Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ryanair presser på med at få sænket omkostninger i blandt andet Københavns Lufthavn. Det er også et af kravene før Ryanair vil oprette en base i lufthavnen. Det oplyste Ryanair chefen på et pressemøde torsdag i København.
Ryanair’s forretningsmodel er baseret på at sikre de lavest mulige omkostninger ved at drive flyselskabet og de ruter som de har. Derfor er de omkostninger som Københavns Lufthavn tager centralt for Ryanair. Så budskabet på dagens pressemøde var en opfordring til at sænke omkostningerne.
Det skal hjælpe med at sikre de billige billetpriser, som er en central del af Ryanair’s “go to market” strategi – netop set i forhold til for eksempel SAS og Norwegian.
Ryanair CEO, Eddie Wilson sagde på pressemødet at:
Der er ikke nogen logisk grund til at omkostninger skal stige i Københavns Lufthavn, der allerede er begyndt at tjene penge igen. Eneste argument er for at sikre en større indtægt til de storaktionærer som Københavns Lufthavn har. Forbrugerne vinder ikke ved det og deres udvalg af ruter falder. Så den danske stat skal, med deres ejerandel på 40%, sikre at der sker et setup, hvor omkostninger holdes nede og dermed sikre en hurtigere vej til at nå trafiktallene fra 2019.
Covid og den igangværende inflation vil, ligesom vi så i finanskrisen, drive flere passagerer over mod low-cost flyselskaberne. Der er Ryanair klar til modtage dem og starte ruter op, hvis det giver økonomisk set.
Vi har flyene og personalet til at fordoble antallet af årlige passagerer i København, hvis forudsætninger er der.
Eddie Wilson, CEO i Ryanair
Dette skulle ifølge Ryanair hjælpe til med at “genvinde” det sidste op mod trafiktallene før Covid. I følge Ryanair er Københavns Lufthavn kun på 85% af trafikken, hvorimod at Aalborg er +25%, Billund er på +118% og Aarhus er på +167%. Aalborg, Billund og Aarhus har tilbudt reduceret rater for at komme hurtigere videre. Københavns Lufthavn melder dog at den europæiske trafik i maj måned var på 92% af trafikken sammenlignet med samme måned i 2019. Københavns Lufthavn har oplyst følgende trafiktal fra maj måned:
Det er altså ikke de store nyheder vi i dag fik fra Ryanair. Det er velkendt at Ryanair løbende presser på med mod deres samarbejdspartnere for hele tiden at holde omkostningerne nede.
180 millioner passagerer i 2034
Ryanair er efterhånden et flyselskab i en størrelse, som er svært at komme uden om. De har netop bestilt 300 Boeing 737 MAX 10 som kommer fra 2027 og frem mod 2034. De forventer snart at nå over 180 millioner årlige passagerer. I maj måned havde de 17 millioner passagerer og en load faktor på 94%. Disse tal er så “kun” baseret primært på det europæiske marked, der er deres kernemarked. De har fortsat ikke nogen planer om at ændre på det og starte for eksempel på andre markeder eller long haul.
Forsidefoto: Henrik Olsen
Skriv et svar