Anmeldelse: Great Dane vinder på komfort, og et måltid man bliver mæt af!

Great Dane Airlines - InsideFlyer.dk

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Tirsdag var InsideFlyer ombord da Great Dane Airlines skrev historie. De åbnede nemlig deres første rute – men hvilken oplevelse kan du forvente med dette nye selskab? Det ser vi nærmere på!

Great Dane Airlines er et nyt delt charter- og ruteselskab, ligesom Primera Air var det indtil deres konkurs. Flyselskabet har hjemme i Aalborg, hvor hoveddelen af deres flyvende operationer vil have udgangspunkt. Allerede nu kan du opleve Great Dane på charterruter, ligesom to ud af deres tre egne ruter allerede er på vingerne.

Et ideelt fly

Klassikere som Airbus 320 og Boeing 737 er blevet afskrevet som muligheder for Great Dane Airlines, da de ifølge eget udsagn er for store til at bære markedet i Aalborg. Til gengæld har man søgt mod Brasilien, hvor Embraer kommer fra, og leverer regionale fly i alle størrelser. Her er valget faldet på deres største regionale fly; EMB-195, som har plads til 118 passagerer i ren Economy Class. Et ideelt og meget gængst fly, som passer godt ind i selskabets struktur.

Great Dane Airlines - InsideFlyer.dk

Turen går til Dublin

Rejsen som InsideFlyer var med på, var jomfruflyvningen til Dublin. Inden afgang blev der holdt en fejring, som vi har skrevet mere om i denne artikel. Men det er ikke fejringen det skal handle om, men derimod den 1 time og 50 minutter lange flyvning fra Aalborg til Dublin.

Velkommen ombord!

Ved ombordstigning blev samtlige passagerer budt velkommen ombord af kaptajnen eller et medlem af kabinepersonalet. Passagererne fandt hurtigt deres pladser, takket være flyets udformning. Flyet har nemlig kun to sæder på hver side af midtergangen, og der er nok benplads til at de fleste kan komme ind på vinduessædet, selvom der sidder en ved gangsædet.

På dagens afgang havde flyet en loadfaktor på 70-80%, hvilket betød at der var få ledige sæder tilbage. Efter blot få minutter blev der meldt “Boarding Completed” og dørene blev lukket så vi kunne rulle ud imod startbanen. Kaptajn Martin Jensen bød velkommen ombord over flyets højtalere, og kabinepersonalet instruerede i sikkerheden ombord. Alle meddelelser blev sagt på både dansk og engelsk.

Et måltid man bliver mæt af

Vi kom hurtigt i luften, og gav fuld gas for at indhente noget af den 30 minutter lange forsinkelse som vi desværre var kommet afsted med. Kort efter afgang, startede serveringen ombord. Dagens menu bestod af en STOR sandwich med kylling i groft brød. Dertil fik man en flaske vand, samt en kop kaffe eller the. Ønskede man yderligere drikkevarer eller snacks, kunne dette købes udfra et bredt udvalg i menukortet.

Sandwichen var voksen i størrelsen, og var både frisk og velsmagende. Den oversteg klart forventningerne til catering på en 2 timer lang flyvning – Her kan f.eks. Lufthansa og KLM altså godt bøje sig i støvet med deres udvalg af pindemadder til sammenligning.

Kaffen smagte også okay, og det var rart at få en halv liter vand, så man ikke blev tørstig under flyvningen. Af øvrige drikkevarer kunne man købe diverse drinks og læskedrikke – ligesom der selvfølgelig var mulighed for at få sig en pilsner. Der var også forskellige tapasanretninger at vælge imellem.

Onboard-shopping var der også

Skulle man ønske at købe en parfume med hjem, lidt godt til ganen, eller en æske tobak var dette også en mulighed i onboard-kataloget. Her kunne man betale med kreditkort.

