Rejsebrev: Flyglade folk på Foodie tur til Hong Kong med besøg på 2-stjernede Michelin restaurant og gadebutikker

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

At rejse er at leve sagde H. C. Andersen, men det at rejse giver også mulighed for oplevelser. I dette rejsebrev handler det om oplevelser med mad og drikke, hvor fire flyglade EuroBonus Diamond medlemmer tog på en foodie tur til Hong Kong for en weekend i januar. Målet med besøget var den 2-stjernede restaurant Tin Lung Heen.

Læserne på InsideFlyer er mange og fælles for dem er at de kan lide at rejse, men også at opleve noget på deres rejser. Ikke alt skal være forretningsrejsen, hvor det kun er lufthavnen, fly, hotellet og kontoret som opleves. Mange forsøger at få tid til at besøge en god restaurant, besøge en god bar med det bedste udvalg af gin eller får set lidt af den by de nu besøger. Fælles for dem er at de ligesom H. C. Andersen også syntes at rejse er at leve.

Derfor var det naturligt at lave en foodie tur til Hong Kong, da SAS samtidig kom med et godt tilbud på en SAS Plus billet. Så kombinationen af muligheden for at få fyldt godt op på EuroBonus kontoen, besøge en god restaurant og ellers hygge lidt med ligesindede var der 4 personer, som ikke kunne sige nej til.

Turen blev via InsideFlyer forummet diskuteret. En weekend i januar fundet og billetterne købt. Straks efter var restauranten også fundet. Det blev den 2-stjernede Michelin restaurant Tin Lung Heen, som ligger på 102. etage på The Ritz-Carlton hotellet på Kowloon siden.

Afgang med SAS til Hong Kong via Stockholm

Da fredagen nærmede sig, hvor foodie turen skulle starte, så blev der lige pludselig lidt aktivitet igen. Grunden var at flyet fra Stockholm og til Hong Kong var relativt tomt ud fra de tilgængelige bookingsklasser og seat map. De 5 foodies på tur snakkede om opgradering fra SAS Plus til Business Class for point via points upgrade auktionen. På udturen var vi to som bød på opgraderingen og de fløj fint igennem godt 47 timer før afgang. Der blev budt minimalt antal point, og det var omkring 25.000 point. Jeg og Kenneth fik opgraderingen, da turen til Hong Kong er en natteflyvning ville vi gerne have en så god start som muligt på de i alt 26 timer vi ville være i byen.

SAS Business Class er et ganske solidt produkt med flot og god kabine, samt en god kvalitet i maden og drikkevarerne.

De to andre rejsemakkere på turen var rigtige vikinger. De betragtede det hele som dagsflyvninger og skulle ikke rigtigt sove. De skulle også i byen i Hong Kong om natten. Jeg tænkte for mig selv ”ja ja – lad os nu se hvor meget vikinger de er når vi kom til aftenen”.

Pre-departure Champagne nydes på turen til Hong Kong i SAS Business Class.

Flyet var en af de faste A330’er som SAS bruger på ruten mellem Stockholm og Hong Kong. At få en plads i Business Class ville så betyde at foodie turen allerede begyndte i luften. Det er nemlig sæson for Löjrom og SAS og Peter Lawrance og hans team, har for andet år taget det på menuen, efter det vidste sig at være en stor succes sidste år. Men første indslag var en gang pre-departure champagne.

Vel i luften og SAS besætningen begyndte servicen. SAS har i deres business class efterhånden fået sig et meget spændende udvalg af mad og især drikkevarer med lokale islæt. Vodka og øl fra Mikkeller, Single Malt Whisky fra svenske Mackmyra og den norske gin Harahorn fra Det Norske Brenneri er nogle af de spændende tiltag, som blev indført sidste år – noget som vi på InsideFlyer er glade for og ofte hører masser af positive bemærkninger for fra vores læsere og forummedlemmer.

En varm vaskeklud uddeles inden servicen startes op.

Som vanligt startede service med pre-dinner drinks og nødder. Valget faldt naturligt på et nyt glas champagne, da det glas jeg fik ved boarding kaldte på lidt mere.

Den meget populære Kalix Löjrom kan vælges som forret ud af Skandinavien.

Da hovedservicen begyndte, så var det igen et naturligt valg at starte med Kalix Löjrom. Denne ”nordiske kaviar” smagte rigtigt godt og præsentationen i de små glas giver det bare en ekstra eksklusivitet.

Flere valgmuligheder til hovedretten. Det bliver præsenteret på et rullebord for passageren. Jeg valgte den bagte torsk.

Til hovedret valgte jeg at blive i samme spor. Derfor var det bagt torsk og et par store rejer med en dildsauce til. Dette var ganske godt tilberedt, men fisken var en anelse til den tørre side. Derfor glæder jeg mig til at SAS opgraderer deres catering setup til at være endnu mere restaurantagtig, hvor de forskellige komponenter tilberedes færdig hver for sig i gallyet inden servering. En ting som jeg forventer kommer sammen med indførslen af de nye fly af typen Airbus A350, som er planlagt til at komme i 2019.

