SAS: Airbus vinder over Boeing

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I en intern e-mail til de ansatte i SAS, har ledelsen udmeldt at de er i slutforhandlingerne med Airbus om køb af minimum 40 fly af typen Airbus A320neo familien.

InsideFlyer har fået at se en kopi af denne e-mail og den nævner klart at SAS er i tæt dialog med Airbus.

SAS skriver blandt andet til de ansatte at:

Vi er glade for at kunne meddele at vi nu er i de afsluttende forhandlinger med Airbus, med det formål om at underskrive en endelige aftale om et stor ordre af mellemdistancefly i løbet af foråret 2018.

Dette er en spændende udvikling fra SAS og endnu et skridt i retningen af en enhedsflåde på deres kortere ruter. Tidligere har det være således at det har været forskellige modeller i de forskellige lande, men nu ser det ud til at SAS tager den endelige beslutning om en enkelt modelserie.

Det 4. Airbus A320neo til det irske SAS selskab landede i aften i Københavns Lufthavn direkte fra Airbus fabrikken i Hamburg.

Lige nu har baserne i København, Stockholm og den nye base i Irland Airbus A320neo fly stående. Så sent som her til aften landede det 4. fly (EI-SID) fra Airbus fabrikken i Hamburg i København. Efter den er klargjort sættes den i drift i det irske selskab.

Airbus A320neo kabinen

InsideFlyer var inviteret med på den første flyvning og kunne allerede der meddele at denne flytype ville blive taget godt imod af de rejsende. De nye motorer og bedre isolering giver en markant reducering i støjen ombord. Den nye kabine med USB stik på alle sæder, samt lidt bedre puder, gør at komforten også er bedre.

This slideshow requires JavaScript.

Ordrens størrelse lyder på mellem 40 og 50 fly, alt efter den rabat som opnås i forhandlingerne. De Boeing 737 fly som skal erstattes tæller i alt 82 fly. Så der er forsat et stykke vej til at være helt i mål. Derfor må det også forventes at der kommer en yderlige ordre på et senere tidspunkt.

Lige nu er der en ordre på 30 Airbus A320neo fly. 12 er leveret, så med en ny ordre på de minimum 40 til 50 fly, så er der forsat lidt op til de nuværende fly som skal erstattes, især ikke hvis der kommer en ordre på Long Range varianten Airbus A320LR.

Leveringerne skulle ifølge mailen taget fart fra 2020.

Long Range varianten

Det er også forventet, da vi fra SAS har hørt det tidligere, at en del af den nye ordre vil bestå af et antal Airbus A321LR. Denne variant, som har en længere rækkevidde vil blive brugt til at kunne betjene ruter uden for Europa. Disse kunne være Mellemøsten, Afrika eller det østlige USA.

Er det helt slut med Boeing?

Det er vores klare vurdering at der forsat er meget forhandlingsstrategi i denne udmelding. Der er i selve e-mailen skrevet på en sådan måde at Boeing forsat har en mulighed for at komme i betragtning igen, om prisen og betingelserne er rigtige. Så vi kunne godt se et skift om det ikke lykkedes SAS og Airbus at komme til enighed.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *