Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Tusinder af rejsende står til at få aflyst deres rejse de kommende dage. Læg dertil alle de danskere, der befinder sig på destinationer ude i verden, som de, hvis konflikten fortsætter, ikke ved om de kan komme hjem fra som planlagt. Konsekvenserne af konflikten er enorme for både rejsende og de rejsebureauer, der endelig – efter to år med pandemi – er begyndt at sende rejselystne gæster ud i verden igen.
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) mener, at parterne må tilbage til forhandlingsbordet med det samme og gerne indgå en ny aftale inden den kommende weekend, hvis ikke både rejsende og rejsebureauerne helt skal miste tilliden til SAS.
SAS’ fly, der er ramt af konflikten mellem ledelsen i SAS og piloterne, skal på vingerne så hurtigt som muligt. Danskerne bør kunne afholde deres sommerferie uden unødige forsinkelser, frustrationer og nervøsitet. Selvom SAS har pligt til at ombooke ramte passagerer til andre fly, og selvom også rejsebureauer skal afhjælpe situationen, er det stort set umuligt at finde ledige flysæder nogen steder. Dels er vi i den absolutte højsæson, dels er der ikke så mange fly til rådighed som før pandemien.
Vi har desværre allerede set en del gange, at rejsebureauet ikke kan hjælpe kunden med en ny rejseplan, simpelthen fordi der ikke er nogen ledige flysæder nogen steder. Så er der ikke andet at gøre end at annullere rejsen og betale kunden alle pengene tilbage. Kunden kan selvfølgelig også rykke rejsen, men det er jo langt fra alle, der har den mulighed og da slet ikke her i sommerferien. Det er grænsende til grotesk, at de involverede parter ikke for længst er kommet overens og i stedet ødelægger danskernes sommerferie.
Lars Thykier, adm. direktør i DRF.
Selvom rejsebureauet får penge for ubrugte SAS-billetter tilbage, skal bureauer, der har solgt pakkerejser, også refundere alle rejsens andre dele til kunden, fx hotel, billeje og så videre. Disse dele er der ofte betalt for hos leverandøren lang tid i forvejen, og det er langt fra sikkert, at rejsebureauet kan hente pengene hjem igen. Rejsebureauerne kan heller ikke få lov til at ombooke de berørte kunder til andre luftfartsselskaber uden at spørge om lov hos SAS først, og det er svært at ”få lov”, når det er stort set umuligt at komme i kontakt med SAS.
Har man købt en pakkerejse, der bliver annulleret, så har man helt overordnet altid ret til at få alle sine penge igen som rejsende, og sådan skal det også være. Det er derfor, vi ofte slår på tromme for, at danskere skal købe pakkerejser. Man er ganske enkelt sikret bedre i situationer som fx denne.
Men rejsebureauerne kommer altså også til at bløde rent økonomisk som følge af pilotstrejken, og den blødning er efterhånden så kraftig, at flere bureauer allerede er begyndt at kigge sig om efter et andet flyprodukt end SAS. Branchen har tabt penge gennem hele pandemien, og der er grænser for, hvor længe den kan holde til det. Jeg kan godt forstå, at bureauerne er ved at miste tilliden til SAS og deres produkt. Det er helt ude af proportioner, at en konflikt skal berøre så mange uskyldige rejsende og rejsebureauer.
Lars Thykier, adm. direktør i DRF.
DRF opfordrer derfor til at forhandlingerne straks genoptages og afsluttes med en aftale og gerne så hurtigt som muligt.
Foto: Scandinavian Airlines A330-343 (SE-REH) i Copenhagen Kastrup Airport (CPH) (Foto: BongoPlanes)
Skriv et svar