SAS Link’s første Embraer E195 er klar i SAS farver

Embraer e195

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS får i øjeblikket ganske stille med dørerne omkring SAS Connect og SAS Link. Opstarten af de to nye produktionsplatforme har ikke fået den bedste modtagelse blandt især medarbejderne i SAS. Nu er den første Embraer E195 til SAS Link klar i SAS farver.

OBS: Forsidebilledet er den nyeste E195-E2 model fra Embraer har lavet.

Det første af de 6 fly SAS Link skal have får registreringsnummeret SE-RSK. Det er et fly som er 14 år gammelt, så bestemt ikke et af de nyeste og mest brændstofeffektive fly, som SAS Link får. Det syntes måske i tiderne lidt mærkeligt, med den fokus SAS har på ny og moderne flyflåde, at SAS Link starter op med fly der i gennemsnit er 13-14 år gamle. Det har nok været svært at kombinere hastighed i leveringerne med prisen på flyene.

Disse fly som SAS Link får kommer fra leasingselskabet Falko. De har blandt andet lejet fly ud til KLM og har ifølge deres hjemmeside 16 E195 fly totalt. Flyene kommer fra blandt andet Flybe og de fleste har været sendt på langtidsparkering de sidste par år.

Læs mere: Læs specifikationerne på flyet her

Rækkevidde på E195 flyene er mellem 3,704 km og 4,260 km alt efter om det er LR eller AR versionen. Det giver en ganske god mulighed for SAS Link at bruge flyene på de fleste Europæiske ruter.

Grafisk oversigt over rækkevidde på E195 modellen. Kilde: Falko

Se det første SAS Link E195 i SAS farver

På hjemmesiden Skyliners Aviation News & More, kan du se det første fly i sine SAS farver. Vi har desværre ikke fået svar på vores henvendelse om at bringe billedet her på InsideFlyer.

Det var samme flytype som det nu tidligere Great Dane Airlines satsede på, da det passede godt til den efterspørgsel som der var på sæder. Et af de fly som SAS Link får er også et af de tidligere Great Dane Airlines fly.

Læs mere: Anmeldelse af en tur med Great Dane Airlines

Se vores anmeldelse af en tur med Great Dane Airlines her og få et indtryk af hvordan det er indvendigt.

Great Dane Airlines
Foto: Great Dane Airlines



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Man kan ikke afgøre et fly’s brændstof økonomi ved at se på alderen alene. Det er design tidspunktet som er afgørende for brændstof økonomien. Bare tag et kig på de CRJ900 som Cityjet og Xfly operer for SAS. CityJet flyene er typisk 3-6 år gamle, mens Xfly flyene er 10-13 år gamle. De er dog alle bygget efter samme design specs og har samme brændstof økonomi.
    Flere af Xfly CRJ900 flyene er faktisk tildligere SAS fly, som blev udfaset dag CityJet overtog kontrakten for omkring 6 år siden.

    Det samme gør sig gældende for de ATR72 som Xfly operer og Flybe operede. Xfly flyene er mellem 7-10 år gamle, mens Flybe flyene idag er 5-6 år gamle. Igen er der tale om fly med samme design specs og dermed samme brændstof økonomi.
    Sjovt not er flere af de ATR72 som Xfly operer for SAS fly som Jettime oprindeligt operede for SAS og som blev udfaset da FlyBe overtog kontrakten.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Korrekt – men lige med E195-E1, så er der en stor forskel på de 13-14 årige maskiner SAS Link får og så den nye version E195-E2. Der er der over 17% bedre brændstofsøkonomi. Så det er ikke helt korrekt at designtidspunktet betyder noget. Det samme gælder jo for A320 vs. A320neo.
      Argumentet var i artiklen at skulle der være et klart fokus på CO2 udledningen og brændstoføkonomi, så er 13-14 år gamle fly ikke sagen. De er helt sikkert billigere i indkøb på markedet lige nu, men de er ikke de mest moderne og miljøvenlige fly.
      Mvh InsideFlyer

  2. Frank siger

    Design tidspunktet er afgørende for brændstof økonomien, og jeg vil fortsat stå fast på at en 13-14 gammel maskine nemt kan have en bedre brændstof økononi end f.eks. en 5-7 år gammel B737-800, alene fordi at B737-800 er designet for snart 30 år siden og grundlæggende ikke ændret siden da ændringer som kan lave en markant forbedret brændstof økonomi typisk kræver ny type godkendelse. Bortset fra det fremgik ikke af artiklen at der var tale om E1 versionen.

    Sidst men ikke mindst. Såvidt jeg har forstået er maskinerne kun en midlertidig løsning og kun leaset for ca. 5 år. SAS skal bruge mellem 20-30 maskiner i denne gruppe og A220 er fortsat i spil til det endelige setup.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *