Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det var lidt med spænding at jeg så frem til turen med SAS til Houston via Stavanger. Primært fordi SAS her tilbyder et unikt produkt, som ikke ses mange andre steder. Det benyttes en All Business Class jet af typen Boeing 737 fra firmaet Privat Air.
For et par måneder siden prøvede jeg et andet All Business Class produkt. Det var med flyselskabet La Compagnie, som flyver to ruter. Den ene er fra Paris Orly til New York og den anden er fra London Stansted til New York. Det var sidstnævnte jeg var med. Derfor var jeg lidt spændt på at kunne sammenligne de to produkter med hinanden.
Jeg ankom med flyet fra København og havde kun 35 minutter til flybytte i Stavanger. Det blev yderlige reduceret, da det oprindelige fly havde en mekanisk fejl og et flybytte skulle ske. Så jeg var nede på 15 minutter. Her springer en af de store fordele frem i lyset. Stavanger er en super nem og lille lufthavn at skulle lave transfer i. Fra jeg stod ud af flyet til jeg gik ombord på flyet til Houston (og var igennem en paskontrol), gik der kun 6 minutter. Så på udturen passer flyene godt sammen. Det er dog ikke gældende på hjemturen, hvor der er over 2 timers ventetid på afgangen til København. Dette er for meget og trækker ned, når jeg skal vurdere om det er den optimale rute. Jeg er også sikker på at mange andre forretningsrejsende har samme overvejelser i forhold til at flyve via London eller Frankfurt. Et ekstra minus er at der ikke er nogen lounge i Stavanger.
Da der kun er 11 rækker og 44 pladser på flyet fra Stavanger og at vi den dagen kun var omkring 25 rejsende, så gik boarding meget hurtigt. Inden afgang var der servering af pre-departure drinks. Vi var i luften til tiden og havde taget hul på 10 timer og 30 minutters flyrejse.
Servicen kom hurtigt i gang og startede med varme portionsanrettede nødder, et forholdsvist nyt tiltag af SAS, som er rigtigt godt i forhold til den pose nødder, der blev udleveret tidligere. Til nødderne var der mulighed for drinks.
Endnu en gang vil jeg sige at det nye servicekoncept, som SAS for ikke lang tid siden indførte, gør at hele måltidet føles bedre. Det til trods for at kvaliteten eller udvalget, som sådan ikke har ændret sig. Der er bare en visuel og mental forskel på at få det portionsanrettet i forhold til en bakke med plastik over tingene.
Efter forretten kom hovedretten og der var hele 4 retter at vælge imellem. Jeg valgte oksekødet og denne gang var jeg ikke skuffet. Det var et rimeligt mørt stykke kød og med god smag. Tilbehøret var passende og saucen havde også en god og kraftig smag.
Desserten introducerede også et ny ting. Chokoladeis fra firmaet Valrhona. En is der er blevet fremstillet specielt til SAS. Ligesom deres Mikeller øl, så var denne chokoladeis bestemt også af god kvalitet. Et ekstra plus i karakterbogen til SAS for at prøve disse koncepter af med specialprodukter.
Underholdningen ombord bestod af udleverede iPad’s med støjreducerende hovedtelefoner fra Sony. I sig selv en ganske udmærket ide, men den har nogle ulemper. Dels optager den strømstikket i stolen, så du kan ikke lade dine egne ting op samtidig, men må bytte rundt på de forskellige enheder. Dels står den stå på dit bord og fylder ret meget når du skal se en film samtidig med at du spiser. Sidst, men måske den største ulempe, så er indholdet meget begrænset. Vi taler om en tur på over 10 timer og der er virkelig ikke meget at vælge imellem. Så skal der sammenlignes med de underholdningssystemer, som er i ”luften” i øjeblikket, så er dette setup meget tæt på at dumpe. Jeg tvivler også på hvor ofte indholdet skiftes ud, da jeg på hjemturen 2 dage senere havde præcist det samme indhold at vælge i mellem. Godt at hjemturen var en natflyvning og jeg kunne sove det meste af tiden. Konklusionen er blot at sover du ikke på et fly, så skal du ikke forvente at der er underholdning nok til en returrejse.
Kabinen og selve stolen er ikke blandt de nyeste. Det ses tydeligt på kabinen at den flere steder bærer præg af slitage og alder. Stolen er ikke af typen ”lie flat” og minder meget om de stole som SAS er ved at skifte ud i deres Airbus A330’ere og A340’ere. Komforten er ok, men er ikke konkurrencedygtig med andre Business Class produkter og slet ikke med den nye SAS Business Class. Da dette er benævnt til at være en ”olierute” for industrien, så skal du ikke være en hærdebred borebisse i kabine. Lofthøjden er ikke stor og man skal passe på ikke at ramme loftet når man rejser sig. Det samme gælder toilettet, hvor du ville skulle bakke ind – der er ikke plads til at vende sig.
Så i min verden kan det ikke være flyet, der er det stærke konkurrenceparameter for SAS. Jeg har forsøgt at kigge lidt efter hvad det så kan være.
De positive områder er:
- Den lille kabine der sikrer meget personlig service
- Med maksimalt 44 passagerer er boarding meget hurtigt overstået.
- Lufthavnen i Stavanger gør det muligt med meget kort transfertid. Jeg brugte kun 6 minutter fra gate til gate og var igennem en paskontrol.
- Afgangen fra Stavanger gør at du har en god arbejdsdag inden afgang og du lander ikke senere end at du kan have en normal arbejdsdag dagen efter.
- Ankomst tidpunktet til Houston er perfekt – der er ikke mange i lufthavnen og immigrationen og tolden går rimelig hurtig
- Afgangen fra Houston klokken 21.45 er lige sen nok, men giver fin mulighed for en fuld arbejdsdag
- Det er samme gode og personlige service som på alle andre langrutefly fra SAS
De negative områder er:
- Et ældre fly med gammel og slidt kabine
- Ankomsten til Stavanger er klokken 14.00 og gør at du har mistet hele denne dag.
- Lang ventetid i Stavanger på minimum 2 timer på hjemturen, hvis du rejser til København
- Ingen lounge med mulighed for lidt at drikke eller få et bad
- Kun betalingsinternet i Stavanger lufthavn
Konklusionen er at det på udturen er et ganske fornuftigt setup og produkt. Du kan maksimere din arbejdsdag og så flyve om aften. Så overnatter du i Houston og er klar til normal arbejdsdag dagen efter. Det bliver svært at stikke med et flyskift i Europa eller USA på vejen til Houston.
Hjemturen derimod er ikke så fordelagtig. Den er dog om aftenen – meget sent – med en afgang klokken 21:45. Den tager omkring 9 timer og 30 minutter på hjemturen og man lander derfor lidt før klokken 14.00 i Stavanger. Næste mulige afgang til København er klokken 16.00. Det giver spildtid og der er ikke mulighed for loungebesøg. Så en hjemtur via for eksempel London Heathrow, og så et par timer der i loungen samt muligheden for et brusebad vil bestemt være at foretrække i min verden. Du vil så også være tidligere i København og dermed få lidt mere ud af dagen.
Skulle jeg vælge igen ville valget gå på en rejse med for eksempel British Airways ud af London, da de på deres Business Class kabiner kan tilbyde ”lie-flat”. Dette værdsætter jeg meget på ruter over 8-9 timer, da jeg altid vil skulle sove minimum et par timer. Dertil kommer muligheden for at tage et bad i loungen når jeg har haft en natflyvning.
Super beskrivelse af denne specielle rejse med 737BBJ.
Jeg var på samme flyver som dig den 21 (tak for bonusfeber taggen). Jeg kom selv hjem i går og må sige at det som du også siger var skuffende at Stavanger lufthavn var uden lounge og ventetiden til næste flyver var for lang. Jeg kom dog på gratis internet i lufthavnen både på ud- og hjemturen.
Takker for din kommentar og rart at vide at der er en gratis internetmulighed i Stavanger 🙂
Det var en speciel tur med kun 44 sæder – alt går hurtigere og er mere personligt.