Komforten i top

Lettere slidte læderstykker og skrammede rammer vidnede om at dette fly ikke kom lige fra fabrikken. Dog var komforten rigtig god. Især de brede sæder med god benplads – hvor man slipper for at der overhovedet eksisterer en midterplads, gør en verden til forskel. Derudover var der udmærket opbevaringsplads under sædet, og en stor lomme i sædet foran kunne sagtens indeholde de ting man gerne ville have ved hånden.

Man kunne endda tillade sig at lægge sædet tilbage og tage en lille morfar, uden at få dårlig samvittighed. Der var nemlig fint med plads til at der ikke ville genere en person på dansk gennemsnitshøjde.

Billettyper

Der findes tre billettyper ved Great Dane. Den billigste hedder “Economy”, og er en helt standard billet med 8 kg. håndbagage, mad på flyvninger over 1,5 time og fri kaffe, te og vand ombord. “Premium Economy” hedder den mellemste klasse. Her får du oven i Economy-billettens muligheder, også 20 kg. indtjekket bagage, sædereservation og fri ombooking med i prisen. Skal du have den fulde pakke, hedder billetten “Full Flex” og her indgår gratis navneændring og gratis afbestilling også.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Komfort
+ Måltid
+ Venligt personale

Cons

- standardbillet indeholder ikke indtjekket bagage

Service

Mad&

Drikke

Sæde

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Great Dane gør det rigtig godt, og kommer klart på servicesiden til at være en stærk udfordrer til nuværende etablerede flyselskaber.

4.3

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. benny balsløv siger

    Ærgeligt et godt modtræk mod kapitalistiske selskaber , som sparer på de forkerte steder !

    Kom gerne forbi Bornholm med det tilbud !

  2. Inge Schou Pedersen siger

    Helt ærligt! Vi fløj med Great Danes via Bravo Tours til Kreta søndag den 11.8.2019, og jeg kan bestemt ikke genkende den gode menu om bord! Vi fik en meget, meget lille klat kold kartoffelsalat med 2 meget kolde små frikadeller. Dertil boller som var iskolde, idet de ikke havde mulighed for at varme dem!! Til dessert var der en lille! klat æblekage, der smagte af mandelessens. Bestemt ikke som vor mor (eller jeg selv) laver den.
    Flyet var forsinket fra Kreta, og blev yderligere forsinket fra København! I alt ca 1 times forsinkelse.
    Sad på første række og bordet til maden var itu, så jeg måtte deles med min sidemand om bordpladsen.
    Fik dog tilbudt en anden plads i flyet, som jeg ikke ønskede.
    Nej, det må kunne gøres bedre. Personalet var dog flinke, smilende og imødekommende.
    Det var også dejligt med kun 2 sæder i hver side af midtergangen. Skønt.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Inge,
      Tak for at du deler din oplevelse med os. Det er trods alt det som det handler om. På den måde sikre vi at flyselskabernes service og kabiner bliver anmeldt løbende og vores læsere kan se de forskellige folks anmeldelse og dermed tage deres egen vurdering.
      Vi følger op på Great Danes på en senere tur, men der er en forskel på vores tur, som var en ruteflyvning og så en charterflyvning, hvor Bravo Tours er med til at bestemme hvad der serveres ombord – det er et rent spørgsmål om pris.

    • Michael K siger

      Hold nu op hvor er danskere på chaterferie utaknemmelige så vælg dog en ordenlig rejse som noget mere og er med rutefly og ikke charter fly….. Der er stor forskel men typisk dansk brok og brok……. og det skal lige tilføjes at nu er bravo tours jo ikke det bedste selskab at rejse med Inge

      • Wicha johansen siger

        Hvad mener du med at Bravo tours ikke er det bedste selvskab at rejse med, vi har aldrig haft problemer og rejser trods alt et par gange om året, og da vores forårsrejse blev aflyst pga covi 19 fik vi vores penge efter to timer og har lige rejst med Great danes og bravo til Kreta en pragtfuld tur fra begge sider

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *