Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har i dag lavet en ændring i deres priser og det betyder at der ikke længere er frit sædevalg på SAS Plus rejser indenrigs i Danmark, Sverige og Norge. Det koster nu minimum 79,- kroner per vej. Men du slipper hvis du har status.
SAS kommer nu med endnu et gebyr og denne gang er det at sædevalg for rejsende i SAS Plus indenrigs i Danmark, Sverige og Norge fra i dag skal betale et gebyr for at vælge sæde i bookingsøjeblikket. Så det er i det såkaldte pre-seating at det koster penge.
Nu gælder det derfor for alle indenrigsflyvninger, rejser i Skandinavien og Europa i SAS Go og SAS Plus. Disse rejser koster det nu penge at vælge et sæde. I oktober måned indførte SAS et gebyr for sædevalg i bookingsøjeblikket for deres langruter og det var for alle billetter og dermed også i Business Class.
Selv for den allerede dyreste Business Class billet til for eksempel New York, koster det penge at vælge et sæde når du booker.
Det har for eksempel British Airways indført for noget tid siden, men også Air France – KLM gruppen, som indførte dette tidligere i 2023 for deres Business Saver og Business Standard billetter. Lufthansa Gruppen har det på Economy og Premium Economy, men endnu ikke på deres Business Class eller First Class.
Når den enkelte flyvning åbner op for online check-ind, så kan alle rejsende i SAS Plus fortsat vælge de resterende frie sæder gratis.
Det er ikke fordi det er unikt at SAS indfører dette. Mange flyselskaber har efterhånden valgt at gøre dette på deres premiumsæder, så det er noget vi forventer at se mere af fra SAS i den kommende tid.
Så vi kan roligt sige at SAS blot tilpasser sig og har været længere tid om at indføre disse gebyrer.
EuroBonus Guld, Diamant og Pandion slipper
Hvis du har høj status i SAS EuroBonus, så slipper du for at skulle betale dette gebyr ved valg af sæde. Det vil fortsat være gratis for dig.
Det samme gælder, hvis det er et Travel Pass du har på ruten, så er sædevalg også fortsat gratis.
Der er en række andre tilfælde, hvor sædevalg også er gratis fortsat. Det er for eksempel kørestolsbrugere (WCHR), blinde (BLND), døve (DEAF) og børn som rejser alene (UMNR) rejsende. Se listen her:
- BLND, DEAF, DPNA, MEDA
- WCHR/S/C -. Not on L (Leg room), B (Bulkhead) or V (preferential or preferred seat)
- DEPA, DEPU, INAD
- Escorts travelling together with DEPA and/or INAD
- CBBG, EXST
- UMNR
- Group bookings, booked in S- and D-class
Kontakt SAS for hvad som gælder for dig, da dette ofte ikke kan bookes online og kræver et rejsebureau eller kontakt til SAS.
Foto: Henrik Olsen
Jens Hansen siger
Man kan også vinkle overskriften omvendt: “Billigere billetter til de, for hvem sædevalg ikke er vigtigt”.
Sædevalg har altid kostet penge, det har bare hidtil været inkluderet i rejsens pris for nogle billettyper.
Så det vi reelt taler om er en prisstigning, man kan undgå ved ikke på forhånd at ville vælge sæde.
Men det giver sikkert flere klik at bruge den negative vinkel..
Hej Jens,
Tak for feedback. Det er korrekt at flyselskaberne nu (næsten) alle har lavet unbundling af deres billetter. Dermed har de taget ting som bagage og sædevalg ud af prisen for at kunne matche mod primært lavprisselskaberne når prissøgemaskiner bruges såsom Momondo. Der er også flere som har nævnt som dig, at det er en prisstigning og at grundprisen ikke blev reduceret. Det som fortsat er nyt – og ikke alle gør – det er at opkræve penge for sædevalg og bagage på premium billetter. Dette er relativt nyt og SAS har løbende indført det på både Plus og Business Class. Det er netop det område som artiklen omhandler og det er nyt.
Hilsen
InsideFlyer
Sædevalg har altid kostet penge hos SAS; det har blot været inkluderet i grundprisen og dermed ikke kunnet fravælges.
( i al fald de senere år – nogle af os husker 80’erne, da der var fri seating på indenrigsfly).
Det nye er, at den aktuelle prisstigning kan undgåes for de, for hvem sædevalg ikke er vigtigt.
Det jeg prøver er at påpege, at artiklen kan vinkles både negativt og positivt. Prisstigninger er uundgåelige, men det ville være forfriskende, hvis et medie ville bruge den positive tilgang.