Singapore Airlines forbereder verdens længste flyrute med en flyvetid på mere end 20 timer. Hvad tænker du?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Den første Ultra Long Range version af A350 har forladt samlebåndet hos Airbus i Toulouse. Den nyeste variant af den godt sælgende A350 XWB familie vil være i stand til at flyve længere end alle andre kommercielle fly og vil blive taget i brugt af Singapore Airlines senere i år.

Singapore Airlines har bestilt syv A350-900 Ultra Long Range fly, som vil blive indsat på non-stop flyvninger mellem Singapore og USA.  Det vil blandt andet omfatte verdens længste kommercielle flyvning mellem Singapore og New York.

Efter at kroppen er blevet samlet, er det første fly nu kørt udendørs, hvor det vil gennemgå en række test, inden det får monteret de to  Rolls-Royce Trent XWB motorer.

Flyet vil derefter starte en række testflyvninger, som certificerer ændringerne i forhold til A350-900. Ændringerne omfatter blandt andet et modificeret brændstofsystem, som giver mulighed for at medtage 24.000 liter brændstof mere end standard versionen. Flyet er også let genkendeligt på grund af de forlængede winglets, som er med til at forbedre brændstoføkonomien.

Med en maksimal startvægt på 280 ton, er A350 XWB Ultra Long Range i stand til at flyve 9.700 nautiske mil (16.100 km) eller mere end 20 timer non-stop.

Der er indtil i dag leveret 150 Airbus A350 XWB og i dag har Airbus 854 A350 XWB i ordrebøgerne fra 45 kunder i hele verden. SAS vil modtage deres første A350-900 i 2019. Det er det første fly i en bestilling på otte A350-900.

Singapore Airlines er en af de største aftagere af A350 XWB familien med en samlet bestilling på 67 A350-900, inklusive de syv Ultra Long Haul modeller. Flyselskabet har allerede modtaget 21 A350-900.

For nyligt har Qatar Airways, som det første flyselskab, taget den første forlængede A350-1000 i drift. Læs mere her

Kommentarer

  1. Anne Frederiksen siger

    Jeg har rejst et antal gange mellem London og Sydney, 22-24 timer ialt, med det lange hop på ca. 14 timer mellem Dubai og Sydney. Det går egentlig fint. Har man bare plads til at bevæge sig på i kabinen, som bag i A380’eren, og får man bare “føde” tilstrækkeligt ofte, burde det ikke være noget problem. Men jeg ville anstrenge mig meget – og også gerne betale for at komme til at sidde ved en gang.

  2. Klaus Poulsen siger

    Selvom det er en nyhed, mener jeg at det vist ikke er første gang Singapore Airlines gør dette. Havde de ikke samme rute med en A340-500?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *