Rejsebrev: Rundtur i Vietnam – Kapitel 2 – Rundtur i Hanoi

Efter ankomsten fra en fin flyvning med Aeroflot i deres Business Class, så var turen kommet til en rundtur i Hanoi med en guide fra firmaet Luxury Travel Vietnam.

Læs første del her: Rejsebrev: Rundtur i Vietnam – Kapitel 1 – Turen til Vietnam med Aeroflot i Business Class

Efter vi var kommet ud af lufthavnen skulle den store program begynde. Vi mødte vores guide, som tog os ud til den bus, som skulle følge os hele dagen. Det var stor bus til i hvert fald 40 passagerer og vi var kun 15. Så der var god plads.

På vejen til byen så vi den første turistattraktion. Det var Long Bien broen, som er designet af selveste Gustave Eiffel. Dette var første tegn på den franske påvirkning gennem mange år i Hanoi.

Man kan bo på fem-stjernede hoteller i Hanoi

Guiden fortalte at vores første stop ville være på Hotel Hanoi de l’Opera (MGallery by Sofitel og et hotel i Accor gruppen), som er et af Hanoi’s fem stjernede hoteller. Det er et boutique hotel og derfor er værelser ikke de største og hotellet har kun 160 værelser. Men kvaliteten af service, restauranten var i toppen. Værelserne og hotellet var en anelse slidte og kunne trænge til en opgradering.

Temple of Literature

Dagens næste stop var ved ”Temple of Literature” og det var der studier omkring Confusius blev gjort. Dette kompleks bestod af 5 dele og bygget op efter elementerne vand, ild, træ, metal og jord. Det var der de bedste og mest lærde personer kunne kommet til at studere. Det var kun ganske få om året som kom igennem nåleøjet. Et meget fornemt hverv at få sig.

This slideshow requires JavaScript.

Frokost

Derefter var det tid til frokost på en af Hanoi’s restauranter, som nok har den bedste udsigt udover Hoan Kiem søen midt i byen. Den hed Cau Go Vietnamese Cuisine. Vi fik et bord på øverste etage og der var en stor altan, som helt sikkert ville være super at tilbring en aften på med den udsigt.

Udsigten over Hoan Kiem søen fra restauranten Cau Go Vietnamese Cuisine.

Det var traditionel vietnamesisk mad. Vi fik et ganske stort udvalg at spise. Der var 8 forskellige retter at prøve og der blev afsluttet med frisk frugt. Det smagte rigtigt godt og det var godt at få noget lokalt nu hvor man var i landet.

Efter den gode frokost og den dejlige udsigt var det tid til at se et af de vigtigste steder i Hanoi.

Hvor boede Præsident Ho Chi Minh

Det var stedet hvor Præsident Ho Chi Minh boede og hvor hans mausoleum er. Det er samme sted som det præsidentielle palads ligger, som bruges til officielle besøg og lignede.

Præsident Ho Chi Minh mausoleum i Hanoi.

Vi startede udenfor på den store plads, som bruges til optog. Der havde vi parlamentsbygningen i baggrunden og Præsident Ho Chi Minh mausoleum foran os. Det er en stort og imponerede bygning med vagter udenfor i hvide gallauniformer og vagtskifte flere gange om dagen.

Der er vagtskifte flere gange om dagen for an Præsident Ho Chi Minh’s mausoleum

Ved siden og bagved ligger parken, hvor præsidentens hus ligger. Det bruges kun til officielle formål og er bygget i fransk stil. Den gule farve gør det meget genkendeligt og du har muligvis set billeder fra de besøg det danske Kongehus har været på i flere omgange. Prins Henrik har boet med sine forældre i Hanoi gennem flere år.

Det Presidentielle Hus som kun bruges til officielle formål. Der har ikke boet nogen der siden Ho Chi Minh valgte ikke at bo der.

Præsident Ho Chi Minh boede i et lille hus tæt ved. Grunden er at han ønskede at leve under simple vilkår, for at være lige med folket. Dette betyder også i dag at der forsat ikke er nogen præsidenter, som har boet i det hus, som reelt blev bygget til formålet.

Præsident Ho Chi Minh boede i et lille hus tæt ved det Presidentielle Hus.

Videre i parken kom vi forbi et klassisk bygget hus i vietnamesisk stil som Præsident Ho Chi Minh også boede en periode i. Dette viste også hvordan Ho Chi Minh boede simpelt med møderum nederst og soveværelse og kontor øverst. Toilet og køkken var ikke i huset.

Et traditionelt vietnamesisk hus, hvor Ho Chi Minh boede en del af sin periode i Hanoi.

Vi sluttede af med at se ”one pillar pagoda”, som er eneste af sin art. Den står på en enkelt træsøjle i en lille dam. Denne unikke pagoda er derfor ganske velbesøgtaf turister, men også af troede.

One Pillar Pagoda

Vietnam Museum of Ethnology i Hanoi

Sidste punkt på dagens program var et besøg på et af de vigtigste museer i Vietnam. Det er deres museum for den vietnamesisk folkehistorie. Den har både en del indenfor og en del udenfor.

Vietnam Museum of Ethnology i Hanoi.

Indenfor er det i to plan, som beskriver hver af de 49 forskellige stammer i Vietnam gennem tiden. De bor spredt ud over landet og den mindste stamme har kun 397 medlemmer tilbage.

Der var lavet et billede af en kvinde fra hver stamme.
Sådan kunne et hjem se ud på landet, hvor der blev vævet og arbejdet.
En godtlæsset cykel – noget du forsat kan se den dag i den i Vietnam. De fleste har dog en scooter i dag.

Udenfor så vi på forskellige traditionelle vietnamesiske huse, som viste hvordan stammerne igennem tiden havde boet – og i nogen tilfælde forsat bor i.

Traditionelt bygget hus, som er så højt, så det kan bruges som pejlemærke for at finde hjem til landsbyen igen.

Desværre var vi der for sent, så det kendte vietnamesiske ”Water Puppet” show var lukket.

Klokken var efterhånden ved at nærme sig 17:00 og vi havde været i gang i 8 timers tid. Så turen var nu endelig kommet til at bussen skulle køre os mod hotellet. På denne tur oplevede vi for alvor Hanoi’s 4,5 millioner scootere og 700.000 biler. Der var flere steder på turen, hvor myldretiden flere gange gav komplet stop. Det er tydeligt at se at vejnettet ikke følger med den udvikling byen gennemgår i øjeblikket. Trods noget der for det utrænede øje ligner kaos, så var der system i det – det er reelt kun mængden, som giver problemer.

Efter lidt over en time i bussen og kun 4 kilometer, så ankom vi til hotellet. Eller tæt ved. Da hotellet ligger i den gamle bydel, hvor det er små gader, så skulle vi lige gå de sidste 5 minutter til hotellet.

Hotellet for natten

Hotellet for natten hed Hanoi Boutique Hotel og ligger helt i centrum af det meste. Med 5 minutters gang til Long Bien broen og til Hoan Kiem søen er du i gåafstand til næsten alt.

Det er et lille hotel og du kan let overse indgangen, da der står et træ udenfor og dækker lidt for det. Dertil er fortovet fyldt med scootere.

Indgangen til Hanoi Boutique Hotel. Let at overse, da den er gemt bag mange scootere og et træ.
Gaden som Hanoi Boutique Hotel ligger i. Det er i den gamle bydel og gaden er for lille til at en turistbus kan komme derned.

Værelserne er ikke de største, men fint for et par overnatninger. Der er lidt forskel på badeværelserne. Mange af dem har ikke en bruseniche, men kun et lille badekar. Så det skal du være lidt opmærksom på, hvis du bestiller en overnatning der.

Restauranten og baren er på 2. sal og har åben til morgenmad, frokost og aftensmad. Men du skal ud i byen at spise din frokost og aftensmad. Der er så mange spændende steder. Vi havde fået anbefalet ene lille restaurant i nærheden som hedder ”Little Hanoi”. Maden der var rigtig god og lavede kun de lokale vietnamesiske retter. Dette til en pris som vi ikke kender i Danmark. Jeg valgte 3 forskellige retter og fik 2 øl og en sodavand til. Dette kostede mig kun 260.000,- VND svarende til godt 70,- kroner. Jeg kunne sagtens have valgt kun en ret og så ville prisen været under det halve, men ville gerne prøve lidt forskelligt nu hvor jeg er i Vietnam for første gang.

Friske spring rolls – dem fik jeg flere gange i løbet af besøget i Vietnam. De er super gode og nemme at lave hjemme også.

Vi kommer med en seperat artikel om maden i Vietnam, så hold øje med den.

Næste kapitel

Efter maden var det tilbage til hotellet. Klokken nærmede sig midnat og vi skulle afsted klokken 07:45 dagen efter mod Halong Bay og et to-dages krydstogt.