Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Scandinavian Airlines Systems historie, eller bedre kendt som SAS, begyndte med et banebrydende partnerskab, der startede den 1. august 1946.
Scandinavian Airlines System (SAS) blev etableret i 1946 gennem et konsortium af tre nationale luftfartsselskaber. Rejsen begyndte, da tre store skandinaviske luftfartsselskaber – Det Danske Luftfartselskab fra Danmark, Det Norske Luftfartselskab fra Norge og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB fra Sverige – slog sig sammen for at bygge bro mellem deres nationer og verden.
Dette dristige spring var mere end et luftfartsforetagende; det var et symbol på håb og enhed i efterkrigstiden. SAS’ første interkontinentale kommercielle flyvning var mellem Stockholm og New York i 1946, og markerede begyndelsen på en fremtid fyldt med luftfartsmilepæle.
Polarruten var også noget SAS havde fundet på og det er bare endnu et eksempel på at SAS fra starten af havde medarbejder som kunne bidrage med innovation.

Skandinavisk enhed: Mere end blot et flyselskab
SAS voksede hurtigt til et symbol på skandinavisk enhed, der strakte sig ud over et flyselskabs grænser for at repræsentere en fusion af kulturer på tværs af Danmark, Norge og Sverige. Det opstod på et tidspunkt, hvor Europa var under genopbygning, og positionerede sig ikke blot som en formidler af handel og rejser, men som et fyrtårn for samarbejde mellem nationer, der engang var adskilt af en turbulent fortid.
Ved at forbinde disse lande gennem koordinerede operationer var SAS mere end summen af sine dele; det repræsenterede en vision om en fremtid med samarbejde. Dette trilaterale samarbejde styrkede økonomiske bånd og forstærkede fælles værdier og bragte en ny bølge af skandinavisk identitet til live, der var forankret i hver flyvning og genspejledes i dets rolle som Norges, Sveriges og Danmarks nationale luftfartsselskab.
Udforskning af SAS-knudepunkter: Fra København til verden
København, Stockholm og Oslo dannede triumviratet af SAS-knudepunkter, der hver især er strategisk placeret til at forbinde Skandinavien med verden. Københavns Lufthavn står som den primære port, et travlt epicenter, der understøtter flyvninger til over 100 byer globalt. Stockholm-Arlanda og Oslo lufthavne supplerer dette ved at sikre effektive ruter til større byer og kulturelle hovedstæder. Disse knudepunkter er mere end blot logistiske knudepunkter; de er levende repræsentationer af den skandinaviske etos, der kombinerer effektivitet med varm gæstfrihed.

Nu er det København som i det nye SAS er den centrale hub for især langruterne.
Ikoniske fly og banebrydende ruter
SAS’ vision strakte sig ind i luften med sin historiske introduktion af banebrydende ruter og en standhaftig forpligtelse til udviklende flydesign. Den første regelmæssige SAS-flyvning til Los Angeles fandt sted den 15. november 1954.

Flyselskabets flådeudvikling beskrev selve luftfartens historie, fra de elegante DC-6-modeller til nutidens højteknologiske Airbus A350’ere. SAS bevægede sig gradvist ind i jetalderen med Caravelles og DC-8’ere, hvilket afspejlede en forpligtelse til fremskridt, der er synonym med deres brand.
SAS Innovationer: Teknologisk fokus gennem årtierne
En ubestridelig faktor for SAS’ vedvarende relevans og succes er deres fremsynede tilgang til teknologi, hvor de konsekvent anvender banebrydende løsninger. Introduktionen af et elektronisk reservationssystem i 1965 var revolutionerende og transformerede, hvordan flyselskaber opererede, og hvordan rejsende bookede flyrejser.

Årtier senere satte SAS standarder ved at installere højhastigheds-Wi-Fi på tværs af sin flåde og dermed udvidede deres omdømme som en teknologisk frontløber. Dette var Connexion by Boeing. For ikke lang tid siden har SAS annonceret at de har lavet en aftale med Elon Musk og hans StarLink, som skal give lynhurtigt internet til alle SAS flyene.
Disse initiativer eksemplificerer SAS’ dedikation til at integrere innovation i passageroplevelsen og driftseffektiviteten.
SAS og deres uniformer gennem tiden
Ud over luftrum og teknologi har SAS også sat et uudsletteligt præg på mode gennem sine besætningsuniformer, designet af berømte modeskabere som eksempelvis Christian Dior. Disse uniformer kombinerede praktisk sans og stil og gav en visuel forlængelse af den skandinaviske æstetik – en uniform, der er karakteriseret ved elegant enkelhed og moderne flair.

I februar 2025 kom SAS med deres nyeste uniformer og til dette sagde Kristine Mayer, som er designchef hos SAS følgende:
Uniformen er mere end blot et genkendeligt kendetegn – den er et vigtigt arbejdsredskab for vores kolleger og et udtryk for vores stærke arv og identitet
Kristine Mayer, designchef hos SAS
Denne nye uniform skal bære af godt 9.000 medarbejdere i SAS.
Stormen i øjnene: De økonomiske op- og nedture
SAS’ rejse har ikke været uden turbulente tider. Da lavprisselskaber forstyrrede luftfartsindustrien, stod SAS over for betydelige økonomiske udfordringer. Dette pres nødvendiggjorde afgørende forretningsomstruktureringer, hvilket fik flyselskabet til at frasælge ikke-kerneaktiver og strømline driften.

Et centralt vendepunkt var konkursbegæringen under Chapter 11 i juli 2022 i USA grundet COVID-19 pandemien, en strategisk manøvre, der gjorde det muligt for SAS at reorganisere og rette op på økonomiske ubalancer. Trods disse udfordringer udviste SAS modstandsdygtighed og kom stærkere frem og mere fokuserede på at levere værdi til sine passagerer.
Chapter 11 og nye horisonter: En frisk start
At komme ud af Chapter 11-processen i 2024 markerede begyndelsen på et forynget SAS, styrket af nye investeringer og alliancer. I 2024 kom SAS ud af Chapter 11 konkurs i USA efter at have sikret nye investeringer og restruktureret sit ejerskab.
Overgangen til SkyTeam-alliancen åbner op for bredere samarbejdsmuligheder inden for den globale luftfartsramme. Denne revitaliseringsfase afspejler et fornyet formål, der stemmer overens med SAS’ vision om at forbedre passageroplevelser.
Nu er SAS så på vej til at få Air France – KLM som hovedejer med 60,5% af aktierne. Det betyder så flere forandringer for SAS og kunderne, men nok også et bedre udbud af ruter og flere langruter ud af København.
Fra fortid til nutid: Fejring af 75 års historie
Den lovende fejring af SAS’ 75-års jubilæum i 2021 var ikke blot et tilbageblik, men en fremadrettet afspejling af de præstationer, der varsler flyselskabets arv. Disse milepæle, der fejrer 75 år siden SAS’ første interkontinentale flyvning fra Stockholm til New York, er mere end historiske fodnoter; de er vidnesbyrd om en urokkelig forpligtelse til fremskridt. Denne historie, set gennem linsen af modstandsdygtighed og pionerånd, placerede SAS passende i den moderne luftfarts annaler som en leder og innovator. Hvordan fremtiden er og hvordan SAS placeres i denne er svær at spå om.
Når SAS bliver 80 år, så er det også samtidig en marking af at ejerskabet ikke længere er de 3 skandinaviske lande, men kun Danmark og så Air France-KLM.
Forestilling om fremtiden: Det næste kapitel for SAS
Mens SAS navigerer ind i fremtiden, er de klar til at skabe en fortælling, der er vævet sammen med bæredygtighed og banebrydende teknologi. Flyselskabet stræber efter at forbedre sin flåde med miljøvenlige fly med det formål at reducere emissioner og et lavere økologisk fodaftryk. SAS’ strategiske fokus er at styrke sin position som frontløber inden for bæredygtig luftfart og imødekomme nutidens krav til økologisk ansvarlig rejseaktivitet.

Seneste nyt er at SAS køber op til 55 Embraer E195-E2 fly, hvor det første leveres i 2027 og så får SAS et fly leveret hver måned.
SAS’ odyssé gennem luftrummet er mere end en fortælling om fly og ruter. Den indfanger en rejse præget af innovation, enhed og vision, der overskrider tiden. I takt med at SAS fortsætter med at skrive sin historie, gør de det med en arv af modstandsdygtighed – men denne arv kan godt være på vej til at blive opslugt af Air France-KLM. Tiden som selvstænding flyselskab er på vej ind i sidste vers.
Forsidefoto: SAS/PR






Skriv et svar