Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der findes efterhånden mange ultra-lange flyruter i verden, og der er endnu flere flyselskaper som vil være med i konkurrencen om at have den længste. Nu er det annonceret at den længste flyrute i dag, vil blive udfordret og forbigået af et andet selskab. Derudover er der andre selskaber som har annonceret ruter der bliver næsten ligeså lange.
Mange ved nok at verdens længste nuværende flyrute med passasgerfly, er Qantas rute imellem Dallas/Fort Worth og Sydney. Ruten med flynummer QF7 og QF8 opereres 6 gange om ugen med en Airbus A380. Distancen er 8 577 miles, eller 13 804 km. Fra Sydney til Dallas tager turen 15 timer og 30 minutter, imens returen er på hele 16 timer og 55 minutter. Denne rute fløj første gang 16. maj 2011 – dengang med en Boeing 747-400ER, og i 2014 blev denne byttet ud med en Airbus A380.
I disse dage har Qatar Airlines annonceret at de planlægger at starte to nye ultra-lange ruter, og afhængigt af hvilken der startes op først, vil uanset en af dem overtage statussen som værende verdens lengste kommercielle flyrute. Disse to ruter vil være fra Doha til henholdsvis Santiago i Chile og til Auckland i New Zealand. Disse ruter er henholdsvis 8 966 og 9 032 miles lange. Flytiden vil være omkring 18,5 timer og skal betjenes af en Boeing 777-200LR. Vi skal dog huske at sige at Qatar ikke officielt har annonceret disse ruter og vi ved heller ikke hvornår ruterne eventuelt skal starte op, men Qatar Airways direktør, Akbar al-Baker afslørede disse planer i et interview under Bahrain Airshow.
Men deres værste konkurrent, Emirates, vil ikke være ringere. Også de har to ultra-lange flyruter på trappene. Og Emirates har faktisk allerede annonsert at de vil starte en rute fra Dubai til Auckland allerede 1. marts, hvor de også vil have muligheten for at kunne prale af at flyve verdens længste flyrute. Afstanden fra Dubai til Auckland er et par hundrede miles kortere end fra Doha, men det ligger vel i kortene at Emirates kommer til at starte ruten først. Også Emirates vil benytte en Boeing 777-200ER på denne rute. Selskabet har allerede 4 daglige afgange fra Dubai til New Zealand, men alle går via Australien, så denne femte daglige afgang vil være direkte.
En anden ultra-lang rute Emirates har annonceret, er ruten fra Dubai til Panama City. Den er annonceret med opstart 31. marts, men skulle allerede have startet for 2 måneder siden, men er vistnok blevet udsat på grund af dårligt salg, så om den kommer i gang vil tiden nok vise. Denne rute er 8 588 miles lang. Bare 10 miles længere end nutidens længste rute. Men den rækker næppe til at blive verdens længste.
United er også klar til at opstarte en ultra-lang rute. Dette vil ske den 4. juni i år når de indsætter en spritny Boeing 787-9 Dreamliner på ruten fra San Fransisco til Singapore med det klassiske rutenummer UA1 og UA2. Denne rute vil være 8 466 miles og er næsten lige så lang som nutidens længste, men vil aldrig kunne prale med denne tittel. Dog vil United kunne prale af at have den længste rute af de amerikanske selskaber. Ruten vil afgå dagligt, og have afgang fra San Fransisco kl 23:25 og lander i Singapore kl 06:45 to dage senere. Returen går fra Singapore kl 08:45 og lander kl 09:15 samme dag. Så husker man at der er en hvis tidsforskel og at man krydser datolinjen på turen, så får man disse tider til at hænge sammen.
Direkte ruter imellem denne del af Asien og USA har ikke været opereret siden Thai Airways og Singapore Airlines fløj direkte til Los Angeles og New York i USA, med sine langtrækkende Airbus 340-500 maskiner. Ruten imellem Singapore og New York var i sin tid verdens længste flyrute, men den blev nedlagt i 2013. Når hvor Singapore Airlines har annonceret at de vil genåbne denne rute vil den igen blive verdens længste. Med sine 9 534 miles er den ca 500 miles længere end nummer to på listen, Doha – Auckland.
Singapore Airlines har bestilt hele 63 af Airbus moderne A350-900. 7 af disse vil blive levert i en langtrækkende version, betegnet A350-900ULR, hvor bogstaverne står for Ultra Long Range. Denne flytype bliver ikke leveret før i år 2018, så det tager lidt tid før Singapore Airlines igen kan prale af at have verdens længste flyrute. Også den nedlagte rute imellem Singapore og Los Angeles, regner selskabet med at genåbne når disse nye fly sættes i drift.
Så at der bliver ændringer i hvem der er indehaver af verdens længste flyrute fremover, er det ingen tvivl om. Men hvilken rækkefølge de kommer i er mere usikkert. Nedenfor finder du en tabel over eksisterende og planlagte ruter, og distancen på disse. Hovedbilledet øverst i artikkelen viser også ruterne tegnet ind på et kort ved hjælp af gcmap.com.
DFW: Dallas/Fort Worth
SYD: Sydney
DOH: Doha
SCL: Santiago de Chile
AKL: Auckland, New Zealand
DXB: Dubai
PTY: Panama City
SIN: Singapore
EWR: New York – Newark
SFO: San Fransisco
Oprindeligt skrevet på Insideflyer.no af Erling
[…] februar skrev vi her på InsideFlyer, om at der er flere nye ultra-lange flyruter under planlægning. Nogle er allerede blevet en realitet, mens andre fortsat er på planlægningsstadiet. Nu har […]