Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS tilbyder nu lounge adgang via betaling for alle rejsende i SAS Go i 11 af deres lounges rundt i verden. Derfor bør man nu begynde at overveje om en billet på SAS plus i Europa reelt kan betale sig, da man kan tilkøbe sig til alt fra en billig SAS Go billet.
Dette er en god mulighed for folk som er på vej på ferie med SAS og som ikke rejser nok i løbet af året til at opnå den EuroBonus Guld status som kræves for at få denne adgang. Så for dkk 169,- per person får man adgang til SAS Loungen i for eksempelvis Købehavn og lidt billigere er det at komme ind i fx. loungene i New York (Newark) og Chicago som koster USD 30,- (dkk 165,- i dagens kurs). I begge tilfælde skal det tilkøbes online i forbindelse med købet af billetten. Det vil være dyrere at købe sig til adgangen i loungen. I nedenstående skema er der prisoversigten for adgangen i alle de lounges som er åbner (og som får lidt billigere priser) og dem som åbner op fra nu og til september. London er ikke med da SAS har valgt i forbindelsen med flytningen fra Terminal 3 til den nye Terminal 2 ikke at have sin egen lounge mere (læs om den nuværende i Terminal 3 her).
Er dette godt nyt?
Ikke nødvendigvis for alle, da der løbende er blevet flere EuroBonus Guld kunder og med muligheden for at købe sig adgang kan man i nogle lounges godt risikere at opleve at der er meget fuldt op til bestemte afgange. Dette er nok primært på langruterne hvor folk skal komme i god tid i forvejen og kan betale sig fra lidt at drikke og spise som i en lufthavn hurtigt rammer op over dkk 200,- for en person. Hvad er alternativerne når man møder en fuld lounge? De er lidt svære at få øje på, men i nogle lufthavne finder der andre Star Alliance lounges som man som EuroBonus Guld kunde kan besøge. Dette ville kunne give mere plads, men servicen er selvfølge anderledes fra lounge til lounge. I København kan man også købe sig ind i lufthavnens egen lounge – CPH Apartment (læs om denne her) eller i Diners Aspire Loungen (læs om denne her). Så der er lige pludselig kommet mange muligheder for “pay as you go” lounges og behovet bliver mindre og mindre for de dyre billetter som giver adgang, da man kan tilkøbe sig til det hele såsom lounge, priority boarding, sædevalg, bagage og maden ombord. Så man kan reelt selv sammensætte sin rejse med de tillægsydelser man har brug for. Dette gælder primært på de korte Europæiske ruter hvor der ikke er forskel på sæderne ombord på flyene for de fleste selskaber som flyver ud af København. Enkelte selskaber såsom Lufthansa og British Airways har forsat enten blokeret midtersæde eller egentlige business class sæder ombord. Et par Lounge reviews så man kan se hvad man får adgang af mad/drikke og siddepladser:
Meget sørgelig udvikling må man sige- Ikke alene er støj niveauet steget markant i Loungen efter at Fast Track blev udviet, – For én der bruger loungen for netop at slippe væk fra larm og trængsel i terminalen er dette meget dårlige nyheder. Udsigten til ferierejsende ude nogen pli og styr på deres børn som køber sig adgang og derved mener at de så har ret til alt – Det er da kun starten på et mareridt
Jeg tror der er mange som har den bekymring, som du har. Den samme bekymring har ofte debatteret på forskellige fora da SAS sidste sommer testede at give sølv-kunder lounge-adgang. Og til dels har jeg samme bekymring selv.
Dog tror jeg ikke det kommer til at betyde så voldsomt meget i praksis. For det første så kan man ikke købe sig ind i Guld-loungen, så der vil der ikke være nogen forskel – udover måske lidt mere støj “nedefra” i CPH. For det andet er jeg ret overbevist om at antallet af fritidsrejsende som køber adgang er ret begrænset. At kunne købe sig ind i en lounge har kunnet lade sig gøre længe – både i “Diners”-loungen, Novia og CPH Apartments. Med et Diners-kort vil det stadig være billigere at købe sig ind der – og er man en familie på 4 som rejser, så vælger de fleste nok at spare pengene til andre ting.
Men lad os se hvordan det går. Selv er jeg lidt skeptisk, men indtil andet er bevist, så tror jeg ikke det reelt kommer til at betyde den store forskel. Det er trods alt en begrænset målgruppe, som vil bruge dette. Det er efter min mening ihvertfald ikke dette tiltag der skal redde SAS økonomisk.