Så kom det – Emirates introducerer en reduceret “Special Business Class” billettype

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

“Special Business Class” er noget vi igennem længere tid løbende har skrevet om. Nu ser det ud til at Emirates som det første flyselskab introducerer en billettype uden ting som for eksempel loungeadgang.

Der er forsat ikke noget officielt udmeldt fra Emirates, men vi kan se at det er muligt at bestille denne nye “Special Business Class” billettype på flere ruter ud af Dubai. En af ruterne er fra Dubai og til London. Vi forventer at der i løbet af kort tid vil komme ganske mange flere ruter til og at det også snart vil være fuld rullet ud i hele Emirates netværket.

Det giver god mening at Emirates introducere en sådanne ny billetklasse. Det har på mange af deres fly ganske mange Business Class sæder at fylde op på hver afgang, og at sælge en reduceret Business Class billet giver muligheden for flere at få råd til at købe flybilletterne og dermed hjælpe til med at fylde flyene op.

Hvad er så forskellen?

For at få dette til at virke rent økonomisk, så skal der fjernes noget fra den almindelige Business Class billet (enten Saver, Flex eller Flex Plus).

Første kig på hvad Emirates Special Business Class billettype giver adgang til.

Bagagen

Der er ingen forskel når det kommer til bagagen. Der er forsat 40 kilo i indchecket bagage og 2 x 7 kilo i håndbagage.

Sædevalg

Der er en forskel på hvornår du kan vælge dit sæde. Det er uden beregning for alle passagerer, der vælger sæde, efter check ind åbner. Emirates Skywards Platinum-medlemmer kan til enhver tid vælge sæde.

Chafførservice og Lounge

Her kommer nok den største forskel i forhold til den almindelige Business Class billettype. Det er her de fleste omkostninger bliver fjernet fra selve billetten. Der er ikke nogen chaufførservice eller loungeadgang inkluderet (vi går forsat ud fra at de som har status ved Emirates forsat vil kunne benytte loungerne, men dette er ikke bekræftet og kan meget vel også være fjernet som mulighed).

Det vil være her at de fleste vil diskutere om det er værd at købe en af de billigere billetter, men de kan i mange tilfælde købe dig til en loungeadgang for 150,- kroner. Så det skal bestemt ikke være et problem.

Opgradering til First Class

Det er heller ikke muligt at opgradere billetten til en First Class billet.

Gebyrer

Gebyrerne for ændringer eller annulleringer er også større. Det er faktisk dobbelt så høje som ved Business Class Saver billetklassen. Så du skal være ret sikker på at du vil flyve turen, da det eller vil være en for dyr billet at købe.

Pointoptjening

Der står intet om pointoptjeningen. Det kan meget vel vise sig at der ikke er nogen form for pointoptjening i denne nye billettype. Dette vil også betyde at den heller ikke tæller hen mod status i medlemsprogrammet. Vi afventer at kunne læse mere om dette når Emirates gør det mere officielt.

Vores vurdering

Dette er første gang vi reelt ser en “unbundling” af en Business Class billet. Vi har igennem de sidste 4-5 år set en acceleration af dette for Economy Class billetterne, hvor vi efterhånden ser at alle flyselskaber har en “Bagage Free Economy Class” billettype.

Derfor havde vi også forudset og forventet at vi vil begynde at se lignende for Business Class biletterne. Det som har været spørgsmålet har mere været på hvornår et flyselskab var klar rent teknisk til at kunne sikre at der ikke er adgang til Lounge og så videre, men også hvor meget kan det styre når du er i flyet. Det har været diskuteret om du “blot kunne købe selve Business Class sædet”, men alt andet var Economy Class. Det kommer en kabineklasse som Premium Economy lidt i vejen for, da det er blevet en klasse for sig selv. Så det ville teknisk været sværere at implementere grundet logistikken under servicens i flyet. Et andet eksempel er adgangen til den Sky Lounge ombord på flyet og de vine som tilbydes i Business Class kabinen. Derfor kommer vi til at se en løbende “unbundling” af Business Class på samme måde som med Economy. Det er blot starten vi ser her fra Emirates.

Det vil også betyde at de andre flyselskaber vil følge dette tæt og hvis de ser et markedet for det, så vil de følge med ret hurtigt. Alt afhænger af hvordan det får flyene til at blive mere fyldte.

Problemer for medlemmerne af bonusprogrammerne

Dette kan faktisk give medlemmerne af flyselskabernes bonusprogrammer en udfordring. Hvis et flyselskab som SAS indfører denne nye Business Class billettype, så vil SAS helt sikkert fylde deres langrutefly op langt bedre med betalende kunder. Det vil så have den konsekvens at der bil blive færre ledige pladser at købe for bonuspoint og “vinde” i den auktion SAS har kørende på alle afgangene. Der vil simpelthen blive færre pladser tilgængelige.

Så et tiltag som dette vil være at betragte som en negativ udvikling set fra det mest loyales kunders synspunkt, da de vil få færre muligheder for at bruge deres optjente bonuspoint på Business Class bonusbilletter eller opgraderinger til Business Class.

Hvad tænker du om dette tiltag?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *