SAS tester elektroniske bagagemærker

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS er lige begyndt med at teste det elektroniske bagagemærke, så passagerene få kvitteringen på ind-tjekket bagage på en e-mail.

Næste gang, du rejser med SAS, er du måske heldig at blive udvalgt til at teste de nye elektroniske bagagemærker. På min tur i fredags fra Aarhus til København fik jeg i hvert fald en e-mail med oplysningerne på mit bagagemærke.

Det elektroniske bagagemærke

Mit elektroniske bagagemærke kom på en e-mail og har alle de oplysninger, du normalt finder på et bagagemærke: Nummer på bagagen samt oplysninger om flyafgangen (Dato, flynummer & ruten)

Mit elektroniske bagagemærke

Desuden indeholdt e-mailen et link til at melde en savnet kuffert samt muligheden for at give feed-back

En rigtig god nyhed

Nu, hvor mange har boarding passet på en smartphone, er det en rigtig god nyhed, at bagagemærket også kommer elektronisk. Så slipper du for at gemme papirkvitteringen (og måske risikere at miste den under turen)

Mulighed for forbedring

Nu er dette en jo bare en forsøgsordning på introduktionen af det elektroniske bagagemærke. Og det er klart, at oplysningerne i e-mailen og linkene til SAS hjemmeside fortsat skal udvikles. Jeg har i hvert fald et klart ønske til at rapportere mistet bagage

Mistet bagage

Hvis du er så uheldig, at bagagen ikke dukker på båndet i ankomstlufthavnen, skal den efterlyses. Tidligere skulle man altid gøre det i lufthavnen og få udleveret en rapport. Denne procedure kunne godt tage lidt tid. SAS har nu åbnet mulighed for, at man i udvalgte lufthavne kan rapportere den manglende kuffert på deres hjemmeside. E-mailens link til at efterlyse den manglende kuffert er lige nu blot et link til den generelle hjemmeside, hvor du skal indtaste alle oplysninger, startende med nummeret på billetten og dit navn. Jeg håber, at linket fremover bliver specific, så du ikke skal indtaste alle disse oplysninger igen.

Ikke alle er med i testen

Da jeg skulle retur fra København til Aarhus, så jeg frem til at modtage endnu en mail med kvitteringen for min ind-tjekkede bagage. Denne mail fik jeg dog aldrig. Så det lader til, at forsøgsordningen kun er for udvalgte passagerer.

Skulle du være så heldig, at komme med i testen, vil jeg opfordre dig til at læse e-mailen fra SAS grundigt og give din tilbagemelding, så du kan være med til at udvikle denne nye service fra SAS. Jeg er sikker på, at vi er mange, der ser frem til, at vi fremover får et elektronisk bagagemærke.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

    • Henry Jørgensen siger

      Jeg har ikke kunnet finde information om, hvem SAS samarbejder med. Men Lufthansas løsning (der er udviklet af Rimowa, som du henviser til) har nogle faciliteter, som SAS-løsningen ikke har på nuværende tidspunkt.

      Jeg har tidligere på året modtaget elektroniske bagagemærker fra Lufthansa, hvor linket til at rapportere mistet bagage er specifikt og derfor indeholder oplysninger på din rejse. Disse oplysninger er eksempelvis nummer på bagagemærket, nummer på billetten og flynummer. Hos SAS skal du indtaste disse oplysninger, når du rapporterer den mistede bagage.

      Under alle omstændigheder takker jeg for informationerne i dit spørgsmål – og hvis du har flere oplysninger om de forskellige systemer, er du velkommen til at dele dem med os.

      • Molle siger

        Desværre! Jeg har selv en Rimowa med NFC løsningen. Købte den i håb om udbredelsen af denne løsning. i f.eks Aalborg lufthavn er bagage drop allerede elektronisk så det ville være nærliggende hvis flere selskaber brugte de elektroniske tags istedet for papir/tape løsningen. Men det kommer jo nok med tiden 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *