Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Når 800 ansatte ved Airbus går i gang så har man efter 65-80 dages arbejde en fuldt funktionsdygtig og nymalet Airbus A380-800 klar i garagen. Så har flyet også været igennem det at samle, installere, teste, male og især indrette det.
Når vi nu taler om indretningen så er det noget specielt når kunden hedder Emirates. Deres indretning går lidt ud over normalen og der indstalleres blandt andet brusebad og en bar ombord.
Læs her om hvordan man bygger brusebad og bar til et Emirates Airbus A380 fly
Med 50 A380 har Emirates verdens største flåde af denne flytype, som er indsat på 29 destinationer i hele verden. Alle Emirates’ A380 er indrettet og leveret via Airbus fabrikken i Hamborg.
Først bliver flyets skrog fremstillet i Hamborg og transporteres derefter til Toulouse for første fase af den endelige samling. Vingerne, der er produceret i Storbritannien, leveres også fra Airbus’ fabrik i Hamborg til Toulouse. Dele som skroget og vingerne transporteres via et netværk, der omfatter tre skibe til at transportere delene fra produktionsanlæg i Europa. Over 10.000 bolte bruges til at sætte skroget sammen og over 4.000 til vingerne.
Efter den første del af den endelige samling, som finder sted i Toulouse, har man et samlet fly uden interiør og maling.
Efter samlingen testes hver af de fem dele af skroget af ingeniører, og derefter skal flyet af sted til Hamborg for at blive malet og få indrettet kabinerne. Det kræver 30 personer og tager cirka 10 dage at male en A380, som har en overflade på 3.150 kvadratmeter – cirka samme størrelse som syv professionelle basketball-baner. Over 500 kg maling er nødvendig, og det er kun for at male flyet hvidt.
Indretningen af kabinerne, der omfatter Emirates’ ekstraordinære faciliteter om bord som vi nævnte i starten af artiklen, sker i de afsluttende faser af samleprocessen. Det tager omkring 33 arbejdsdage at indrette den 550 kvadratmeter store kabine om bord på Emirates’ A380. Dette omfatter alle sæder, kabiner, hvilepladser til besætningen, den unikke shower-spa og private suiter på første klasse, on-board-loungen bagerst i Business Class-kabinen og det prisbelønnede underholdningssystem i alle kabiner.
Se her en video af hvordan bygningen af Emirates A380 nummer 50 blev til:
Skriv et svar