Online rejsebureau dykker ned i dilemmaet om bæredygtige rejser i 2023

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Booking.com offentliggør en ny undersøgelse der bygger på data indsamlet fra mere end 33.000 rejsende fordelt over 35 forskellige lande og områder. Undersøgelsen fremhæver et dilemma, hvor de adspurgte føler sig nødsaget til at vælge mellem at minimere deres udgifter eller træffe mere bæredygtige rejsevalg.

I en tid der er præget af global usikkerhed, er rejsende fortsat meget bevidste om behovet for mere bæredygtige rejser. Over to tredjedele (67%) af de danske rejsende mener, at det er nødvendigt, at vi handler nu og træffer mere bæredygtige valg for at sikre planeten for fremtidige generationer.

Læs mere i den fulde rapport her.

Nyhederne er fortsat en indflydelsesrig faktor for de 40% af de adspurgte der siger, at nyhedsdækningen af klimaforandringer har tilskyndet dem til at handle mere bæredygtigt.

Dette fremhæver det dilemma rejsende står i, når det kommer til at træffe mere bæredygtige valg med hensyn til hvornår, hvor og hvordan de rejser.

Mens mere end halvdelen (59%) af de adspurgte tror, at den negative miljøudvikling vil forværres i løbet af de næste 6 måneder, tror 61% også, at udviklingen med de stigende leveomkostninger vil blive værre.

Dette efterlader dem i en situation, hvor de ikke ved, hvad de skal prioritere i deres indsats for at forene det, der er vigtig for dem, med det, hverdagslivet kræver af dem.

En fortælling om to budgetter i et ustabilt globalt klima

Det økonomiske klima har ændret sig drastisk siden sidste år, og de høje leveomkostninger og klimakrisen er to emner, som folk nu om dage er meget opmærksomme på. Mere end halvdelen (52%) af de danske rejsende siger, at de gerne vil rejse mere bæredygtigt i de kommende 12 måneder, mens hele 72% oplever, at den globale energikrise og de stigende leveomkostninger påvirker deres forbrugsplaner.

For nogle rejsende er disse forhold uforenelige. Med den stigende inflation er næsten halvdelen af de rejsende fanget i følelsen af, at de er nødt til at træffe valget mellem bæredygtighed og forbrug.

Blandt de adspurgte mener 46% af danske rejsende, at de bæredygtige rejsemuligheder er for dyre (en stigning på 10 procentpoint sammenlignet med sidste år). For denne gruppe kan bæredygtighed og rejser være et mindre vigtigt emne sammenlignet med bekymringerne forbundet med energikrisen og om de kan betale deres regninger.

Men nu hvor det er muligt at rejse igen, er der en anden gruppe, der har større fokus på at træffe bæredygtige rejsevalg.

I dag er 28% af de danske rejsende villige til at betale mere for rejsemuligheder med en bæredygtighedscertificering, så de kan føle, at de gør en indsats på dette område.

Et stigende antal rejsende mærker til dette dilemma, og de søger derfor mere bæredygtige rejsemuligheder, der også omfatter fordele og belønninger.

Denne kombination fremhæver afvejningen mellem på den ene side at ville træffe bæredygtige valg og på den anden side et ønske om at spare penge – samt viser nødvendigheden af at skabe incitament for de rejsende.

Næsten halvdelen (48%) af de adspurgte danske rejsende vil gerne have rabatter og økonomiske incitamenter til at vælge bæredygtige muligheder (en stigning på 25 procentpoint sammenlignet med 2022), mens 32% ville være tilbøjelige til at rejse mere bæredygtigt med en pointordning for mere bæredygtige valg, hvor pointene kan indløses til yderligere gratis fordele eller rabatter på online rejseplatforme.

Nedbrydning af barrierer for at fremme en ændring

Det er ikke kun de ekstra omkostninger der anses som en hindring for at rejse mere bæredygtigt. Barriererne der besværliggør mere bæredygtige rejser, lader til at være flere end nogensinde – fra begrænset information til en oplevelse af at der ikke er nok muligheder at vælge imellem – med en meget sigende udvikling de seneste 12 måneder. Over to femtedele (44%) af de danske rejsende synes ikke der er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 62% synes at rejseselskaberne bør tilbyde flere bæredygtige rejsemuligheder (sammenlignet med 50% i 2022). På trods af de gode intentioner ved 48% af de danske rejsende ikke, hvor de kan finde mere bæredygtige muligheder. Eksempelvis søger 80% af de adspurgte autentiske oplevelser, der afspejler den lokale kultur, hvilket står i kontrast til de 42% der ikke ved, hvordan eller hvor de skal finde sådanne udflugter og aktiviteter, der sikrer at de giver noget tilbage til lokalsamfundet.

Flere tager små bæredygtige vaner med på deres rejser 

På trods af barriererne og den strammere økonomi er der også en stor opbakning til muligheder for mere bæredygtige rejser blandt de adspurgte, hvor over halvdelen (55%) af de danske rejsende angiver, at det er vigtigt for dem at kunne rejse mere bæredygtigt. De rejsende siger, at de omsætter deres intentioner til handling ved at foretage små ændringer for at støtte en mere bæredygtige fremtid, både derhjemme og når de rejser. Undersøgelsen vidner om positive tendenser: 75% bruger genanvendelige indkøbsposer og 79% sorterer deres affald. Der har generelt været en stor stigning i antallet af rejsende der tager deres bæredygtige vaner med på ferie i løbet af det seneste år.

  • 58% af de adspurgte slukker airconditionanlægget på deres overnatningssted når de ikke er der – det er en stigning på 35 procentpoint sammenlignet med 2022
  • 81% genbruger det samme håndklæde flere gange – det er en stigning på 43 procentpoint sammenlignet med 2022
  • 44% bruger deres egen genanvendelige vandflaske – det er en stigning på 16 procentpoint sammenlignet med 2022

Majoriteten (83%) af de danske rejsende siger, at de slukker for lyset og apparaterne på overnatningsstedet når de ikke er der, mens over en tredjedel (35%) nu sorterer deres affald, når de rejser. Hvad der er endnu mere lovende er, at rejsende gør en indsats for at træffe miljøbevidste valg, når de rejser, og at disse valg rækker ud over deres små hverdagsvaner. Hvad angår transport, planlægger 38% nu deres sightseeing sådan at de kan gå, cykle eller tage offentlig transport, og halvdelen (50%) vælger at rejse uden for højsæsonen for at undgå overfyldte rejsemål. Dette er en stigning for begge områder på henholdsvis 13 og 28 procentpoint sammenlignet med 2022. Der er konsensus blandt mange af de rejsende om at stræbe efter at købe lokalt, når de er ude at rejse, hvilket bl.a. kommer til udtryk i, at 39% siger, at de foretrækker at handle i små, selvstændige butikker.

Tillid, sandhed og rejsebranchen

Midt i de stigende klimabekymringer er der ingen tvivl om at de rejsende stadigt bliver mere ansvarsbevidste forbrugere, og at dette gælder lige fra valg af overnatningssted til valg af transport. Over halvdelen (54%) af de danske rejsende har et ønske om at gøre noget godt for de steder, de besøger.

Dette vidner om, at rejsende i højere grad tilegner sig en regenerativ tilgang til rejser med fokus på ferier, hvor de kan have en positiv indvirkning på rejsemålet. 

Derudover søger de rejsende også efter troværdige og verificerede oplysninger, når de booker hver enkelt del af rejseoplevelsen. Eksempelvis kan rejsende nu nemt filtrere deres søgeresultater for lejebiler, så de hurtigt kan finde el- og hybridbiler i 111 forskellige lande til deres næste rejse. 

Uanset hvilken type af overnatningssted rejsende leder efter, kan de på deres næste ophold vælge mellem mere end 500.000 forskellige bæredygtige overnatningssteder.

Næsten halvdelen (48%) ville have det bedre med at bo på et bestemt overnatningssted, hvis de vidste, at stedet havde en bæredygtighedscertificering eller en mærkat fra et bæredygtighedsprogram.

Næsten en tredjedel (29%) ønsker at bruge filtre til kun at vise steder med en bæredygtighedscertificering, næste gang de skal booke et overnatningssted.

For at kunne imødekomme disse ønsker er rejsebranchen nødt til at tilpasse sig de skiftende forventninger blandt de mere miljøbevidste forbrugere. Blandt de danske rejsende er der for eksempel 16%, der altid er på udkig efter brands som fremmer bæredygtighed. Over halvdelen (59%,) af de danske rejsende er interesserede i at lære mere om, hvorfor specifikke valgmuligheder anses for at være mere bæredygtige valg til deres ophold, f.eks. miljøvenlig LED-belysning og vandeffektive toiletter. 45% af de adspurgte danske rejsende stoler i dag ikke på, at de rejsemuligheder, der er angivet som bæredygtige, rent faktisk er mere bæredygtige. Rejsebranchen står med andre ord over for en stor opgave i forhold til at vinde denne forbrugergruppes tillid.

Vil gøre det lettere for alle at foretage mere bæredygtige rejsevalg

Siden Booking.com fejrede 1-årsdagen for deres bæredygtighedsprogram i november 2022, er der udviklet nye funktioner, som omfatter følgende:

  • Rejsende kan nu også finde og booke mere miljøvenlige taxamuligheder i 95 byer verden over. De skal bare kigge efter mærkningen i søgeresultaterne, der angiver, at taxaen er 100% eldreven.
  • For at gøre de enkelte flyrejsers påvirkning af miljøet mere gennemskuelig, kan kunderne sammenligne forskellige flyrejsers CO2-udledning. Derudover får de snart mulighed for at se mærkninger, der angiver, om en bestemt rute eller et bestemt luftfartsselskab tilbyder en flyrejse med en relativ lav udledning.
  • Efter booking af et overnatningssted er det muligt at booke billetter til offentlig transport i 47 byer verden over, herunder i London, Amsterdam, Bangkok og Melbourne.

Samtidig med at rejser igen er tilbage på programmet, har de stigende leveomkostninger og bekymringer om klimaet ført til en større efterspørgsel på flere budget- og miljøvenlige muligheder.

Rejser kan være en drivkraft, der bidrager til noget positivt, og rejsende kan ses som vor tids innovative pionerer, der baner vejen for mere bæredygtige rejsevaner. Vi lytter til denne efterspørgsel, og sammen med vores partnere på tværs af branchen skaber vi en positiv udvikling og undersøger alle dele af rejseoplevelsen for at støtte de rejsende og have en positiv indvirkning på miljøet og lokalsamfundene. En indsats for at skabe mere bæredygtige rejsemuligheder er en investering i verden, og vi arbejder på at gøre det lettere for alle at rejse på en mere miljøbevidst og ansvarsfuld måde, uanset hvor de er på deres egen bæredygtighedsrejse.

Glenn Fogel, administrerende direktør i Booking.com.

Undersøgelsen, der er bestilt af Booking.com og gennemført uafhængigt blandt 33.228 adspurgte i 35 forskellige lande og territorier. Der er blandt andet 1.004 adspurgte fra Danmark. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i februar 2023.

Kilde: Pressemeddelse og rapport fra Booking.com

Foto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Herbert Fischer siger

    Hej Henrik!
    Igen en flot artikel. Dejlig læsning.
    Har I nogensinde beskæftiget jer med online rejsebureau troværdighed?
    Når jeg søger på Monondo og finder billigere rejser hos de forskellige udbydere, end hos Flyselskaberne, vender jeg efter at have set trustpilot vurderinger, tilbage til køb af flybilletter hos de anerkende flyselskaber.
    Priserne holder ikke, kontakten til online bureauerne er nærmest ikke eksisterende osv.
    Var dette en ide?
    Endnu engang tak for meget fine artikler.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Herbert,
      Vi følger det faktisk ret meget på sidelinien. Vores holdning er, som du, at vi i så vidt muligt omfang selv køber og anbefaler direkte køb ved flyselskaber og hotellerne.
      Når det er sagt, så er der eksempler, hvor priserne bare er så lave ved et online rejsebureau og derfor vælger vi at købe der. Vi kender til risikoen ved det og at de ofte ikke er til megen hjælp når noget går galt. Men når det går godt, som det ofte gør (uden for pandami dagene), så er der ikke den store forskel.
      Men det kan godt tænkes at det kan komme til en artikel igen i fremtiden, så mange tak for dit input.
      Mvh Henrik / Insideflyer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *