Rejsebrev: Et besøg på Waldorf Astoria Maldives

Waldorf Astoria Maldives - Overwater Villa

Denne ferie blev vores første udlandsferie i 2 år, da man i Norge har haft lukket landet stort set helt ned, kun arbejdsrejser blev godtaget som gyldige grunde til at forlade landet, hvis man da ville undgå 10 dages selvbetalt isolation på Corona hotel efterfølgende.

Vi havde derfor set frem til denne tur længe og jeg må indrømme, at intet på denne ferie skuffede og vi synes at opholdet var alle pengene værd.
Dagen startede i Københavns lufthavn, hvor der igen er begyndt at komme en del rejsende, de fleste dog i Terminal 3.

Ved Emirates check in var der ikke meget kø og vi fik ganske hurtigt klaret check in, på trods af vi havde misset, at man skulle udfylde en Healt Declaration til Maldiverne min. 24 timer i forvejen. Den blev klaret over telefonen og heldigvis fik vi den påkrævede QR med det samme og fik lov at fortsætte.

Vi havde til formålet købt en klapvogn til rejsen, som vi vidste ville passe i hattehylden, men fik den besked at Emirates kun godtager Yoyo klappevogne som håndbagage. Vi fortalte at vi havde snakket med Emirates kundeservice i forvejen og fået bekræftelse på at vi kunne tage vores med (Babyjogger City Tour Lux), men hun var ikke til at hverken hugge eller stikke i. Vi fik dog besked om at der var klapvogne tilgængelig efter security og naturligvis også i Dubai.

Det viste sig selvfølgelig at der, grundet corona, ingen klapvogne var tilgængelig i Dubai og vi så efterfølgende masser andre børnefamilier i lufthavnen, komme skubbende med klapvogne langt større end vores – lang næse, men det skulle ikke ødelægge vores rejsehumør!

Jeg havde, grundet en masse arbejdsrejser til Angola, optjent en del Skywards points hos Emirates og vi havde derfor opgraderet turen til Dubai og Malé til business og valgt sæderne 1J & 1K i deres Boeing 777-300ER til Dubai og 6J & 6K i samme type fly videre til Maldiverne.

Maden på Emirates business var som altid ganske god, men servicen var faktisk bedre på turen hjem på Economy. Her fik vi blokeret en række med 4 sæder grundet min guldstatus og Mohamed, vores FA fra Egypten var superflink og meget opmærksom.

Vær opmærksom på at ingen mad er tilgængelig til spædbørn, medmindre det er bestilt på forhånd, så medbring selv grødposer eller andet. Spædbørnsmælk og Ellas smoothie kan dog fås ombord.

Personalet kom og hilste på med den sædvanlige ”Thank you for being loyal and thanks for flying with us today”, hvilket i min optik ikke er nødvendig, men ganske rart at de er opmærksomme på.

Vores madbestilling blev taget sidst og vi hørte dem bag os beklage sig lidt over, at der ikke var mere kylling tilbage. Da turen kom til os, spurgte vi til kylling og vi endte naturligvis med at få serveret kylling. Jeg ved ikke om min guldstatus har spillet ind der, men jeg mistænker det.

Vi fik ikke taget nogle fotos af maden, da vi havde den lille at bakse med, men generelt set var den af høj standard og kunne lige så vel være lavet i et godt køkken i Danmark.

Velankommet til Dubai, en kort tur i loungen og få en bid mad inden turen 2,5 time senere gik mod Malé.

Loungen var som de fleste nok ved, kæmpestor og med masser af forskellige muligheder. Halvdelen var dog lukket pga. Corona og der var nu portionsservering i de forskellige mad og-drikkevare stationer, fremfor selvbetjening.

Næste fly var af samme type, som den fra København, dog med First class oppe foran og vi var derfor rykket ned på række 6, som er første række på business. Igen blev vi budt velkommen, fik tilbudt varmt håndklæde, noget at drikke og snakket lidt med FA’s.

Dette fly afgik kl. 02:30 ca. og vi forsøgte derfor at få noget søvn på turen inden ankomst på Maldiverne omkring kl. 08.