Til desserten valgte jeg en næste fast kombination med ost, kage og is, hvor jeg valgte et glas Sauternes til.

Morgenmaden på SAS Business er af god kvalitet og med produkter fra f.eks. Morten Heiberg og Øllingegaards mejeri.

Fra hovedmåltidet og så til lige under 2 timer før landing, var der ro i kabinen. Så det blev til 3-4 timers søvn inden anden serveringen startede. Dette var en gang morgenmad. Igen har SAS fokuseret på lokale produkter og nye ting som marmelade fra Heiberg er kommet til. Dette gør igen at det gode og varme brød får en god følgesvend.

Ankomst: T minus 26 timer and counting

Vi landede i Hong Kong lidt efter tidstabellen, men forsat tidligt lørdag morgen. Nu var stopuret startet til 26 timer i Hong Kong. Det var derfor med at få det meste ud af det.

Vi skulle som ægte Frequent Flyer bo på forskellige hoteller, da vi jo har forskellige hotelprogrammer, hvor status og point skulle passes. Så vi aftalte at mødes i lobbyen på The Ritz-Carlton klokken 13:15. Dermed havde vi lidt fritid om formiddagen til at komme på hotellet og se lidt af området.

Vi tog Airport Expressen fra Lufthavnen og ind til byen. Det er det nemmeste og da vi også købte et 3 dages kort med en returbillet til og fra Lufthavnen, samt fri brug af metroen, var det ikke noget vi skulle bruge mere tid på. Dette koster 350,- Hong Kong dollars og du får 50,- Hong Kong dollars retur når du aflevere kortet igen.

På hotellerne: T minus 24 timer and counting

Jeg havde valgt at bo på en nyere Hilton Garden Inn i Mong Kok omådet. Det ligger kun små 10 minutters gang fra Mong Kok metrostationen. Mong Kok er ikke som sådan nyt for mig, men da det er lidt mere uden for turisternes hovedvej, så jeg brugte lidt af tiden på at gå lidt rundt og snuse til området. Det er fra meget lokalt og så til det moderne Hong Kong med butikker og shoppingcenterere jo tættere du kommer på Nathan Road.

Efter en lille gåtur, så var det tid til lidt arbejde og så lige et lille lur på en times tid. Så en tur i bad og få skiftet tøj, så jeg var klar til en god og lang frokost.

Frokosten: T minus 21 timer and counting

Jeg mødtes med Frank og Paul på på metrostation Olympic, som var et enkelt stop fra Hong Kongs højeste bygning, hvor luksus hotellet The Ritz-Carlton ligger i toppen. Hotellet starter på 103. etage og har en café og to restauranter tilknyttet på 102. etage. Den 2-stjernede Michelin restaurant Tin Lung Heen er netop en af de to restauranter og stedet vi havde en aftale med til deres Executive Lunch med tilhørende vin menu.

Vi fik en fin plads ved vinduet. Udsigten er god fra 102. etage.

Udsigten var der ikke noget at sige noget til. Vi havde fået et bord ved vinduet og kunne nyde den under hele middagen. Retningen var dog modsat selve Kowloon og øen, men fokus skulle også være mest på maden de næste par timers tid.

Menuen var en 5 retters menu med tilhørende starter. Det hele var med asiatisk udgangspunkt, men der var flere steder den var inspireret af vesten. Se video af vores Executive Lunch her:

Efter frokosten valgte vi at blive og flytte os over i caféområdet. Dermed også udsigten blev udsigten til at kunne se ind over Kowloon og øen.

Der blev der bestilt lidt drinks og øl, som en god afrunding på en endog meget lang frokost.

Som solen gik ned så kunne vi følge at lyset blev tændt på de forskellige bygninger. En flot syn og ikke tit du kan ”se ned på” på de ellers høje bygninger i Hong Kong.

Aften: T minus 14 timer and counting

Ved 19-tiden besluttede vi os få at tiden var kommet til at kommet videre. Efter lidt shopping af Champagne i shopping centeret tog vi en taxa ind til havneområdet for lige at se ”The Symphony of Light” klokken 20:00. Efter dette, så blev det til et par øl på en irsk bar, som ligger bag ved The Penninsula ved Nathan Road.

Find lidt aftensnack ved en af de mange madboder.

Ved 22-tiden var der opbrud. Jeg skulle op på elektronikmarkedet og købe lidt stumper og en gave med hjem til min søn. De andre skulle, som de vikinger de er, videre i byen. Så de tog med Kenneth over på øen, hvor deres vikingetogt var planlagt til at ske.

I seng: T minus 9 timer and counting

Efter en tur på elektronikmarkedet, så var det med metroen tilbage til Mong Kok stationen og så efter lidt aftensnack hjem på hotellet og så i seng efter en lang dag i Hong Kong.

Selv sent lørdag aften var der mange med metroen.

