Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Den skulle have været her i september måned og startet med at flyve mellem København og Boston. Corona krisen ødelagde dette for SAS og leverancen af den første Airbus A321LR blev skubbet til oktober måned.
Oprindeligt skulle den første, ud af ialt 3 fly, have haft sin første flyvning med kunder den 18. september 2020. Da corona krisen forsat rammer flyselskaberne hårdt kan det have lange udsigter før flyet reelt får betalende kunder ombord.
Flyet får navnet Jarl Viking og registreringen SE-DMO.
Levering i denne uge
SAS har i dag oplyst til InsideFlyer at de forventer at flyet skulle komme til København i denne uge. Formodentlig i slutningen af ugen.
Lige nu har flyet kun haft sin første flyvning på 2 timer og 50 minutter. Så der skal mindst en eller to yderlige flyvninger til før den er klar til at blive overdraget til SAS.
Det kan sagtens ske i løbet af ugen og så kan SAS modtage en helt ny flymodel til deres Airbus flåde. SAS siger dog til InsideFlyer at der forsat kan ske forsinkelser. Men uanset så er vi tæt på den endelige levering.
Ny kabine med 3 klasser
Flyet bliver indrettet med 3 klasser ombord. Det bliver med følgende fordeling:
- Business Class får i alt 22 sæder
- SAS Plus får i alt 12 sæder
- SAS Go får i alt 123 sæder
Læs mere om flyets indretning her.
Det bliver spændende at se hvordan indretningen ser ud i detaljer. Hvordan bliver de nye Business Class sæder og er pladsen i SAS Plus ekstra god fordi der ikke er så mange sæder og man kun sidder 2 og 2. Dette følger vi op med så snart det bliver muligt.
Hvor og hvornår skal den flyve første gang?
Oprindeligt skulle flyet som sagt være brugt til Boston. Dette bliver ikke til noget lige med det samme.
SAS har lige nu kun gang i følgende USA ruter og kun fra København:
- New York (EWR)
- San Francisco
- Chicago
- Washington
Da ruterne primært drives af fragt, så giver det at bruge en A321LR ikke mening alene. Den kunne bruges på nogle af dagene og så SAS konsoliderer fragten på andre afgange.
Derfor bliver det også svært at tro at SAS vil starte den op mellem Oslo – New York eller Stockholm – New York. Situationen vil være den samme i Oslo og Stockholm at der er meget få der kan komme ind i USA og skal retur igen. Da en Airbus A321LR ikke kan medtage ret meget fragt, så vil det blive en dyr fornøjelse at flyve med 20-40% belægning.
En anden mulighed er at bruge flyet til charterflyvninger. Det er en god størrelse at flyve fra enten Danmark, Sverige eller Norge til destinationer i Dubai eller Gran Canaria. SAS kan med det nye fly tilbyde noget ret lækkert til de mange charterkunder. Der er ekstra mange der gerne vil rejse charter, da det er deres eneste reelle måde at komme afsted på ferie på. Dog tror vi at SAS gerne vil vente med at bruge flyet til en af deres egne ruter – især fordi det er en helt ny kabine som de gerne ville have markedsført anderledes en muligt lige nu.
Det kan også tænke sig at SAS har lavet en aftale med leasingselskabet om at lade den stå og på den måde ikke skal betale afdrag på flyet førend det tages i drift.
Mulighederne er flere, men vi afventer SAS for deres endelige udmelding om rute(r) og igangsættelse.
Forsidebillede: XFWspot
Langt de fleste fly som produceres i XFW har kun en enkelt test flyvning + en customer acceptance test flyvning. Kun hvis de bliver fundet fejl på en af disse 2 vil der være ekstra flyvninger. Men eftersom flyet har stået stille i snart 2 mdr. er det ikke utænkeligt at der bliver fortaget en ekstra kort test flyvning inden customer acceptance test flyvningen. SAS fortager jævnligt 1 times flyvninger med nogle af de fly de pt. har parkeret i CPH.
Derudover er det stærkt tvivlsomt om SAS har lavet en power by the hour eller tilsvarende aftale med leasing selskabet. En sådan aftale indeholder normalt en clausul om at man ikke må bruge sine egne fly sålænge at det lease fly er parkeret. Dette er bl.a. grunden til at norwegian pt. kun flyver med leasede fly, mens alle de fly de ejer står på jorden.
Fra et leasing selskab’s synpunkt, kan en A321LR bruges på samtlige europæiske ruter i den nuværende situation.