Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Danskerne rejser som aldrig før, og salget af rejser synes ikke at have nået sit højdepunkt endnu. Spørger man Danmarks Rejsebureau Forening, kommer 2018 til at slå alle rekorder på både kendte og mindre kendte rejsemål.
Ifølge Dansk Brancheanalyse lød overskuddet hos rejsebureauerne på 464 mio. kr. i 2016-regnskabsåret, og analysevirksomheden er ikke i tvivl om, at 2017 har været endnu bedre ved rejsebranchen. Disse to år kan dog ikke måle sig med de forventninger, som brancheorganisationen Danmarks Rejsebureau Forenings medlemmer har til 2018.
Lars Thykier, som er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening siger at:
Der er ikke nogen tvivl om, at 2018 bliver et af de største rejseår nogensinde. Der er ingen afmatning overhovedet at spore i danskernes rejselyst, og denne tendens bliver i 2018 yderligere forstærket af den meget dårlige sommer, som Danmark var vidne til i år. Danskerne har ikke lyst til at vente alt for længe med at bestille årets sommerferie.
Han tilføjer, at kampen om favoritrejsemålene og yndlingshotellerne bliver intensiveret i disse år og begynder tidligere og tidligere. Særligt omkring Middelhavet er konkurrencen blevet hårdere og kapaciteten presset i sommerens højsæson.
I 2017 gav den øgede rejselyst til de klassiske destinationer også fremgang til andre rejselande, hvortil væksten kun ser ud til at fortsætte. For eksempel forventer Kroatien en stigning på mellem 10 og 15 pct. i antallet af danske rejsende i 2018, og fra Portugals Turistråd lyder det, at besøgstallene er steget med næsten 20 pct. i de seneste år. Det er en udvikling, der ser ud til at fortsætte. Desuden er vi ret sikre på at danskernes indtil videre mest foretrukne rejselande, Tyskland og Spanien, også vil opleve fremgang i 2018.
Lars Thykier fortæller at:
Selvom Portugal og Kroatien langt fra er ukendte rejsemål, så oplever de altså i disse år en meget stor vækst. Det hænger sammen med, at der ganske enkelt ikke er nok hotelsenge at få i for eksempel Spanien, når vi nærmer os sommeren. Danskerne vil gerne have sol og strand på deres sommerferie, og når de klassiske rejsemål er fyldt op, må man søge mod nye rejsemål og tænke kreativt. Generelt er danskerne meget erfarne rejsende, der ganske vist har deres favoritter, men som også er omstillingsparate og villige til at prøve nye rejsemål, hvis situationen kræver det og mulighederne byder sig,”
Skriv et svar