Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det er nu muligt at bruge miles optjent hos American Airlines til opgradering af rejser med andre selskaber i Oneworld. Foreløbig dog kun på ruter betjent af British Airways og Iberia.
Opgraderinger er en af de mest efterspurgte fordele blandt flypassagerer – hvad enten de rejser ofte eller knap så hyppigt. Nogle rejsende foretrækker faktisk at købe en billet på økonomiklasse og forsøge at blive opgraderet for bonuspoint. Dette kan føles som en bedre udnyttelse af pointene, hvis alternativet blot var at få en bonusbillet på økonomiklasse.
Indenfor Oneworld er det svært at bruge bonuspoint til opgraderinger på tværs af selskaber. Selvfølgelig kan du bruge Avios til at opgradere dine ture med British Airways. Men hvis du optjener miles/point hos et flyselskab i Oneworld og vil bruge dine miles/point til opgradering af en flyrejse med et andet selskab i alliancen, så kommer du til kort.
Men det vil snart ændre sig. Rygterne siger, at Oneworld vil indføre muligheden for at bruge miles/point til at opgradere flyrejser på tværs af flyselskaber i alliancen. Det siges, at denne mulighed skal være på plads, når Alaska Airlines kommer med i Oneworld.
Hvordan kan vi opgradere på tværs af selskaber?
American Airlines har allerede indført muligheden for at bruge AAdvantage Miles til at opgrader flyrejser hos andre selskaber i Oneworld. Foreløbig dog kun for flyvninger med British Airways og Iberia.
Denne tabel viser, hvor mange AAdvantage miles, du skal bruge på en opgradering:
Hvad er problemet?
Problemet er temmelig enkelt. Naturligvis skal der være plads på den klasse, som du gerne vil opgradere til. Desuden skal din billet indeholde mindst en codeshare-flyvning. D.v.s. billetten skal have et flynummer hos American Airlines, selvom du rejser med British Airways eller Iberia.
Dette er ikke så vanskeligt at løse – blot du har kravene til opgraderingen i tankerne, når du bestiller billetten. Det største problem er, at du skal købe meget dyre billetter, for at kunne få opgraderingen. Kravene er nemlig:
- Økonomiklasse billetter hos British Airways og Iberia skal være booket i klasse Y eller B (d.v.s de dyreste fleksible billetter på økonomiklasse)
- Billetter i premium økonomi skal være booket i klasse W hos British Airways (d.v.s. billetter uden nogen form for restriktioner. Desuden må der ikke være givet specialrabat).
- Billetter på business skal være booket til de normale offentliggjorte priser i klasse J, D eller R (American Airlines) eller klasse C, J, D eller R (British Airways og Iberia)
Det er meget usandsynligt, at en almindelig forbruger nogensinde vil reservere en billet i klasserne Y og B, når han/hun rejser på økonomiklasse. Og den dyre billet på W-klasse er heller ikke sandsynlig for privatrejsende i premium økonomi. Disse billetter er dyre. Det er reelt fleksible billetter til forretningsrejsende, der ønsker fleksibilitet frem for alt andet. Og billetterne købes typisk af de virksomheder, der har en rejsepolitik, der ikke tillader medarbejderne at flyve på Business Class.
Eller sagt med andre ord: Hvis du rejser som privatperson, vil du næsten altid købe en billet med restriktioner til den ønskede rejseklasse (premium økonomi, Business eller First Class). Det er billigere end at bruge AAdvantage miles på at opgradere en meget dyr fleksibel billet. Derfor vil opgraderingen reelt set kun være interessant for forretningsrejsende fra firmaer med en meget restriktiv rejsepolitik.
Opgradering med AAdvantage miles er for dyrt
Tabellen ovenover viser, at det er meget dyrt at bruge AAdvantage miles for at opgradere en i forvejen meget dyr billet. Det er simpelthen for dyrt at opgradere fra økonomi til business class eller fra business class til første klasse!
Det oplagte spørgsmål til medlemmer af British Airways Executive Club: Hvorfor købe dyre billetter og bruge mange miles fra AAdvantage, når du kan købe billigere billetter med restriktioner i World Traveler Plus eller Club World og opgradere dem med Avios?
Hvad sker der i Oneworld?
Det er godt at have flere muligheder for at indløse bonuspoint. Jeg ser frem til at få flere oplysninger om den model Oneworld vil bruge til opgradering på tværs af selskaberne i alliancen. Det kunne bliver meget interessant at opgradere rejser med eksempelvis JAL, Cathay Pacific og Qatar Airways. Men hvis Oneworld vil bruge modellen fra American Airlines, så bliver det ikke en efterspurgt måde at anvende miles/point.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Craig Sowerby og bragt på vores britiske søsterside.
Skriv et svar