Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS kompenserer CO2-udledning fra alle rejser på ungdomsbilletter. Ungdomsbilletter er for rejsende mellem 12 og 26 år, og initiativet er en del af SAS’ arbejde med miljø og bæredygtighed.
Mange af vores passagerer og især vores unge rejsende går op i bæredygtighed. Derfor har vi besluttet at CO2-kompensere alle SAS Ungdomsbilletter. Vi stræber efter at anvende innovative løsninger og teknisk udvikling, der gør flyvning mere bæredygtig – også på langt sigt. CO2-kompensation har allerede gennem længere tid været tilgængelig for alle rejsende, men i dette tilfælde går vi ind og betaler kompensationen for vores helt unge passagerer, fortæller Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS.
Udledningen af CO2 beregnes med udgangspunkt i rejsestatistik og data for udledningsgasser, og efterfølgende kompenserer SAS udledningen gennem investeringer i projekter med vedvarende energi via en ekstern partner*.
Lars Sandahl Sørensen siger:
Grundlæggende betyder det, at den mængde CO2, der udledes under en flyvning, bliver kompenseret, og at vi så investerer beløbet i klimavenlige projekter. Vi forventer, at det vil lede til investeringer på omkring 11 millioner danske kroner om året. Det er et ud af flere miljø-initiativer, vi har i SAS.
Et ud af flere initiativer
CO2-kompensationen er et blandt flere initiativer inden for SAS’ arbejde med miljø og bæredygtighed, der har fokus på at nedbringe udledningen fra virksomheden.
Et andet initiativ er overgangen til en flåde med markedets mest brændstofeffektive fly, Airbus A230neo. SAS lagde i foråret en ordre på 50 Airbus 32Neo fly, som bliver leveret fra 2019 og frem. SAS flyver allerede i dag med de brændstofeffektive fly.
Sidste år købte SAS desuden omkring 100 tons biobrændsel, og SAS fortsætter med aktivt at promovere kommercialiseringen af biobrændsel til fly, blandt andet gennem et nyt samarbejde med Preem**.
“Vores nye A320neo forbruger i snit 18 procent mindre brændstof per passagerer sammenlignet med den tidligere A320-model. Siden 2005 har SAS nedbragt sin CO2-udledning med 22 procent per passagerkilometer. Anvendelse af innovative løsninger og ny teknologi er, og har altid været, en topprioritet for os i udviklingen af fremtidens måde at rejse på, siger Lars Sandahl Sørensen.
*The Natural Capital Partners. SAS’ investeringsportefølje består udelukkende af projekter, som har fokus på transformationen mod vedvarende energi – for SAS’ tilfælde er der lige nu valgt projekter med vindkraft. https://www.naturalcapitalpartners.com/
**https://www.sasgroup.net/en/sas-och-preem-i-samarbete-om-fornybart-flygbransle/
Mest populære SAS-ruter blandt ungdomsrejsende
De mest populære SAS-ruter blandt ungdomsrejsende i perioden fra den 1. april 2017 og frem til den 1. april 2018 er følgende:
Norden ruter |
Europa Leisure |
USA
|
|
|
|
Forsidefoto: SAS
Skriv et svar