Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En af hovedattraktionerne under årets Business Travel Show var Heathrows nye terminal 2 kaldet “The Queens Terminal”. Udbygningen er ingen nyhed, det har længe været kendt og at Star Alliance kommer til at benytte sig af de nye faciliteter.
Den officielle åbning er sat til d. 4 Juni 2014.
We want to help every single passenger get to where they want to be as smoothly as possible
Over de seneste år har London Heathrow blevet opgraderet for £ 11 mia., hvor Terminal 5 har været springbrættet for videre udvikling af lufthavnen. Star Alliance sidder i dag på 23 % alt traffik i London Heathrow og er spredt mellem Terminal 1, 3 og 4. London Heathrow har længe været berygtet for sin dårlige logistik og infrastruktur, et irritations moment for mange rejsende.
Den nye Terminal 2 er resultatet af bl.a. Star Alliances projekt MUOR – Move Under One Roof, som har til hensigt at samle alle selskaber i Star Alliance under et og samme tag. Projektet har allerede været vellykket i lufthavne som f.eks. Tokyo Narita og Paris Charles de Gaulle.
Den nye Terminal 2 kommer til at husere 22 Star Alliance selskaber i tillæg til Aer Lingus, Virgin Atlantic, Little Red og German Wings. De tre sidstnævnte flytter ind i terminalen for at lette transfer ved codeshare flyvninger.
For at minimere konsekvenserne af eventuelle implementeringsproblemer vil terminalen i de tre første uger operere med 10% af total kapaciteten. Herefter vil de resterende flyselskaber gradvis blive implementeret, f.eks. flytter SAS ind i løbet af September 2014.
Terminal 2 vil i første omgang være opdelt i to. Hovedterminalen (2A – 12 gates) og satelitterminalen (2B – 14 gates) som på sigt udvides med endnu en satelitterminal. I løbet af det første år er der estimeret en kapacitet til ca. 10,1 mio. rejsende, hvor terminalen er beregnet til at kunne håndtere op til 20 mio. rejsende om året.
Der er lagt stor vægt på infrastruktur og brug af teknologi for at gøre opholdet i lufthavnen så behagelig som muligt. I check-in området lægges der op til at passagerer gør det meste på egen hånd, men det vil stadig være med betjente til stede. Check-in i Terminal 2 vil foregå i tre bølger, fordelt over fire zoner:
- Bølge 1: 66 self-service kiosker
- Bølge 2: Baggage drop for rejsende på økonomi. 60 bemandede check-in stationer
- Bølge 3: Premium – 56 bemandede check-in stationer.
De tre bølger er endvidere inddelt i fire zoner, hvor hver zone opereres er tildelt flyselskaber. Hensigten er at gøre check-in området mere intuitivt og enkelt for de rejsende.
Sikkerhedskontrollen består af fire baner dedikeret til Fast Track og 17 baner til vanligt rejsende. For at undgå kø efter screening har man lagt til hele 10 meter ekstra plads for passagerer at tage deres ejendele på igen. Afgangshallen er bygget op således, at du skal kunne se fra den ene ende til den anden, dermed lettere kunne planlægge og navigere rundt.
Anlægget vil indeholde 52 butikker, 17 barer og restauranter hvoraf et af dem vil være drevet af den berømte gastronomiske kok, Heston Blumenthal. I afgangsområdet vil der være 4 Star Alliance lounges – Lufthansa i hovedterminalen og United, Air Canada og Singapore Airlines i Satelitterminalen 2B. I ankomstområdet vil det være lounges for United, South African Airways og Air Canada. I tillæg vil der åbne en Plaza Premium lounge.
Når den nye Terminal 2 står færdig vil Star Alliance tilbyde 127 daglige afgange til 43 destinationer over hele verdenen.
Går alt efter planen vil terminalen betyde en betragtelig forbedring af den nuværende situation.
Første ankomst til Terminal 2 er United fra Chicago O’Hare.
Vil du være med til at udforme oplevelsen af Terminal 2? Klik her for mere information.
[box style=’info’]
Kilde: Kristoffer, Bonusfeber.no
Bonusfeber.dk skrev i november 2013 at SAS flytter til Terminal 2
[/box]
Skriv et svar