Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ryanairs administrerende direktør, Michael O’Leary, sagde i starten af ugen til den amerikanske tv station CNBC, at han fuldt forventer at nogle af flyselskabets europæiske rivaler vil gå konkurs inden for de kommende måneder som følge af stigende oliepriser.
Det irske flyselskab Ryanair forudser, at stigende oliepriser og øget flybrændstof muligvis vil få nogle af de europæiske flyselskaber til at gå konkurs i løbet af den kommende vinter. Luftfartsindustrien har inden for de sidste 12 måneder undergået et dramatisk opsving, men det er sket i en tid, hvor store flyselskaber har været tvunget til at omstille sig til et mere konkurrencepræget marked.
Michael O’Leary udtalte i tv-programmet ”Squawk Box Europe” følgende:
Det er klart, at 80 dollar pr. tønde olie forventes at bringe nogle ofre i Europa denne vinter. Olien bliver en bærende kraft, men jeg tror at det vil være drivkraften til en forandring af det konkurrenceprægede marked i Europa. Nogle af de flyselskaber, der var ramt hårdt på økonomien, da olieprisen var på 40 dollars pr. tønde sidste år, tror jeg ikke vil overleve denne vinter, hvis olieprisen forbliver på det forhøjede niveau.
Rekordhøj årlig omsætning
I tv-interviewet rapporterede Michael O’Leary også om en rekordhøj årlig omsætning, på trods af bekymringer over de tidligere stridigheder, der var med piloterne. I den forbindelse sagde Michael O’Leary, at han var “pessimistisk” over selskabets udsigt til vækst i den kommende tid grundet højere oliepriser og ingen stigning i billetpriserne.
Europas største lavpris-flyselskab tjente 1,45 billioner Euro efter skat i det seneste regnskabsår, der endte den 31. marts 2018. Dette svarer til en stigning på 10 % fra 2017 til 2018 og stemte næsten overens med analytikernes forventninger.
På trods af det flotte resultat, har Ryanair dog sænket forventningerne til det næste regnskabsår. Selskabet budgetterer med en indtjening efter skat på mellem 1,25 milliarder og 1,35 milliarder euro over de næste 12 måneder, hvilket er lavere end hvad analytikerne forventer. Den bitre tone fra Ryanair står i stærk kontrast til konkurrenten EasyJet, som for nylig sagde, at det forventede en stigning i omsætningen til 30 % i år, siden det nu ser effekten af en robust efterspørgsel på rejser i kombination med kollaps af mindre rivaler.
Skriv et svar