, sammenlignet med et tab på NOK 4,792 milliarder i samme periode i 2020. I første halvdel af 2021 var kapaciteten (ASK) reduceret med 94 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Den totale indtjening i første halvdel af 2021 var på NOK 591 millioner, sammenlignet med NOK 7,138 milliarder sidste år, en nedgang på 92 procent. 

Enhedsindtægterne steg med 22 procent som følge af en stigning i billetindtægter per passagerkilomenter på 93 procent og en reduktion af belægningsgraden på 28,8 procentpoint. Den gennemsnitlige rutelængde er reduceret med 62 procent. Ved udgangen af første halvår af 2021 bestod selskabets flåde af 51 fly. På grund af rejserestriktioner og lav efterspørgsel var op imod 32 af flyene i drift. 

I andet kvartal 2021 afsluttede Norwegian en vellykket rekonstruktionsproces, der førte til, at selskabets egenkapital forøgedes til NOK 10,7 milliarder.

Norwegians mål er at være det bedste lavprisselskab i det nordiske marked ved at tilbyde pålidelige tjenester til rimelige priser i et europæiske rutenetværk, der består af mere end 250 ruter. Selskabet ønsker at gøre det enklere og nemmere at rejse. Takket være app’en Norwegian Travel Assistant og selskabets prisvindende loyalitetsprogram Norwegian Reward med mere end fire millioner medlemmer kan passagerer let få et godt overblik over alle detaljer ved den planlagte rejse. Om bord på selskabets fly leverer Norwegian gode rejseoplevelser, blandt andet ved at tilbyde gratis WiFi til alle passagerer.

Resultaterne er stadig påvirket af de internationale rejserestriktioner. Samtidig har Norwegian nu en mere solid finansiel position, og vi kan målrettet planlægge mod fremtiden med fornyet gåpåmod. Billetbestillingerne stiger fortsat i takt med lempelser i rejserestriktionerne og flere vaccinerede mennesker. Vi forventer, at den udvikling fortsætter i resten af 2021 og 2022.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Kontanter og likvide midler var på NOK 7,475 milliarder kroner ved udgangen af første halvdel af 2021, en stigning på NOK 4,808 milliarder sammenlignet med udgangen af 2020. Norwegian har nu en finansielt rekonstrueret balance på nærmest nul i netto rentebærende gæld, en stærk kontantbeholdning og en justeret størrelse på virksomheden.

Læs mere her.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *