Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Torsdag d. 13. oktober klokken 12.45 ankom det første fly med passagerer til Oslo Gardermoen lufthavnen nye udvidelse – pir nord. Det var Norwegians DY375 som ankom fra Tromsø der parkerede ved gate C7, og derved fik æren af at være det første flyselskap til at betjene den nye finger i terminal 2. SK359 fra SAS landede kort efter kl. 13.30 fra Trondheim og blev det andet selskab til at flyve til det nye område.
“Vi er glade for at åbne dele af pir nord (red. finger nord) for de rejsende og vi er svært stolte af endelig at kunne vise den frem”, siger udbygningsdirektør i Avinor Oslo Lufthavn, Thorgeir Landevaag om den historiske åbning.
Frem til december vil finger nord være i prøvedrift og kun enkelte indenrigsflyvninger vil gå derfra. Det er primært flyvninger som ville være gået til syd-delen af terminalen.
– Med tiden vil en større del af anlægget blive taget i brug, og efter planen åbner vi hele pir nord for trafik i begyndelsen af december, Thorgeir Landevaag – Udbygningsdirektør – Avinor Oslo Lufthavn
11 nye gates
Når den nye finger åbner for alt trafik i december er det med elleve nye gates, hvoraf ni kan bruges til både indrigs- og udlandstrafik.
“I den øverste etage af pir nord vil al indenrigstrafik finde sted, mens udlandstrafikken vil være i etagen under. Det betyder at et fly fra Trondheim kan parkere ved gaten, sætte passagerer af, for derefter at tage imod nye passagerer som skal videre til en udlandsdestination”, siger Landevaag.
Følg med på skiltningen – sluk for autopiloten
Åbningen af den nye finger er den anden store del af udbygningsprojektet. Allerede d. 1. september åbnede et nyt bagageområde for indenrigspassagerer samt en ny tax-free butik for ankommende udlandspassagerer. Derudover er togstationen blevet renoveret, som betyder at der er en masse nye områder at forholde sig til for de rejsende i lufthavnen.
“Lufthavnen bliver næsten dobbelt så stor, og med dagens (red. torsdagens) åbning af den nye finger bliver det vigtigt for alle rejsende at følge godt med i skiltningen og at slå autopiloten fra”, forklarer Landevaag.
Afrejse går som normalt
Flyafgangene går som normalt, så vores anbefaling er at følge ekstra med på skiltningen i lufthavnen, samt på informationerne fra flyselskaberne. Man kan også hente Oslo lufthavns lufthavnsguide, EarlyBird, hvor der er rigtig god hjælp og rejseinformation at hente. DEt er et godt fra Landevaag.
Åbningen af den nye finger er et vigtigt led i åbningen af den nye Oslo Lufthavn. Lufthavnen skal åbnes trinvist frem mod den officielle åbning d. 27. april 2017.
“På denne måde sikrer vi en god og stabil drift inden vi officielt åbner dørene. Det er det aller vigtigste for os” afslutter Landevaag.
|
|
Nye gates: 9 fleksible indenrigs/udland (Schengen) + 2 udlandsgater (Schengen) = 20 nye gates | |
Gatenavn: C1-C9 indenrigs, D1-D11 udland | |
Kapacitet: ca. 1 million passagerer pr. år pr. fleksibel gate | |
Areal: 63.000 m2 | |
Bredde: 40 meter for udland og 30 meter på indenrigs (første etage) | |
Længde: 300 meter |
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Peter Fox fra InsideFlyer.no
Skriv et svar