Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Til september 2020 får SAS leveret deres første Airbus A321LR og du kan her se hvordan seat map kommer til at se ud.
SAS har netop sat de første afgange til salg med den til den tid nyeste flytype. Den starter med at flyve på ruten mellem København og Boston fra den 18. september 2020.
Vi har kigget på kabinelayoutet og det seat map der er for den nye Airbus A321LR. Vi har taget udgangspunkt i den første flyvning den 18. september 2020.
Seat Map på SAS Airbus A321LR
Der er meget godt at sige om den konfiguration SAS har valgt ombord på deres kommende Airbus A321LR. Det er især Business Class og SAS Plus, som kan gøre at mange faktisk vil foretrække at flyve med netop denne flymodel i forhold til de normale større Airbus fly, som bruges på langruterne.
I Business Class får du muligheden at sidde alene eller 2 sammen. Så på den måde vil du kunne finde en plads der passer. Med et layout på skiftevis 2-2 og 1-1, så er der godemuligheder. Det er nok især for dem som rejser alene, der vil opleve at det kan være en lidt bedre oplevelse, da det ser ud til at der er lidt bedre plads end på de større langrutefly (A330/A340/A350).
Business Class får i alt 22 sæder.
I SAS Plus kan vi roligt sige at du nok får den klart bedste SAS Plus oplevelse. Grunden er at layoutet er sat op til at være 2-2. Dermed langt mindre end på de større langrutemaskiner. på A330/A340 sider du 2-3-2 og på den nye A350 sidder du 2-4-2. På denne Airbus A321LR er der ingen midtersæder og du vil derfor følge at du får lidt mere plads, da du har samme layout som flere af Business Class sæderne.
SAS Plus får i alt 12 sæder.
I SAS Go bliver det nok en smule mindre komfortabelt end på de større langrutemaskiner. Selve det faktum at flyve er mindre og der er mindre højde til loftet vil gøre at det vil føles mere presset. Layoutet som SAS har valgt er den logiske 3-3. Dermed er det samme setup som du vil se på en helt normal A320neo maskine, som skal bruges på de europæiske ruter. Vi forventer dog at der bliver mere benplads og det er på samme niveau som på de øvrige langrutemaskiner. Ellers bliver det en presset fornemmelse af flyve 7-8 timer i SAS Go.
SAS Go får i alt 123 sæder.
Er der bonusbilletter?
Der er bonusbilletter at finde, men de er ikke mange og da det næste er et år ude i fremtiden, så er det kun frem til november 2020 at vi kan se. Men der er på mange afgange mindst 2 pladser ledige i SAS Go. SAS Plus og Business Class er der noget færre af. Men det er bestemt værd at holde øje med i de næste uger.
Forsidebillede: SAS Airbus A321LR – New Livery. Foto: SAS
Hvis jeg sammenligner seat map herover med en seat map på et traditionelt SK A321 fly, så er der 2 rækker sæder færre fra forkanten af vingen og til baggerst i flyet. Men galleriet baggerst i flyet er nok lidt større end på en traditional A321, så alt i alt vil benpladsen nok være nogenlunde den same som i en traditionel A321. IMHO gør det dog ikke så meget, da pladsen her i forvejer er exeptionelt god sammenligned med en A320-neo.