Lige inden jeg lagde mig til at sove, så tikkede der en sms ind, om at flyet ville være lidt over en time forsinket i afgang. Den planlagte afgang var klokken 09:10 og den nye afgang var sat til 10:15. Dette var en god nyhed, da den ekstra time helt sikkert ville være rar næste morgen.

Tilbage i lufthavnen: T minus 2 timer and counting

Søndagen i Hong Kong var lidt speciel, da der var Hong Kong marathon. Derfor var mange af gaderne lukket for trafik. Så det var helt sjovt at gå rundt i den del af byen og ikke se nogen biler overhovedet.

Inden afgang mødtes vi lige til en hurtig gang morgenmad i Singapore Airlines KrisFlyer lounge. Da vores afgang var ved gate 18 og denne lounge ligger ved gate 15, så var det et naturligt valg.

Afgang med SAS til København via Stockholm:

Vi kom ud til gaten og så vores besætning vente på at gå ombord. Da vi kun havde været i byen i et døgns tid, så var det samme besætning som på udturen. Dette giver altid lidt sjove bemærkninger og snakke, når de genkender en.

Trods vores vikingers udmeldinger om at de ikke ville bruge point på en opgradering til business class på vejen hjem, så havde de alligevel sneget sig til at lave et bud hver. Det betød at 3 ud af 4 af os fik en opgradering for godt 23.000 EuroBonus point. Jeg havde budt et par hundrede mere end minimum, hvor de 3 andre havde budt 23.015 EuroBonus point. De har alle tre Diamond status, men kun 3 blev udvalgt til trods der var et sæde fri helt frem til afgang fra Hong Kong. Det var Kenneth, som trak nitten og tog turen hjem i SAS Plus. Vikingerne havde også haft en lang nat, som først sluttede klokken 05:00. Så trods første udmeldinger, så var de klar til at udnytte lie-flat sædet i business class på meget af turen.

“Breakfast for Champion” som pre-dinner drink. En Blody Mary med Mikkellers Vodka

Servicen hjem fra Hong Kong startede op, da vi kom op i vores marchhøjde. Jeg valgte en ”Breakfast for Champion” som pre-dinner drink. En Blody Mary med Mikkellers Vodka.

 

Forret: kammuslinger med soja kaviar.

Til forret valgte jeg kammuslinger med soja kaviar.

Hovedretten med laks og rejer.

Af hovedret valgte jeg laks med rejer og en hvidvinssauce.

Traditionelt ombord på SAS Business er muligheden for lidt ost.

 

Is fra Hong Kong

Til dessert var kagen ikke lige noget der tiltrak mig, så det blev kun til ost og is denne gang. Men traditionen tro også et glas Sauternes.

En sandwich blev tilbudt midtvejs.

Midtvejs i flyvningen blev vi tilbudt en sandwich med ost og skinke, krabbe eller vegetarisk. Jeg tog en med krabbe og den smagte godt og brødet var helt klart frisklavet lokalt.

Wing Pin Series No. 2 er nyeste special øl fra SAS og Mikkeller samarbejdet.

I løbet af flyvningen fik jeg også smagt på to af de nyere SAS og Mikkeller tiltag. Den første er Wing Pin Series 2 med tilnavnet Spontanbeet. En meget rød ale med en syrlig smag og tilsat syltet rødbede. Der var meget smag i den, men den er lidt for syrlig for min smag.

Beer Mixology er også et nyt tiltag. Det er en Mikkeller Vodka med smag af ingefær og lime. Denne mikses i en let og frugtig wiessbier

Den anden var Beer Mixology. Det er en Mikkeller Vodka med smag af ingefær og lime. Denne mikses i en let og frugtig wiessbier. Det var en ganske frisk sag og den kunne jeg ganske godt lide. Smagen bringer tankerne hen på det tyske Radler, dog med en noget højere alkohol procent grundet vodkaen (der dog er holdt på 10,2%). Jeg kunne også godt forestille mig at denne specielle vodka fra Mikkeller ville være super god med f. eks. ginger ale. Så det ville sagtens være noget jeg kunne drikke mere af og ikke kun blandet med øl.

Da dette var en dagsflyvning var anden serveringen også en frokost i buffetstil. Der blev serveret en kartoffelsalat og så 4 forskellige retter, som du fik serveret på tallerken fra buffet vognen.

Søndag eftermiddag og hjemme igen

Efter et kort stop i Stockholm og så videre på den sidste flyvning på denne tur til København. Så var vi hjemme sidst på eftermiddagen.

Sidste “servering” fra SAS var på turen fra Stockholm og til København i SAS Plus. Ingen mad udover en Polarrulle, men mulighed for drikkevarer og snacks.

En oplevelse rigere og flere EuroBonus point på kontoen i den evige jagt på status og point nok til den næste opgradering eller en bonusbillet med f. eks. Lufthansa i deres First Class.

En ting kan jeg dog sagtens love jer – den næste tur er allerede i planlægningsfasen. Skal du med?



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *