Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Update: vi fik desværre forkerte informationer fra Scan Global Logistics med dagens afgang. Det er ikke en A340, men A330 som forlod Stockholm i dag klokken 10:00.
Læs venligst her.
Tiderne gør at man skal være kreativ for at skabe forretning og det må vi sige at SAS har vist med dette tiltag. De har valgt at “ombygge” en Airbus A340 fra passagerfly til et regulært fragtfly.
Det er SAS Cargo og Scan Global Logistics, der er gået sammen om at skabe det første rene fragtfly i mange år i SAS flåden. Sidste gang var så vidt vi kan huske, da SAS lavede en Boeing 747 om til et fragtfly i en periode. Så vi skal en del år tilbage.
Første afgang sker allerede i dag den 26. marts 2020.
Fra Scan Global Logistics har vi følgende kommentar:
Trods den nuværende situation ser vi en forsat høj efterspørgsel for transporter til og fra USA. Derfor var det naturligt for os at tale med SAS Cargo om mulighederne. Vi havde behov for at for en ny løsning for at kunne servicere det amerikanske marked.
Vi er glade for at kunne medvirke til at holde hjulene igang i denne udfordrende situation. Vi er derfor glade for at SAS Cargo reagerede hurtigt og har ombygget et passagerfly om til et fragtfly.
Steen Søgård, Nordic Airfreight Director at Scan Global Logistics.
Vi ønsker SAS Cargo og Scan Global Logistics tillykke med dette tiltag. Det hjælper alle partner. SAS får en mulighed for at holde lidt gang i et fly og besætning. Et fly som formodentlig ellers ville være sendt på pension. Og med de lave brændstofpriser og ganske høje fragtkapacitet er en Airbus A340 et godt valg i et svært marked.
Det er ikke en 100% ombygget til fragt, da der også vil mangle en stor dør for at få fragt ind der hvor kabinen normalt er.
Lufthansa har gjort det samme med nogle af deres passagerfly:
On the way home, it is fully loaded with around 30 tons of special cargo: protective equipment and medical supply. To fit in as much as possible, freight was securely stowed on the seats and in the overhead bins – in addition to the belly. (2/2) #WeAreInThisTogether pic.twitter.com/2XnG9yzXS1
— Lufthansa News (@lufthansaNews) March 25, 2020
Så når I ser en SAS Airbus A340 lette i dag, så er det højest sandsyneligt det første rene fragtfly i mange år fra SAS.
Er dette bare endnu en click bate, hvor der reelt bare er tale om at SAS flyver rene cargo flyvninger uden passager, som Air Greenland har gjort mere end 1 uge, eller har man rent faktisk fjernet sæder og lavet andre konstruktions ændringer for at lave mere plads til cargo?
Hej Frank,
Det var en nyhed vi fik fra Scan Global Logistik. Det viste sig desværre at være galt. Så “fake news” desværre. Det har vi skrevet og beklaget. Vi har også talt SAS igen og fået korrekt information.
Hilsen
InsideFlyer
Den forkerte fly type er vist den mindste fejl i denne artikel. Som andre har skrevet er der alene tale om et passager fly som vil blive brugt til rene cargo flyvninger, med cargo i lastrummet. Der sker ABSOLUT INGEN ombygning af flyet. Så ren click bate når i skriver “ombygget”. Det som SAS gør i denne situation er præcist det samme som Air Greenland har gjort i over 1 uge med deres fly.
I har mange useriøse artikler, men denne kan BT ikke gøre meget bedre.
Det er noget vrøvl at sas ombygger en a340 til fragt. Der er alene tale om at visse flyvninger nu foretages med fragt alene, i lastrummene. Dvs ingen (nul) passagerer og bagage. A340’erne er på vej på snarlig pension. A330 (og a350) kan det heller ikke, på nogen måde betale sig at ombygge til cargofly. Men derfor kan de jo sagtens sendes ud på ture, som er rene fragtflyvninger… fordi det kun er fragt som lastes..
Hej Mogens,
Det var en nyhed vi fik fra Scan Global Logistik. Det viste sig desværre at være galt. Så “fake news” desværre. Det har vi skrevet og beklaget. Vi har også talt SAS igen og fået korrekt information.
Hilsen
InsideFlyer