Norwegians pilot- og kabineselskaber i Sverige og Danmark begæret konkurs

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

COVID-19 har påvirket luftfarten og rejsebranchen i meget højgrad gennem myndighedspålagte rejserestriktioner og nærmest fuld opbremsning i efterspørgslen. For Norwegian har dette ført til, at selskabet har måttet aflyse næsten alle flyvninger, mens der fortsat oppebæres personaleomkostninger i flere lande. Norwegian har gennemført en række tiltag for at reducere omkostningerne, men desværre er pilot- og kabineselskaberne i Danmark og Sverige i dag blevet begæret konkurs.

Begæringen berører ikke moderselskabet Norwegian eller pilot- og kabineselskaberne i Norge.

Beslutningen om at begære Norwegians fire datterselskaber, Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS og Norwegian Air Resources LH ApS, blev truffet af bestyrelserne i de respektive selskaber i dag mandag. I Norge findes der effektive hjemsendelsesmuligheder, som indebærer, at staten står for samtlige lønomkostninger under hjemsendelsesperioden. Desværre findes ikke ordninger med tilsvarende dækning i Sverige og Danmark, hvilket betyder, at der fortsat er omkostninger selv om piloter og kabinepersonale ikke er i arbejde.

Norwegians flyselskab med driftstilladelse i Sverige, Norwegian Air Sweden (NSE), og selskabets 54 svenskregistrede fly er ikke berørt. Norwegian har ikke haft væsentlig flyaktivitet i Sverige eller Danmark i flere uger som følge af COVID-19.

Dette er den værste krise, flybranchen nogensinde har befundet sig i, og vi har gjort alt, hvad der står i vores magt, for at undgå det, der nu sker med vores datterselskaber i Sverige og Danmark. Vi har anmodet om statslige lånegarantier i både Sverige og Danmark på samme måde som vores konkurrenter. Den første formelle ansøgning til de svenske myndigheder blev afsendt for en måned siden, men der er fortsat ikke kommet konkrete forslag til likviditetstiltag. Vi har ikke tid til at vente, for denne krise er akut. Vores piloter og kabinepersonale er helt centrale i Norwegians virksomhed, og de har gjort et helt fantastisk stykke arbejde. Dette har været en ekstrem tung beslutning, og jeg vil på det stærkeste beklage overfor de af vores medarbejdere, der nu bliver berørt. Vi arbejder døgnet rundt for at komme igennem denne krise, sådan at vi på den anden side af dette kan komme på vingerne igen bedre og stærkere end nogensinde, hvor vi også kan tilbyde flere arbejdspladser for flyvende personale i fremtiden.

Norwegians koncernchef Jacob Schram.

De selskaber, der begæres konkurs, er:

  • Norwegian Pilot Services Denmark ApS
  • Norwegian Cabin Services Denmark ApS
  • Norwegian Air Resources Denmark LH ApS
  • Pilot Services Sweden AB

Flere aftaler opsagt i for eksempel Storbritannien og USA


Norwegian har også opsagt aftaler med selskaberne OSM Aviation og Rishworth som følge af, at behovet for piloter og kabineansatte nu er ikke-eksisterende.

I alt påvirker dette 1571 piloter og 3134 kabineansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien og USA. De cirka 700 piloter og 1300 kabineansatte med base i Norge, Frankrig og Italien berøres ikke af dette.

Sagen er nu overdraget til konkursdomstole og konkursforvaltere i de respektive lande.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *