Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I går klokken 16:00 havde SAS sin nok vigtigste og markante ruteåbning i flere år, da den Boeing 737-700BBJ fra firmaet PrivateAir med kun 44 Business Class sæder forlod Stavanger mod Houston. Før afgangen havde SAS holdt en åbningsceremoni.
Netop åbningen af denne nye rute, som af mange kaldes “olieruten”, har fra i dag sat sit tydelige præg på Sola. Udover at være en stor rute i sig selv grundet at det er en ren Business Class rute, så var der et stort opbud fra SAS med Koncernchefen Richard Gustavson, Avinor og en del fra pressen. Der var på flere dele af lufthavnens udsalgssteder norske og amerikanske flag og der blev spillet Amerikansk baggrundsmusik for at bidrage til den gode stemning.
Hele området ved Gate 8 i lufthavnens non-Schengen område er spærret af og SAS disponerer over området og bruger det som en slags enkel afgangs lounge i perioden op til hver afgang.
Her bliver der serveret et let måltid, snacks, samt drikkevarer i form af kaffe, the, juice, øl, vin, mineralvand samt den vanlige champagne som også serveres ombord i Business Class på de nuværende ruter. Dette er nyt og ikke noget man ser i de vanlige SAS Lounges.
Der er derfor ikke mulighed for andre af det gode muligheder som SAS Loungerne typisk giver såsom private rum eller bademuligheder. Dette argumentere SAS med ikke er nødvendigt grundet de fordelagtige ankomst og afgangstider som ruten har i Stavanger.
Dagens flyvning, og den første fra Stavanger til Houston, havde i alt 32 passagere med. De fleste startede deres rejse i Stavanger, men der kom også transit passagerer med nationaliteter fra flere lande i Europa, USA og Kina. De fleste var forretningsrejsende og undtagelsen i dag var en famillie med 2 børn som skulle på ferie.
Det er også den sammensætning som man forventer sig mest af. Flest fra Stavanger og folk fra oliebranchen, og så nogle som kommer i transit i stedet for at tage via Frankfurt, Amsterdam eller Paris.
Lige før den officielle åbning af ruten kom dagens crew. De var smilende og klar til at yde passagerne en god service på turen til Houston.
Nu var tiden endelig kommet til at Richard Gustavson kunne holde sin tale og officielt åbne ruten. Hans tale handlede om at Houston ikke kun var for folk i oliebranchen, men også en spændende by at besøge – med mange barer, hvilket vagte mange smil blandt forsamlingen.
Her på Bonusfeber tror vi på ruten at SAS formår at holde prisen attraktiv i forhold til Lufthansa, Air France, KLM og de andre selskaber som også har ruter til Houston fra deres Europæiske hubs. Prisen for et Business Class sæde ligger i øjeblikket på dkk 17-18.000,- via disse og priserne for SAS Ruten ligger en smule over dkk 20.000,- på mange af dagene. Så prisen vil blive et af konkurrenceparametrene, da den samlede rejsetid fra for eksempel København kun er 1-1½ time kortere via Stavanger.
Så derfor holdes prisen på et godt niveau tror vi på at der udover Stavanger er et godt marked, at det også kunne inkludere Aberdeen, som allerede nu er godt forbundet til Stavanger. Sidst er det også spændende at se hvad Widerøe kan tiltrække fra resten af Norge.
Sådan en Boeing 737-700BBJ, har den ekstra tanke eller er det på grund af det lette load, at den kan flyve Stavanger-Houston og omvendt?
Det er helt korrekt at der er lagt ekstra tanke ind i 2 ud af 3 lastrum på denne lille flyver for at den kan klare turen over atlanten. Se mere her omkring placeringen af tankene http://www.b737.org.uk/fuel.htm#Auxiliary_Fuel_System