SAS holdt fest i Københavns Lufthavn, da Atlanta ruten åbnede mandag

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mandag åbnede SAS deres niende direkte sommerrute til Nordamerika. Det er rute SK929/SK930 mellem København og Atlanta. En rute der for alvor viser at SAS er på vej ind i SkyTeam, da Atlanta er Delta Air Lines hjemmehub.

InsideFlyer var med i lufthavnen og inviteret med på første flyvningen til Atlanta. Så læs med i denne første artikel om fejringen i gaten. Senere følger anmeldelse af turen til Atlanta og interview med SAS CEO Anko van der Werff lavet midt over Atlanten.

Tilbage til åbningen af ruten. SAS havde gjort meget for at markere at dette var et lidt anderledes ruteåbning end tidligere. Denne ruteåbning betyder ganske meget for SAS. Det er en markering af at SAS træder direkte ind i Delta’s netværk og en markering af indtrædelsen ind i SkyTeam nærmer sig.

SAS gør det helt klart at det er deres niende sommerrute til Nordamerika. Foto: Henrik Olsen

Derudover er det også tydeligt at SAS ser lyset for ende af tunnellen og snart er på vej ud af den lange Chapter-11 proces. Dette vil helt sikkert også noget værd at fejre internt i SAS.

SAS klar med livestreamning på YouTube fra ruteåbningen. Foto: Henrik Olsen

SAS havde for første gang valgt at streame live på YouTube fra gate C36 i Københavns Lufthavn. Det blev til godt en times live streamning.

SAS havde anlagt en golfbane eller reelt putting green foran Gate C36. Foto: Henrik Olsen

InsideFlyers redaktør kom i starten med live streamningen, da han som den eneste lavede “hole in one” på den opsatte “golfbane”. Det var en putting green med ægte græs der var anlagt.

InsideFlyers redaktør kom i livestreamingen, da han lavede “hole-in-one”. Foto: SAS

Som SAS CEO Anko van der Werff udtalte:

A live hole-in-one

Så dagen startede godt!

Se eller gense ruteåbningen her.

Der blev også budt på lidt snacks og drikkevarer. Selvfølgelig Coca Cola, men ogsåmpå amerikanskinspirerede snacks fra 7-Eleven (for eksempel Mr Beast chokolade), gourmetpopcorn fra NoCrap Gourmet og specielt brygget ”SAS IPA” fra Mikkeller.

Der blev holdt en række taler inden ruten officielt kunne åbnes. Her var det igen klart at SAS var meget glade for ruten. SAS CEO Anko van der Werff fortalte:

For første gang flyver SAS til Atlanta. Det er vores 9. rute til Nordamerika. Atlanta er for SAS og Københavns Lufthavn en vigtig lufthavn. Den har central forbindelse til Delta’s netværk og SkyTeam og en vigtig fragtdestination

Anko van der Werff, CEO i SAS
SAS CEO Anko van der Werff (th.) og CEO i Københavns Lufthavn Christian Poulsen (th.). Foto: Henrik Olsen

Efter Anko van der Werff, var turen kommet til Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn. Hans fokus var netop på Atlanta som destination:

Atlanta er kendt for mange ting. Det er blandt andet verdens største lufthavn med forbindelse til meget andet end Nordamerika. Der er også gode forbindelser til Karibien og Latinamerika.

Atlanta er blandt andet også kendt for Martin Luther King, Coca Cola museum og CNN’s hovedkvarter.

Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.

Da åbningen af ruten skulle ske, var det også med en ny tvist. Normalt klippes et bånd, men SAS havde til denne åbning fået lov til at skyde konfettirør. Det blev gjort og med en knald var ruten så officielt åben.

Et glad SAS Crew var klar til at tage passgerne med på første afgang til Atlanta. Foto: Henrik Olsen

SAS CCO Paul Verhagen fortalte yderlig om ruten:

SAS er meget glade for at kunne tilbyde denne nye rute til vores forretningskunder og vores privatrejsende. Atlanta tilbyder gode muligheder for at rejse videre ud i Nordamerika eller videre til for eksempel karibien.

I og omkring Atlanta har mange Fortune 500 virksomheder deres kontorer, som gør destinationen vigtig.

Paul Verhagen, CCO i SAS.

Nu var tiden kommet til boarding, så ruten kunne komme af sted til tiden. Faktisk lykkes det at komme afsted før tid og ankomsten til Atlanta blev 16:30 lokaltid og 40 minutter før tidstabellen.

Boarding til SK929 mod Atlanta begyndte i gate C36. Foto: Henrik Olsen

Flyet var også fyldt ganske godt op på denne første afgang. SAS Business og SAS Plus var fyldt op. I SAS Go var der heller ikke mange frie pladser. Med plads til 262 passagerer, så må det siges at være godkendt. Så en god start på ruten. Til vinterprogrammet skifter SAS deres A330-300 ud med en A350-900. Så der bliver der plads til endnu flere passagerer. Så hold øje med om der kan komme nogle gode tilbud på rejser til Atlanta med SAS – også bonusrejser.

SAS Airbus A330 letter for første gang mod Atlanta. Foto: CPH/PR

Tidstabellen for ruten

Ruten har fået nogle rimelige gode tider. Det gælder især for de som skal slutte rejsen i Atlanta, men der er også muligheder for gode forbindelser til nogle Nordamerikanske destinationer.

Udfordringen er at den ankommer lidt sent til Atlanta og derfor kan det, med tiden som skal bruges i transit, at nå mange flyvninger. Det gælder mange af de karibiske destinationer. Disse vil derfor kræve en overnatning.

Med en afgang klokken 19:00 fra Atlanta, så er denne også god, da det er muligt at få en fuld dags arbejde og fortsat være i rimelig tid i lufthavnen.

Den kunne godt optimeres lidt bedre, så lad os se om der ikke komme justeringer af den til vinterprogrammet.

Se den igangværende tidstabel her:

Daglige flyvningerAfgang fra KøbenhavnnAnkomst i AtlantaAfgang fra AtlantaAnkomst i Købenahavn
Mandag-
Søndag
13:1017:1019:0010:20+1
Tidstabellen for København – Atlanta ruten

Hold øje med næste del af vores dækning af denne nye og vigtige rute for SAS.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *