Nyt fly: I går ankom SAS’ nye atlant-krydser – se de første billeder her

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I går kl 16:47 landede SAS’s nye atlant-krydser i Københavns Lufthavn efter en kort flyvning fra Airbus fabrikken i Hamburg Finkenwerder lufthavnen.

Vi har på InsideFlyer fulgt igennem hele processen og skulle og skulle også have været med på første planlagte flyvning til Boston den 18. september i år. Den første flyvning er grundet situationen nu udskudt og SAS er i gang med at vurdere på hvilke rute(r) som det nye fly skal bruges på.

Flyet skulle som nævnt have været leveret noget tidligere på året og havde også sin første test flyvning tilbage i august måned. Men havde først sin endelige Customer Acceptance Flight den 13. oktober 2020. Flyet er den første af samlet 3, som SAS har bestilt af denne model.



Fløj med biobrændstof på vejen hjem

Den Airbus A321LR som SAS overtog i går har en samlet rækkevidde på 7.400 kilometer (4.000 nm) og derfor var købet af den rettet mod primært de lettere USA ruter. Det var derfor også naturligt at SAS ville benytte den til daglige flyvninger mellem København og Boston.

Turen hjem fra Hamburg i går skete på en blanding, hvor 10% var biobrændstof. Det er et vigtigt signal fra SAS at de udover at købe nye fly, der bruger meget mindre brændstof, så vil de yderlige reducere deres CO2 udledning ved at bruge mere biobrændstof. Dette var flyvningen i går med til at vise.

Ankomsten til Danmark

InsideFlyer var naturligvis til stede i går og kunne tage de første billeder af flyet på dansk grund. Vejret var flot efterårsvejr – En passende ankomst til flyet der naturligvis også var i det nye design.

SAS Airbus A321LR – Foto: Henrik Olsen

Ny kabine med 3 klasser

Flyet bliver indrettet med 3 klasser ombord. Det bliver med følgende fordeling:

  • Business Class får i alt 22 sæder
  • SAS Plus får i alt 12 sæder
  • SAS Go får i alt 123 sæder

Læs mere om flyets indretning her.

Det bliver spændende at se hvordan indretningen ser ud i detaljer. Hvordan bliver de nye Business Class sæder og er pladsen i SAS Plus ekstra god fordi der ikke er så mange sæder og man kun sidder 2 og 2. Dette følger vi op med så snart det bliver muligt.

SAS Airbus A321LR for første gang forbi kontroltårnet i Københavns Lufthavn – Foto: Henrik Olsen

Hvor og hvornår skal den flyve første gang?

Oprindeligt skulle flyet som sagt være brugt til Boston. Dette bliver ikke til noget lige med det samme.

SAS har lige nu kun gang i følgende USA ruter og kun fra København:

  • New York (EWR)
  • San Francisco
  • Chicago
  • Washington

Da ruterne primært drives af fragt, så giver det at bruge en A321LR ikke mening alene. Den kunne bruges på nogle af dagene og så SAS konsoliderer fragten på andre afgange.

Derfor bliver det også svært at tro at SAS vil starte den op mellem Oslo – New York eller Stockholm – New York. Situationen vil være den samme i Oslo og Stockholm at der er meget få der kan komme ind i USA og skal retur igen. Da en Airbus A321LR ikke kan medtage ret meget fragt, så vil det blive en dyr fornøjelse at flyve med 20-40% belægning.

En anden mulighed er at bruge flyet til charterflyvninger. Det er en god størrelse at flyve fra enten Danmark, Sverige eller Norge til destinationer i Dubai eller Gran Canaria. SAS kan med det nye fly tilbyde noget ret lækkert til de mange charterkunder. Der er ekstra mange der gerne vil rejse charter, da det er deres eneste reelle måde at komme afsted på ferie på. Dog tror vi at SAS gerne vil vente med at bruge flyet til en af deres egne ruter – især fordi det er en helt ny kabine som de gerne ville have markedsført anderledes en muligt lige nu.

Om SAS vælger at bruge flyet på nogle træningsflyvninger i Europa er endnu ikke noget SAS vil sige noget om. Så der må vi også være tålmodige.

Mulighederne er flere, men vi afventer SAS for deres endelige udmelding om rute(r) og igangsættelse.

SAS har i alt 76 fly fra Airbus. Det fordeler sig på følgende fly:

  • 63 fly i A320 familien (A319, A320, A321 inklusiv neo varianterne)
  • 9 fly i A330 familien
  • 4 fly i A350 familien

Lige nu ser det ud til at SAS forsat har et par A340 stående, men det er indtil videre planlagt at de ikke skal i drift mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *