Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Business class på korte og mellemlange afstande kan på ingen måde sammenlignes med long-haul produkterne. Hvad får du egentlig mere for dine penge? Her sammenligner vi produkterne fra Air France og KLM.
Jeg flyver et antal gange om året til Nordamerika. For at beholde min Platinum status hos Flying Blue, flyver jeg ofte ekstra segmenter. En anden fordel e,r at billetprisen ofte er lavere og jeg får lov at flyve endnu mere. En klassisk win-win situation.
Denne gang fløj jeg fra Detroit (DTW) til Paris (CDG). Derfra fløj jeg videre med Air France til Amsterdam (AMS) og herefter direkte videre til min hjemmebase Billund (BLL) med KLM. Jeg var så heldig at få en gratis opgradering til business class på begge flyvninger, og havde derfor en oplagt mulighed for at sammenligne begge produkter. Både KLM og Air France flyver 6 gange om dagen mellem Amsterdam og Paris, og retur. Air France flyver med Airbus A319 og A320 fly mellem CDG og AMS. Vi fløj med en A319, som var godt fyldt.
KLM flyver 5 gange om dagen med en kombination af Embraer E175/E190 og Boeing 737-700 og 737-800. Denne flyvning blev udført med en Boeing 737 og var også temmelig fyldt op.
Sæde
Som man ofte ser hos mange europæiske flyselskaber nu om dagen, er business class sædet også hos Air France et forbedret economy class sæde. Business class afsnittet af flyet bliver adskildt med et gardin og midtersæderne holdes ledige. Dermed har vi stort set været igennem alle forskelle i ‘hard product’ med economy class.
Hos mange selskaber får du også mere benplads. Overraskende nok ikke hos Air France. Komforten er, for at sige det ligeud, ellendig. Sæderne er smalle og hårde, og benplads er der simpelthen ikke nok af.
Hos KLM var det en del bedre og jeg sad meget fint. Benpladsen er en del bedre. Billederne siger alt. På seatguru.com bliver begge sæder beskrevet med 33″ pitch, men som du kan se på billederne, kan det ikke passe. Pluspoints til KLM.
Maden
Hos begge selskaber bliver du tilbudt et fuldt måltid. Eftersom der på hverken A319 eller 737 er udstyr til at varme maden, får du serveret et udvalg af kolde retter.
Air France præsenterer maden med stilfuld maner, med et bånd om bestik og servet. Måltidet bestod af skiver mør bøf med bearnaisesovs og grøntsager. Også den typisk franske hindbærkage smagte godt. Og naturligvis, er der vedlagt lidt ost. Alt smagte godt og var af god kvalitet. Jeg blev tilbudt vin og sodavand, men på grund af det tidlige tidpunkt på døgnet, holdte jeg mig til mineralvand.
Måltidet hos KLM var lidt enklere, men smagte også godt. Salaten med indbagt kylling er frisk og smagfuld. Citrondesserten var lidt for sød til min smag. Der blev også serveret kaffe til.
Kabinepersonale
Hos begge selskaber er servicen ombord bedre end gennemsnittet. Air France betjener passagerene mere formelt, og virker dermed lidt koldere, men alligevel rart. KLM har et unikt selling point. Jeg føler mig hjemme. Tonen er mere uformel, men alligevel bestemt. Der hersker altid en hyggelig stemning ombord hos KLM. Det er en afgørende faktor til hvorfor jeg elsker at flyve med KLM.
Konklusion
Business class billetter indenfor Europa koster ofte mere end 4 gange så meget end economy class. Det inkluderer også adgang til loungen, SkyPriority, og ekstra bagage. Du optjener også flere miles og får serveret et fuldt måltid ombord. Er det pengene værd? Ikke i min bog. Det gælder for begge produkter. Air France tilbyder et mere luksuriøst måltid, men taber points på siddekomforten. Det gør KLM til den bedste allrounder. Venlig betjening, et godt måltid, og god siddekomfort.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Thijs Luyt fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar