Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Normalt gør man flyveturen så komfortabel som overhovedet muligt, ved at lave bløde kurver, og langsomme stigningninger. Derfor forestiller folk sig sjældent at den Airbus de sidder i, faktisk kan vende på en ruf, eller lette næsten lodret.
For at gøre rejsen behagelig, bestræber man sig ofte på langsomme bløde manøvrer, og man presser ikke flyet til det yderste. Dog vælger flyproducenterne, at blære sig med deres flys manøvredygtighed på flyshows som Paris Airshow, for at vise flyene i al deres pragt over for kunder.
Vi har gravet en video frem fra Paris Airshow i 2013, hvor der bliver udført alt fra en næsten lodret start, til skarpe drejninger i en Airbus A380 – verdens største passagerfly! Se videoen, og du vil tænke anderledes på dit fly, næste gang du flyver med det.
[ot-video type=”youtube” url=”https://www.youtube.com/watch?v=RJxnwF-MPi0″]
Videoen er fra youtubekanalen “Cargospotter”
Peter F. siger
‘Næsten lodrette stigninger’ skal man nok tage med et gran salt. Se denne artikel på http://www.ing.dk:
http://ing.dk/artikel/naesten-lodret-stigning-var-nok-kun-30-grader-boeing-fly-177105
Henrik Olsen siger
Hej Peter,
Tak for dette link, som bestemt viser en anden “vinkel” af sagen end flyproducenterne gerne vil vise 🙂
Hilsen
Henrik
Peter F. siger
Selv tak 🙂
Jeg har selv måbet over disse videoer, men faldt så ved et tilfælde over artiklen i Ingeniøren for nylig, hvorefter man tænker “Aha, så forstår jeg det bedre…” O:-)