Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har tidligere meldt ud at de går efter at simplificere og ensrette deres flyflåde. Om 5 år så har SAS ikke flere Boeing fly i deres flåde.
Om 5 år har SAS ikke flere Boeing fly i deres flåde. Det er i hvert fald den plan, som SAS meldte ud i deres seneste investor konference.
SAS har valgt en enhedsflåde som er ved Airbus og det kan ses på de nyindkøb af fly, som SAS har fortaget sig de sidste år.
På langruterne har det i mange år været Airbus, som med deres Airbus A330 og Airbus A340 har været brugt. Dette forsætter med nye Airbus A330 og i 2019 kommer de første fly af typen Airbus A350 til SAS flåden.
På investor konference blev det helt tydeligt meldt ud at SAS afvikler deres flåde af Boeing fly. I ovenstående graf ses det tydeligt at de om 5 år (i 2023) vil have en helhedsflåde fra Airbus.
Link til præsentationen findes her.
Hvad tænker du om dette?
Hvis dette skal kunne lade sig gøre, må SAS enten reducer deres flåde, købe flere fly end dem som de pt. har på order.
SAS har idag 67 Boing 737 i forskellige varianter. Heraf er ca. 10 er mellem 4-10 år gamle. Derudover har SAS 8 Airbus 321, som er ca. 17 år gamle, og dermed vil være 22 år hvis de først skiftes i 2023. PT. skrotter SAS fly som er mellem 17-20 år.
Pt. har SAS 62 A320NEO i firm order + 5 i option. Kun hvis SAS beholder de gamle A321’er og udnytter deres option, vil de kunne opretholde deres nuværende flåde størrelse. Kigger man på deres konkurrenter, så udvider de alle deres flåde, og det har SAS da også gjort over de sidste par år, og mon ikke de fortsætter med det.