SAS lukker ruterne til New York fra Aalborg og Göteborg

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En stor satsning fra SAS at bruge de mindre Airbus A321LR fly fra to mindre lufthavne i henholdvis Aalborg og Göteborg har desværre vist sig ikke at kunne holde et tilfredstillende niveau af betalende passagerer. Så ruterne kommer ikke tilbage i det kommende sommerprogram.

Her til morgen, kort før klokken 08:00, har SAS meldt ud til rejsebureauerne og partnere at de ikke genåbner New York ruterne fra Aalborg og Göteborg efter vinterpausen. Dermed er det for denne gang nu slut med at se en SAS Airbus A321LR i Aalborg.

Se vores dækningen af ruteåbningen her

Der var ellers sat stort op, da ruten i Aalborg startede op den 27. april 2023. Der var arrangeret støtte fra Aalborg Lufthavn og erhvervslivet, men det har desværre vist sig ikke at kunne hænge sammen og der har været for få rejsende på ruten. Samme gælder ruten fra Göteborg.

Ruteåbningen i Aalborg blev fejret og troen var stor for ruten. Foto: Henrik Olsen

Priserne i Economy (SAS Go) har ellers være ret attraktive og ofte under 3.000,- kroner for en returbillet. Men det har ikke fået folk til at rejse nok.

Hvis du har en booking på ruterne

Hvis du allerede har en booking på ruterne, så vil du modtage en ombooking.

Ombooking vil ske via København for rejser fra Aalborg og via Stockholm for rejser fra Göteborg. Du kan vælge at acceptere det eller annullere din booking.

Det samme gælder for eventuelle bookinger foretaget med EuroBonus point.

Anko van der Werff holdning om A312LR

SAS CEO Anko van der Werff i Aalborg ved ruteåbningen. Foto: Henrik Olsen

Ved flere lejligheder har vi talt med Anko van der Werff og han er bestemt glad for de mindre og mere fleksible Airbus A321LR. Ved starten af ruten til Toronto var vi med ombord og der fik vi en snak om flyets fordele for SAS:

Seneste besked fik vi ved det storkunde event, som SAS holdte for et par uger siden for deres kunder med højeste status (Pandion og Diamant). Der blev det nævnt at vi nok ser Airbus A321LR flyene blive brugt fra København, Oslo eller Stockholm og så til mindre destinationer eller som en kombination af wide-body fly og så netop det mindre fly. Det kunne også være sæson drevent, så det var en Airbus A321LR om vinteren og så et Airbus A330 eller A350 om sommeren.

Så vi tænker at det er sådan SAS vil benytte flyene i fremtiden.

En joker er fortsat om byer som Bergen kunne klare at have en direkte rute, men lige nu tænker vi at SAS prøver det mere sikre. Men det bliver spændende at se.

Vi har prøvet ruten af med SAS fra Aalborg og til New York. Se eller gense vores test af det at flyve langt i en Airbus A321LR her:



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *