Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Jeg ankommer til CPH lufthavnen omtrent 2 timer før afgang. Denne lørdag er der travlt i terminal 3, hvor SAS har check-in. Men som rejsende på Plus har jeg adgang til Business Class check-in og uden kø til hverken dette eller ved Fast-Track security kontrollen, går der ikke mere end 15 minutter, fra jeg står i afgangsterminalen til jeg sidder i SAS loungen og får en bid mad inden afgang på den lange rejse over Atlanten.
Det er en Airbus a330-300, som beflyver ruten mellem København og New York på denne middagsafgang. Den direkte rute er populær og det kan mærkes på dagens afgang, hvor alle sæder er besat på samtlige rejseklasser. Der er et mylder af mennesker ude ved gaten og det er svært at finde en siddeplads, mens ventetiden til boardingen trækker ud. Prioriteret ombordstigning sker kun for Star Alliance guld-medlemmer og rejsende i SAS Business Class, så rejsende på Plus uden guldkort, må her pænt vente med at gå ombord til sidst, sammen med rejsende i økonomi.
Kabinen
Plus findes i den forreste del af SAS Go kabinen. Der er fem rækker i formationen 2-3-2. Med et sæde mindre i hver række, er sæderne bredere og med markant bedre benplads ift. dem på økonomi.
Lad det være sagt med det samme, at sæderne har set bedre dage, men de er faktisk indbydende, rene og frem for alt behagelige at sidde i. For mit vedkommende er det netop sæderne og komforten der afgør om en flyvetur er ulidelig eller behagelig. Bordet findes i armlænet sammen med et strømstik, som gør det praktisk at arbejde med en computer. Samtidig findes der en fodstøtte og mulighed for at ligge sædet længere tilbage. Ved boarding findes ved sædet en Marimekko pude, en flaske kildevand og den nyligt reintroducerede skopose med diverse artikler såsom sovemaske og ørepropper, ting der er rare at have på en lang flyvetur af denne længde.
Mad og Drikke
En times tid efter take-off begynder personalet at forberede dagens servering, som først indledes med uddeling af varme håndklæder mens personalet tager imod min bestilling af drikkevarer og derefter uddeling af en nøddeblanding.
Det irriterer mig lidt, at man kun serverer drikkevarer denne ene gang til måltidet, samt at de serveres i plastickrus og ikke i rigtige glas. Med forholdsvis høje billetpriser, burde man forvente mere. Ligeledes savner jeg lidt et menukort, hvor jeg præsenteres for dagens måltid og ikke blot vælger i blinde. Dette er ikke ualmindeligt at finde hos konkurrenterne, selv på økonomiklasse og det er jo trods alt et premium-produkt, SAS forsøger at sælge.
På SAS Plus er der to valgmuligheder for den varme ret til dagens måltid. Valget står mellem kylling eller fisk. Selv vælger jeg kyllingen, som viser sig at bestå af et stykke kyllingebryst i flødesauce med flødekartofler og bagte cherrytomater. Dertil serveres en lille fennikelsalat og til dessert en citronfromagekage på kiksebund, samt en Castello Ost medet godt stykke knækbrød. Brødet der serveres til er desværre så tørt, at det tilnærmelsesvis er uspiseligt.
Råvarerne er gode og selvom præsentationen for den varme ret ikke ser specielt indbydende ud, er der faktisk tale om et velsmagende måltid flymad.
Maden er stadig serveret i plastic og folie, men det glæder mig at man giver rigtigt Georg Jensen bestik og Orrefors glas. Det højner det samlede indtryk og hvis man så bare gik det sidste skridt og erstattede plastic med porcelæn, ville der faktisk være tale om et rigtig godt Premium måltid.
Underholdning
Skærmen der findes er kun 6.4”, samme størrelse som den der findes på økonomi.
Efter dagens standard er dette ikke meget og ligeledes er kvaliteten og udbuddet heller ikke nævneværdig. Men i det mindste har jeg selv mulighed for at stoppe filmene undervejs, i modsætning til de billige rækker bag mig, hvor alle film kører uafbrudt på uden pauser.
Selvom man reklamerer med er alt er inklusive i SAS Plus, er dette ikke tilfældet. Hvor man på flyvninger i Norden og Europa kan forsyne sig med diverse snacks fra menuen, er dette begrænset til drikkevarer på denne flyvning. Man skal altså frem med pengepungen, man ønsker et stykke chokolade eller nødder til filmen. Personalet er dog hurtige og effektive, når jeg undervejs beder om drikkevarer og det hele sker med et smil på. Det er præcis denne varme skandinaviske service der kendetegner SAS på en god dag.
En ting der til gengæld er rigtig positivt, er at man som rejsende på Plus kan lune sig under et stort tykt tæppe som findes i hattehylden over mig, iøvrigt samme tæppe som findes på Business Class. Jeg finder hurtigt en behagelig stilling i sædet og finder intet problem i at sove et par timer på vej over Atlanten.
Omkring Halvanden time før landing serveres det andet måltid, som i dag består af en kold lakse anretning. Igen faktisk et rigtig godt måltid, hvis man vel og mærke er til fisk. Personalet var dog gode til at tilbyde et alternativ, bestående af den wrap der blev serveret på økonomi.
Flyet lander i Newark Liberty Intl. Airport, med en forsinkelse på blot 20 minutter.
Konklusion
En billet på SAS Plus giver de samme nyttige fordele on-ground som på Business Class. Fordele som er gode at have, hvis man ikke er indehaver af et SAS Eurobonus guldkort. Historien i luften er dog en anden. Ganske vist er komforten bedre og servicen er generelt højere, men med priser fra omkring 10.000 kr. for de billigste SAS Plus billetter, ligger de i et prisleje hvor det nu, ikke er usædvanligt at finde Business Class billetter til samme pris hos konkurrenterne. Reelt set er det produkt der tilbydes ombord, sammenligneligt med flere andre selskabers økonomiklasse. – Man skal dermed ikke forvente sig en slags ”light Business Class” oplevelse, men nærmere et rigtig godt økonomi produkt.
SAS har allerede varslet store forbedringer i deres Business Class produkt, når den nye kabine introduceres fra februar 2015. Det bliver dermed spændende om servicen også får et hak opad på Plus og man dermed fortsat vil kunne forsvare at kræve to en halv gang mere i pris for lidt ekstra plads og bedre mad.
Men hvis man har mulighed for at opgradere sig for 15.000 Eurobonus-point, er dette en rigtig god måde at bruge sine point på og derved sikre sig en behagelig rejse, på en lang interkontinental flyvetur.
Rejsen er gennemført oktober 2014
Skriv et svar