SAS: Vi ombygger forsat ikke Airbus A340 til en fragtvariant, men nu tager vi fragt ind i kabinen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Tilbage i marts måned skrev vi en artikel om at SAS ville ombygge en Airbus A340 til en fragtvariant ved at fjerne sæder fra kabinen. På det tidspunkt trak SAS historien tilbage og sagde det ikke var tilfældet, men nu er SAS dog begyndt at læsse fragt ind i kabinen.

Der har igen i denne uge været nogle snakke omkring brugen af SAS fly som fragtfly. Da vi i marts måned skrev om det første gang trak SAS historien tilbage og vi har igen taget kontakt til SAS Cargo for at høre hvad status og deres tanker er.

Ifølge Leif Rasmussen, President & CEO i SAS Cargo Group, som InsideFlyer har talt med fredag, så siger han:

Vi “ombygger” forsat ikke nogle af vores Airbus A340 til en fragtvariant med sæderne taget ud. At det er skrevet nogle steder er ikke korrekt. Det som vi nu er begyndt med at gøre er at tage fragt ind i kabinen på sæderne og i hattehylderne. Dette giver også også mere fragtkapacitet.

Leif Rasmussen, President and CEO SAS Cargo Group

Det er godt at se at SAS nu tillader dette, da det gør dem mere interessante for charter flyvninger, da der kan være mere fragt på en enkelt flyvning. Så at Blue Water Shipping har skubbet på for at dette til at ske, skal SAS være glade for – det kan give dem flere charter opgaver i fremtiden. Senere i dag vil den første SAS Airbus A340 lande i Københavns Lufthavn med fragt i kabinen.

Det vil ikke være muligt at lave et passagerfly om til en rent fragtfly. Tages sæderne ud for at kunne få plads til mere fragt – typisk i form af løse papkasser, så vil det kun være for løse papkasser, da dørene i flyet ikke er beregnet eller store nok til at få hele paller ind.

En highloader i brug til at læsse og losse fragt i kabinen. Foto: Henrik Olsen

Læs mere: SAS ombygger Airbus A340 til fragtversion

SAS kunne lave dem om til en fragtversion

Flere andre flyselskaber har valgt at laver nogle af deres passagerfly om til en fragtvariant. Dette er gjort ved at tage sæderne ud af kabinen og på den måde kunne medbringe meget mere fragt.

Vi har set dette ved blandt andet Austrian Airlines og Air Canada. Selv Airbus er begyndt at tilbyde at “ombygge” fra passagerfly til fragtfly.

Fragt i en passagerkabine. Foto: Airbus

Det ville være logisk af SAS at gøre

Det ville være logisk at SAS at tage det sidste skridt med et par af deres Airbus A340. Der er lange udsigter til at deres langrute fly bliver fyldt op med passager igen og vi har da heldigvis også set at SAS er blevet meget mere aktive med fragtflyvninger – dog kun med fragt i selve fragtrummet på deres fly.

Så med forsat stor efterspørgsel på fragtkapacitet og lave brændstofpriser, så er det nu SAS skal gøre det. Dertil var flere af deres Airbus A340 fly alligevel på vej til pensionering, så det er ikke noget problem at tage to ud og bruge dem længere som tilpassede fragtfly. Andre har vist vejen og at det er lønsomt.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Jeres uvidenhed om fly branchen er sommetider utrolig. Det er da vist heldigt at i ikke leder et flyselskab.
    De lave brændstof priser hjælper ikke ret mange flyselskaber pt. da langt de fleste flyselskaber har langtids kontrakter på en stor del af deres brændstof. Dette brændstof skal bruges før de kan begynde at købe brændstof til markeds priser.

    At spå er svært, specielt om fremtiden, er der et ordsprog der hedder. At “ombygge” et passager fly til fragt ved at fjerne sæder, gulvtæpper m.m. er ikke gratis. Man skal derfor have en langtids kontrakt på cargo transport for at det kan hænge sammen. Dette skal så også holdes op mod at rejse aktiviteterne pludselig kan stige kraftigt igen når de forskellige lande begynder at lempe indrejse restriktionerne. Da der blev lukket ned i Marts forventede alle at det vil vare 1 max 2 mdr. Dette skete ikke, og for 1 mdr. siden troede alle at der vil gå år før at vi vil være tilbage til normalen, men når man kigger på hvor stærkt det pt. går med genåbningen er det ikke utænkeligt at vi vil være tilbage til noget der ligner fuldt program inden udgangen af 2020. De flyselskaber som har “ombygget” en række af deres langdistance fly til cargo risiker derfor at komme til at mangle disse når rejse aktiviteterne igen stiger. Kun fremtiden kan fortælle os hvem der gjorde det rigtige, og der er næppe noget fly selskabe som vil ramme 100% korrekt. De fleste fly selskaber skal være glade hvis de rammer 50% korrekt med deres beslutninger pt.

  2. Frank siger

    En anden parameter i overser, er at SAS hidtil primært har benyttet A330’s til fragt flyvningerne. Af de 3 typer langdistance fly de har til rådighed er det det fly med den laveste fragt kapacitet. A350 som er det mest brændstof økonomiske, når det er fuldt lastet og som har den største laste evne, har på intet tidspunkt været brugt. Det er for mig et klart signal om at fragt mængden pr. flyvning hidtil ikke har været stor nok til at der er behov for at have fragt i kabinen.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Tak for dine kommentarer – de er altid velkommen 🙂
      Det er ikke korrekt at mængderne (eller kunderne) ikke er til det. Det vi skriver om lige nu er en fuld charter aftale på 8 fly, hvor cabin load er et parameter, som er i spil. Prisen for en returflyvning er den samme – så det gælder for kunden om at få mest muligt med per afgang. Så mængderne er der – det ved vi fra vores kontakter blandt de store logistikvirksomheder i DK.
      Så sendt som i dag har Finnair meldt ud at de konvertere to af deres fly til fragtversioner – https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=3669577
      Så det er ikke for sent – SAS er bare langsomme til at reagere og det kan koste dem kontrakter til andre. Så vi glemmer det ikke – vi er helt på det klare og fuldt opdateret fra de involverede i de her aftaler.
      Hilsen
      InsideFlyer

  3. Frank siger

    Jeg er udemærket klar over at der er fly selskaber, som har valgt at fjerne sæder og gulvtæpper i kabine på PAX fly, men langt de fleste har ligesom SAS valgt ikke at gøre det.

    Omkring cargo i kabinen, så er jeg sikker på at SAS havde gjordet det forlængst hvis dem som efterspørger kapasiteten var villig til at betale de ekstra omkostninger der er med at have fragt i kabinen. Det er bl.a. ekstra ground tid, ekstra slidtage/skadder på sæder/skærme, o.s.v. o.s.v. Igen, langt de fleste fly selskaber som pt. bruger PAX fly til cargo flyvninger gør det uden at have cargo i kabinen.

    Sidst men ikke mindst. Det er sådan set ligegyldigt om det er en fuld charter på 1 eller 20 fly. Det der er vigtigt er hvor mange rotationer der er tale om. Hvis i med 8 fly mener 8 rotationer, så er jeg fortsat ikke sikker på at det kan svare sig at fjerne sæder, gulvtæpper m.m. Den ekstra kapasitet man skaffer, ved at fjerne sæder og gulvtæpper, kan sandsynligvis opnåes med 1 ekstra rotation, hvilket vil betyde at det er billigere at flyve den ekstra rotation end at bruge 1 uge på fjerne sæder, gulvtæpper m.m. flyve de 8 rotationer også bruge endnu 1 uge på at sætte sæder, gulvtæpper m.m. ind igen. Ydermere tror jeg ikke SAS kan gøre dette i CPH eller ARN. De er sandsynligvis nød til at sende flyet til LH teknik, som næppe har plads til sådan en ændring pt.

    I er rigtig gode til at skrive af efter presse meddelser, men kilde kritik og indsigt i branchen er ikke ligefrem jeres spidskompetancer.
    Jeg undre mig fortsat over hvorfor alt hvad i skriver om SAS altid skal efterfølges af en personlig kommentar om at i ikke synes det er godt nok, eller går i den forkerte retning. Det ses ikke i nogen af jeres artikler om andre fly selskaber.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Frank – vi taler om A340 fly som sandsyneligvis aldrig kommer ud at flyve med passagerer igen – de var på vej på pension alligevel og den sidste A340 er væk inden udgangen 2021. Deres resterende flyvetimer inden deres næste store C check nærmer sig hastigt for dem – og det er der de går ud af service. Så de argumenter med slitage holder ikke og det er informationer som SAS selv giver når vi taler med dem. SAS har ikke gjort det fordi de ikke har handlet hurtigt nok – der har været efterspørgsel siden marts måned og der er det forsat. Men kunderne er der ikke hvis SAS ikke kunne tilbyde fuld cabin load som minimum. Det gjorde de er fra og med i går, hvilket er godt at se. Regnskabet er enkelt, da prisen er den samme, så når der har været mellem 30-40 kbm mindre med en SAS flyver end en SWISS flyver, så er mindre fortjeneste.
      Vores holdning står vi forsat inde for og at SAS måske er mere i fokus er at de fylder mest på de nordiske marked og dermed også interesse. At du ikke er enig i det er blot godt og så kommer der nogle gode dialoger her. Bliv gerne ved med det 🙂

  4. Frank siger

    Som jeg skrev tidligere, så er det svært at spå, særligt om fremtiden. Hvorvidt SAS’s resterende A340 kommer ud at flyve med passager igen er svært at sige, men de hvis de kommer op på fuldt program med udgangen af 2020, så kommer A340’erne igen ud at flyve med passager, da de A350’er som skal erstatte dem først kommer i løbet af 2021

    A340 er derudover et dårligt valg til cargo transport grundet deres høje brændstof forbrug. SAS har da primært også hidtil brugt A330 til deres cargo flyvninger, og de har hele tiden været klar til at have cargo i kabinen hvis kunden ville betale de ekstra omkostninger der er ved det. Og regne stykket er som i selv skriver relativt simpelt .
    Cargo i kabinen med sæder giver plads til ca. 1/4 gang ekstra cargo. Man skal derfor flyve 1 ekstra rotation for hver fjerde rotation hvis man ikke har cargo i kabinen uden sæder.
    Cargo i kabinen uden sæder giver plads til ca. 1/2 gang ekstra cargo. Man skal derfor flyve 1 ekstra rotation for hver anden rotation hvis man ikke har cargo i kabinen uden sæder.
    De ekstra rotationer skal holdes op mod det slidtage der er på sæderne (SAS bruger primært de nyer A330 til cargo flyvninger) eller en demontering og genmontering af sæderne.

    SAS’s A340 var til D check samtidig med deres A330’s. Hvis A340’erne skal udfases ved deres næste C check må det være en gang til næste år da A350’erne ikke bliver leveret inden da. En gang næste år er ikke nært forstående for mig.

    Der har siden starten ganske rigtigt været stor efterspørgsel efter cargo kapacitet, og jeg er sikker på at hvis en kunde var klar til at lave en langtids charter på en maskine, så fjernede SAS gerne sæderne m.m. i kabinen så de fik pladst til mere cargo der, men 8 rotationer er ikke nok til at det gør det til en god forretning. Den ekstra kapacitet som de manglende sæder vil give, kan opnåes billigere med en ekstra rotation når vi taler 8 rotationer. Hvis der var tale om 20-30 rotationer ser regnestykket pludselig anderledes ud, men sålænge at dem som efterspørger cargo kapasitet kun vil lave charter for 5-10 rotationer, så vil det være et sats at fjerne sædderne. Dette sats skal vejes op mod sandsynligheden for at folks rejselyst vender tilbage, og baseret på hvad der er sket hidtil under genåbningen, så begynder jeg efterhånden at tro mere og mere på at vi er tilbage til noget nær fuldt program med udgangen af 2020, og så vil der være brug for alle PAX flyene igen. Specielt fordi nogle af de store selskaber har pensioneret nogle af deres største fly permanent.

    Som jeg også skrev tidligere, så er det kun fremtiden som kan fortælle om SAS har valgt rigtigt. Jeg vil ikke klandre dem for ikke at fjerne sæderne uden at have en kontrakt på mindst 20 rotationer. De korte charter er jo også et udtryk for at ingen rigtig tror på at den nuværende efterspørgsel efter cargo transport vil fortsætte, og dermed risiker man at spilde en masse tid op penge på at fjerne sæder. Tid og penge som kan bruges meget bedre på at installer internet og vedligeholde flyene så de er i tip top stand til tiden efter Corona panikken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *