Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har haft en sag kørende om kompensationer i forbindelse med 7 dages aflysninger af mange flyafgange grundet en pilotstrejke i 2019. Nu er der kommet en EU-dom som går i mod SAS, som potentielt kan få et tab i milliardklassen.
Sagen kort
I foråret 2019 strejkede hovedparten af piloterne i SAS i syv dage som en del af overenskomstforhandlingerne mellem piloterne og SAS. Strejken fik betydning for tusindvis af passagerer, hvis rejse blev forsinket eller aflyst. I den forbindelse har passagerer gjort krav på kompensation i henhold til flypassagerrettighedsforordningen. SAS påberåbte, at der var tale om usædvanlige omstændigheder, der fritager selskabet for at betale kompensation. SAS skal fortsat tilbyde penge retur eller ombookning af rejsen.
SAS’ modpart i sagen er retshjælpsvirksomheden Airhelp, som anfører, at en planlagt strejke som en del af overenskomstforhandlinger ikke kan anses for at være en usædvanlig omstændighed.
Det interessante i sagen er at flere parter, blandt andet den danske regering, mener at en planlagt strejke ikke er under flyselskabets kontrol. Det er netop det at den er planlagt, som gør forskellen, da SAS vidste den kom og kunne undgå den eller sikre at passagerende blev ombooket. Om de kunne nå det inden for grænsen på de 14 dage, som er kravet, måtte SAS jo have taget med i deres overvejelser i forbindelse med deres overenskomstforhandlinger. Strejkeværktøjet er kendt og brugt flere gange igennem årene når SAS forhandler med fagforeninger.
Den danske regering skriver følgende om deres holdning til sagen:
Det er regeringens vurdering, at en arbejdsnedlæggelse i form af en pilotstrejke ikke er en del af et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse. Det er en beslutning, som træffes af medarbejderne eventuelt i samarbejde med deres fagforening(er), og som luftfartsselskabet ikke selvstændigt kan forhindre i at finde sted. Et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse er at bedrive flytrafik.
Medarbejderadministration, herunder overenskomstforhandlinger, er
Kilde: Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transportudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C- 28/20, Airhelp
selvsagt en del af enhver virksomheds drift, men strejker er et middel, som arbejdstagerne enerådigt kan benytte sig af, hvorfor en sådan arbejdsnedlæggelse er uden for luftfartsselskabets kontrol. Strejker blandt et luftfartsselskabs personale vurderes derfor at opfylde begge betingelser for at udgøre en usædvanlig omstændighed.
Passagerne skal selv ansøge om kompensation
Det vigtige her er at selvom EU-domstolen nu har afsagt denne dom, så betyder det ikke at SAS pro-aktivt skal betale deres ramte passagerer tilbage. Er man ramt, så skal man selv ansøge om kompensation.
Dertil skal det også siges at SAS helt sikkert ikke bare betaler og sagerne vil blive efterprøvet ved de lokale domstole, da det er en sag der vil få konsekvenser for fremtiden. Strejkevåbnet bliver for fagforeningerne lige pludselig meget stærkere ved at de ved at SAS vil skulle betale kompensation plus de ekstra mange indtægter de ikke får i den periode strejken varer. Så tabet i denne sag vil derfor hurtigt runde en milliard danske kroner når alle udgifter og tabt fortjeneste tages med.
Skriv et svar