Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS udvider flåden med tre Airbus A321LR (Long Range). Dermed er en rute mellem for eksempel Aarhus og New York kommet tættere på at blive en realitet allerede næste år.
En leasingaftale med ALC (Air Lease Corporation) betyder, at SAS nu kan udvide sin flyflåde med tre Airbus A321LR-fly. Det giver SAS mulighed for at tilbyde flere interkontinentale ruter, bedre forbindelser, færre mellemlandinger og kortere rejsetider til og fra Skandinavien. Det første fly vil blive sat i drift allerede i 2020.
Flytypen Airbus A321LR er et narrow-body-fly, der er specialudstyret, så det kan flyve længere strækninger end de almindelige Airbus A321neo-fly, som SAS opererer med.
Airbus A321LR har rækkevidde til at nå det nordøstlige USA, som er et af SAS’ vigtigste interkontinentale markeder, og destinationer i Canada, Mellemøsten og Indien fra Skandinavien.
Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS siger at:
Det her er en helt ny flytype for SAS, og den passer utrolig godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi glæder os til at kunne tilbyde nye ruter og til at se, hvordan vi bedst benytter Airbus A321LR i produktionen.
SAS’ nuværende interkontinentale ruter flyves af wide-body-fly med plads til op til 266 passager. Airbus A321LR er et mindre fly, hvilket giver SAS mulighed for at fylde flyet på nye ruter. Det kan fx være nye destinationer på mindre markeder eller eksisterende destinationer fra mindre byer. I dag flyves al SAS’ interkontinentale trafik fra de tre skandinaviske hovedstæder.
Airbus A321LR er den nyeste flygeneration, og sammenlignet med den forrige generation forventes flyene at reducere CO2-udslippet i samme størrelsesorden som SAS’ Airbus A320neo-fly. CO2-udslippet for disse er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med et lige så stort fly fra den forrige generation.
Rickard Gustafson siger at:
Klimaspørgsmålet er afgørende for SAS, og vi vil gå forrest i at drive omstillingen til en mere bæredygtig måde at rejse på. Vi har som målsætning at mindske CO2-udslippet med 25 % frem til 2030.
Arbejdet med at planlægge de første ruter og kabinekonfigurationen for den nye flytype er allerede i gang. SAS vil løbende informere om de nye ruter i løbet af 2019, og det første Airbus A321LR-fly vil blive sat i drift i løbet af første halvår af 2020.
What..!? Hellere fra Billund…Helt klart en meget bedre ide
Det er også muligt, men SAS satser lige nu på Aarhus og det blev nævnt insidere uge som en klar mulighed og interesse fra SAS.