Vi fik som på det foregående fly tilbudt mælk, Ellas madpose og legetøj til den lille til opstigningen, hvilket virkede efter planen. Ingen propper i ørene og ingen skrig og skrål. Godt lille indgreb fra Emirates side for at holde husfreden i kabinen og hjælpe børnefamilierne med en god oplevelse.

Jeg kan af uransagelige årsager ikke sove ombord på et fly og det blev højst til en times klatsøvn. Jeg var derfor godt klatøjet da vi ankom til Maldiverne.

Vi kom hurtigt af flyveren og ind mod paskontrol, hvor vi skulle fremvise vores PCR test, Health Declaration og selvfølgelig pas. Alting gik hurtigt og effektivt og ca. 15-20 min efter havde vi vores kufferter og klapvogn og så kunne vi begynde vores ferie….

Transfer

Lige uden for exit stod en repræsentant fra Waldorf Astoria og ventede. Han overtog straks vores bagagevogn og styrede os hurtigt ud mod den, på internettets rejsefora, udskældte yacht.

Mange, inklusiv jeg selv, synes at prisen på 800$/pers. For 2 x 45mins. Bådtur er absurd høj, men jeg må indrømme, at efter vi kom ombord, slappede af og fik serveret både mad og drikke, virkelig kom i ferie stemning og så var prisen helt okay.

Jeg synes stadig at prisen er høj, bevares, men når man sammenligner med andre transfers på Maldiverne, eks. Conrad til 526$ i en larmende flyver, hvor du får en flaske vand og et sæt ørepropper udleveret eller St. Regis til 745$, så synes jeg faktisk prisen er fair.

Jeg er klar over det er mange penge, men det er ikke blot transfer man betaler for, det er selve Waldorf oplevelsen. Den ekstra luksus i at blive hentet i en Princess 55, få serveret lækre Hors d’Oeuvres og champagne, samt at få sit eget soveværelse ombord, ikke at det var nødvendigt, men faktisk meget rart bare at kunne ligge ned og slappe af efter flyveturen. Derudover var der badeværelse og toilet i soveværelset.

Ombord på båden blev vi budt velkommen af vores concierge, fik tilbudt noget at drikke, kolde håndklæder og mad, samt beskeden om at vi roligt kunne tage vores mundbind af.

On Waldorf Astoria all employees are wearing facemask, so that our guests don’t have to.

Efter 16 timer med mundbind på, var dette virkelig befriende at få at vide og hvor glæder vi os dog til, at det ikke længere er obligatorisk at bære mundbind på flyvninger.

45 minutters bådtur senere ankom vi til resortet, hvor vi blev taget imod af alle de personer, som vi de næste 7 dage skulle komme til at interagere med. Alle som én stod de på ankomstmolen og tog imod os vinkende.

Selve resortet

Efter en lang flyvetur og en god sejltur, var vi endelig landet i paradis.

Klokken var kun 09.00 og eftersom check in normalt først er kl. 14.00, forventede vi lidt at skulle slå tiden ihjel ved poolen eller i loungen, men Waldorf havde klargjort en Overwater Villa til os, så vi kunne hvile os, indtil den bestilte Reef Villa til de første 2 dage var klar.

Vores personlige concierge, Ihusan, som i øvrigt var helt utroligt hjælpsom og behagelig og kunne kontaktes døgnet ryundt, introducerede sig selv og gelejdede os ud i en ventende golfvogn, hvorefter vi fik en tour rundt øen mens hans tegnede og fortalte.

Efter en 15 minutters rundtur ankom vi til vores ”vente-villa”, som var magen til den vi skulle bo i de sidste 5 dage og wow for en hytte!

Reef Villa og Overwater Villa er stort set identisk, eneste forskel er at man i Overwater Villa har glas gulv mellem soveværelse og toilet, samt at man bor længere ude på atollen i Overwater villa. I mine øjne er disse 2 muligheder lige gode, ligger over vandet og har begge direkte adgang til havet.

Vi havde 2 dage i Reef villa og 5 dage i Overwater villa

Vi havde på forhånd informeret om at vi ønskede at cykle rundt og der var derfor sørget for et barnesæde på den ene cykel og så var der indsat højstol og tremmeseng m. myggenet i villaen.

Udenfor villaen så vi bl.a. hajer, sting Rays, diverse fisk, havskildpadde og langs molen så vi den ene dag en Eagle Ray

Om aftenen tændes lys under terrassen, hvilket tiltrækker en masse gæster fra havet. Vi brugte derfor hver aften ude for, at se om vi kunne spotte både nye og gamle venner.

Fruens fødselsdag faldt sammen med vores ophold og Waldorf havde derfor sørget for lidt lækkert.

Maden på resortet

Som alt andet på dette resort er maden helt i top. Der findes masser af forskellige alternativer, til forskellige prisniveauer.

Vi besøgte de fleste restauranter, dog med undtagelse af Terra (tree top restauranten) og Amber, da disse 2 var adults only.

Vi ville egentlig have prøvet Terra, dels pga. maden og dels pga. udsigten mens man spiser, blev dog fortalt, at der stort ikke var nogen udsigt, eftersom solen gik ned 19:30.

Vores første besøg gik til Yasmeen, en arabisk restaurant, som bød på dejligt arabisk/libanesisk mad Bedste madoplevelse under vores ophold, derfor fuld beskrivelse.

Vi besluttede os for at købe fuld pakke og prøve deres set menu for to personer til 278$ Her fik vi først forskelligt brød.

Derefter en kold mezze.

Efterfulgt af en varm mezze.

Til slut en dejlig dessert.

The Ledge

Se hele menuen her.

Blackmore’s Waguy Steak.

Chocolate Fondant med røget is.

Li Long

Find hele menuen her.

Glow (Organisk restaurant)

Brød med tilbehør.

Organic Grass Fed  B´Beef Steak.

Grilled Water River Prawn, Rissoto.

Avocado Mousse og Pannacotta.

Udover disse restauranter blev det til In Villa Dining 3 aftener, menuen kan ses her.

Morgenmadsbuffeten var helt exceptionelt god og der var simpelthen alt du kunne forestille dig.

Denne er inkluderet for Diamant og Guld medlemmer hos Hhonors + 1 gæst.

Er du ikke Diamand eller Guld koster denne 500kr pr. pers/dag

Udover buffeten med alt hvad maven begærer, findes en ala carte menu som der frit kan bestilles fra.

Aktiviteter

Ligesom på mange andre resorts er der et hav af aktiviteter tilgængelige.

Nogle koster penge, andre koster rigtig mange penge og andre er gratis.

Af de gratis aktiviteter kan nævnes:

• Paddleboard
  • Kajak
  • Windsurfing
  • Pedalboat
  • Cataran sejlads
  • Bordtennis
  • Billiard
  • Padel Tennis
  • Vandland/legeplads for børn med overdækning så der er skygge

I Kids Club er der uddannede pædagoger til at tage sig af ungerne og de er virkelig søde.

Kids Club, for børn over 4år. Børn under 4 må enten have forældre eller barnepige med.

Aktiviteter for voksne

Som nævnt ovenfor er der en masse aktiviteter gratis for både børn og voksne.

Hvis man er til lidt mere action, kan man købe sig til motoriseret vandsport eller måske tage en dykker tur med det dykkercenter, som ligger på øen.

Du kan også spille en tennis kamp med deres tennis pro, som har ligget top 100 i verden og vil du bare have tempoet ned, så kan du snuppe dig en spa behandling eller en afslappende massage.

Det er dyrt!

MEN! Vær forberedt, for det koster altså det hvide ud af øjnene hernede. Den billigste massage du kan finde koster tæt på 1.500kr for en time. Er du Hhonors Diamant får du 30min oveni på udvalgte massager, bestil i god tid, da de på trods af priserne har ganske travlt.

Det lykkedes ikke mig, med 2 dage tilbage at få en tid til massage – desværre.

Jetski, seabob og andre vand aktiviteter koster også hurtigt et par tusinde for et øjebliks morskab.

Nu blev dette et meget langt rejsebrev og hvis du er nået hertil, så har jeg kun én ting at sige.

Skynd dig at få købt nogle Hilton points og få booket dig en tur derned så snart du finder ledige datoer, der er ikke mange af dem, men jeg skal forsøge at poste dem så snart jeg ser dem.

Turen bliver dyr, men jeg vil garantere dig, at det er alle pengene værd.