Ship Ohøj! For krydstogtbranchen er kursen sat

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian Jewel til kajs i japanske Nagoya. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

Få dele af rejsebranchen har lidt mere under Corona-pandemien end krydstogtbranchen. Det endte i et sandt mareridt, da fulde krydstogtskibe måtte sejle fra havn til havn blot for at blive afvist, så passagerer og besætninger kom på tvangsophold ombord. Og bagefter: Ingen nye bookinger, ingen nye gæster. Det er heldigvis en saga blot – branchen er så boblende levende som aldrig før med fuldt aktivitetsniveau og udsolgte billetter. InsideFlyer har fulgt udviklingen – fra bølgedal til bølgetop.

Norwegian Cruise Line (NCL) blev grundlagt af den legendariske, norske skibsreder Knut Kloster, men er i dag et rent amerikansk-ejet foretagende, der dog plejer den norske arv med stor opmærksomhed og stolthed.

I 2022 lancerede Norwegian Cruise Line (NCL) en ny skibsklasse, den såkaldte Prima Class, som i en hver henseende er i – ja, netop særklasse. InsideFlyer og Youtubekanalen Travel + Loyalty dækkede jomfrufarten for det første af de nye skibe. I mellemtiden omfatter flåden to skibe, Norwegian Prima og Norwegian Viva, mens yderligere fire skibe er på vej. Pris pr. stk.: 850 mio. USD. Og som InsideFlyer netop har berettet, har moderselskabet placeret en ny ordre hos italienske Fincantieri skibsværftet på krydstogtskibe – endnu større og endnu mere luksuriøse. Jo, optimismen har igen indfundet sig i krydstogtbranchen! 

Men hvad med de ældre skibe? Alene NCL har 16 af disse skibe i sin flåde. InsideFlyer testede NCLs aktuelle produkt på en 10-dages rejse til Japan og Sydkorea med m/s Norwegian Jewel.

Norwegian Jewel er et lidt ældre skib – fra 2005 – dog moderniseret i 2022. Det blev bygget på Meyer Werft i Papenburg, et skibsværft som har specialiseret sig i bygning af krydstogtskibe i luksusklassen. Skibet, som var det første i Norwegian Cruise Lines’ “Jewel-klasse”, er 294 m langt og bringer 93.500 brt “på vægten”. Vi finder mange ligheder med Norwegian Prima (et Atrium som ƒælles samlingspunkt i midten, nogle restauranter bærer samme navn som på Prima, Mandara Wellness, fitness, det uundgåelige kasino, et “Haven”-afsnit – en slags super 1. klasse – osv.). Der er også fin kunst på væggene, men det er klart, at Prima på det punkt er i en klasse for sig. Norwegian Jewel omfatter 13 barer og lounges og 10 restauranter – nogle med righoldig buffet, andre à la carte restauranter. De rækker fra Cagney’s, en steak-restaurant, en italiensk La Cucina, et braziliansk Churrasceria, japanske Teppanyaki til en Garden Café med stor og afvekslende buffet. Dertil kommer et teater med 1037 siddepladser. Skibet rummer 1197 kahytter, som i NCLs sprogbrug hedder “Staterooms”, heraf 540 med egen balkon.

Alt, hvad hjertet begærer … Foto Claus Madsen/BongoPlanes
Tsar’s Palace – en af à la Carte-restauranterne på Norwegian Jewel. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes
The Atrium er skibets mødepunkt. Her samles man gerne til let underholdning over en drink. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes
NCL gør meget ud af den kunstneriske udsmykning af deres krydstogtskibe. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

Alt i alt tager skibet 2394 passegerer med en 1072-mands besætning – altså lidt mindre end “flagskibene”, Norwegian Prima og Norwegian Viva. Måske var det også derfor, at indtjekningen i Tokyo International Cruise Terminal virkede bedre organiseret end jeres skribent har oplevet det i New York – der var simpelthen færre mennesker – men det kan også være det gennemførte japanske organisationstalent, der viste sine kvaliteter.

Afsejling fra Tokyo – med blæserorkester og højt humør. Foto Claus Madsen/BongoPlanes

Afsejlingen fra Tokyo foregik med stil. På kajen spillede et blæserorkester march-musik til den store guldmedalje, mens slæbebådene trak skibet fri og sendte det på vej ud i den mørke nat.

På havet

Man behøver ikke at kede sig under sørejsen. Der er dansekurser, sprogkurser, kunstauktioner, mobilfoto-workshop, boldspil – you name it. Og med NCLs Free at Sea pakke, som kan købes med rejsen, behøver man hverken at gå tørstig i seng eller have pungen op af lommen af den grund. Nogle vil måske bare nyde roen og udsigten til de blå bølger – samvær uden mobiltelefon og hverdagsstress. Et par runder til fods på promenadedækket kan være en oplevelse i sig selv. Det behøver ikke at vare længe, før man bliver del af et vandrefællesskab – og så giver det appetit til endnu et yppert måltid.

Åben bar. Foto Claus Madsen/BongoPlanes
Soldækket på Norwegian Jewel – naturligvis også åbent om aftenen. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

“Jeg gik mig over sø og land …”

 Fantastiske Asien: Havnen i koreanske Busan. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

Det er rejsen, der er målet, og derfor er landudflugter en vigtig del af et krydstogt. NCL tilbyder et righoldigt udflugtsprogram for sine kunder. Man gør dog klogt i at bestille udflugterne før afrejse, for de bliver hurtigt udsolgt. På jeres udsendtes krydstogt var der stop i Nagoya, Wakayama, Nakoshima, Busan, Nagasaki, Kobe og Shimizu nær Japans ikoniske bjerg, Fuji. Det gik ikke (helt) som planlagt. Krydstogter kræver lang tids forudplanlægning, og der sker, at lokale hændelser eller forhold nødvendiggør kortfristede ændringer i rejseprogrammet. Det kan være ekstremt lavvande, pludselig overbelægning i en havn, vejrbetingede forsinkelser, etc. Det ved de hos NCL, og de har velindøvede og effektive rutiner, hvis det oprindelige program ikke kan overholdes. Det omfatter øjeblikkelig og komplet information til gæsterne og straks-refundering for udflugter, der må aflyses. Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis en udflugt, man måske længe har set frem til, ikke bliver til noget, men NCLs professionelle håndtering af sådanne situationer fortjener anerkendelse. Og måske venter der i stedet en overraskelse på et uforudset havnestop.

Mere end skibsrejse, udflugter og underholdning

Intim frokost i La Cucina, måske, …
… eller i solskinnet på skibets agterdæk. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

Det kan ikke skjules: Krydstogter er ikke nødvendigvis for den smalleste pengepung, også fordi der følger en flyrejse frem og tilbage – måske til en anden verdensdel. Men det er en del af NCL’s koncept.

“Vores underliggende filosofi er ikke at satse på rejser for det lokale marked – det er ikke, at vores gæster nødvendigvis vælger krydstogter, som udgår fra deres hjemegn. Vi satser på at folk starter med at tage et fly, rejser og har en rigtig ferieoplevelse. For os er en afsejling mere eller mindre hjemmefra ikke en ferie, det er en “getaway”. Vi vil gerne give folk en rigtig ferieoplevelse, hvor de slapper af, ser nyt og oplever verden. Der er mange vidunderlige steder i verden og vi sejler til mere end 400 havne.”

Harry Sommer, Norwegian Cruise Line Holdings CEO

Til gengæld tilbyder NCL at arrangere flyrejsen som en del af den samlede pakke. Man kan naturligvis sagtens selv klare den del, men fordelen ved NCLs tilbud er, at de tager hånd om problemerne, hvis man f.eks. kommer for sent til en afsejling p.gr.a. flyforsinkelse eller aflysning.

Så hvad er facit?

Norwegian Cruise Line leverer et solidt, velafprøvet produkt, der har fokus på selv den mindste detalje. Spørgsmålet om det er dyrt, er ikke let at besvare. Prisen vil afhænge af rejsens længde, den valgte kahyt-type, om man ønsker tillægsydelser som f.eks. “Free-At-Sea-pakken”, men tænker man på en to-ugers ferie på et godt hotel, all-inclusive forplejning, underholdning og alskens fritidstilbud, finder jeres udsendte, at man får fuld værdi for pengene. Her følger dog en helse-advarsel: Krydstogt-bacillen er ikke bare stærkt smittende, den er også afhængighedsskabende!

 Club Balcony Stateroom: knap 18 kvm privatsfære (nettomål) + balkon. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes

Norwegian Cruise Line’s loyalitetsprogram Latitudes Rewards skal også nævnes her. For kunder, der regelmæssigt vender tilbage, giver det en række fordele på turen. Programmet er så enkelt som det være kan: Man får ét point pr. nat og allerede 10 point giver bronze-status. Og man behøver ikke gøre noget for at deltage. Første-gangs kunder bliver automatisk indrulleret i programmet. Programmet giver mulighed for at købe certifikater til køb af fremtidige rejser. NCL kvitterer med 50 % tilskud i form af såkaldte “on-board credits”, som kan bruges på udflugter, indkøb i de toldfrie butikker eller andre fristelser. Og dem er der ikke for få af, skal jeres udsendte hilse at sige.

Forsidebillede: M/V Norwegian Jewel til kajs i den sydkoreanske havneby Busan. Foto: Claus Madsen/BongoPlanes



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *