Usikker fremtid for A380 hos Air France

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Populariteten af dobbeltdækkerflyet har længere været nedadgående. Air France har tidligere besluttet at reducere flåden af A380 fly. Det kan ikke udelukkes, at det ikoniske fly helt udgår i den nærmere fremtid.

Det er ikke kun Air France, der lufter tanken om at fokusere på mindre fly. Også Qatar Airways annoncerede tidligere i år, at det gerne vil stoppe med at bruge A380 på sigt. Ligeledes har Lufthansa annonceret at ville sælge 6 af flyene. Det eneste selskab, der ser ud til, at have haft succes med dobbeltdækkeren er Emirates. Men også Emirates aflyste en del af deres åbentstående ordre, som var med til at give A380 programmet dødsstødet. Air France tog allerede sidste år en beslutning om at reducere A380 flåden. Med alle de seneste udviklinger kan også de resterende A380 fly gå en usikker fremtid imod.

Fornyelse

Air France har i øjeblikket ti Airbus A380-800 fly i flåden. Ombord finder du economy class, premium economy, business class og first class. Sidstnævnte kaldes for La Première. Flyet har en samlet kapacitet på 516 passagerer. Af de ti A380-fly hos det franske flyselskab skal tre fly efter planen forlade flåden. Der er endnu ikke truffet en beslutning om de resterende syv.

Den fornyede First Class er endnu ikke installeret på A380 flyene.

Under Paris Air Forum i fjor talte Benjamin Smith, CEO Air France – KLM, om fremtiden for super jumboen. Oprindeligt var hensigten at fornye de resterende fly. Kabinerne er forældet i forhold til andre langdistance fly, som deres Boeing 777, og har derfor brug for opdatering. Dette koster selvfølgelig mange penge. Ifølge Smith løber det op til omkring € 30 til 40 millioner per fly. I alt kan det koste det franske nationale flyselskab mere end 210 mio. EUR. Til de kan penge kan man næsten købe et fabriksnyt fly. Det rapporter Air Transport World.

Besparelser

Air France – KLM har arbejdet på en strategi til at øge konkurrenceevnen i nogen tid. Til dette skal luftfartsgruppen først sænke omkostningerne. Hollænderne er allerede godt igang; nu mangler franskmændene at gøre det samme. En af grundene til, at Air France måske vil opgive A380 er de mulige besparelser forbundet med det. A380 er en type fly, som er dyr at vedligeholde. Derudover har luftfartsselskaberne betydelige omkostninger, når super jumbo ikke er i drift. Derudover kæmper mange flyselskaber med at fylde flyene op.

En anden ambition for Air France – KLM er at forenkle flåden. Udfasningen af Airbus A380 ville helt sikkert passe ind i dette. KLM udfaser f.eks. også Boeing 747. Den endelige beslutning er endnu ikke truffet. Det ser dog imidlertid ud til, at der er få grunde til at bibeholde A380. Tiden må vise hvad der kommer til at ske med disse ikoniske jumbo jetfly.

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *