Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Singapore Airlines slipper heller ikke for at skulle rapportere et kæmpetab for det sidste kvartal gående fra juli til september. Tabet er på godt 11 milliarder kroner.
Det store tab skyldes at der stort set ikke er nogle passagerer som har rejst med Singapore Airlines i kvartalet. Dertil har flyselskabet lavet nogle store nedskrivninger på ældre fly.
Det store problem for Singapore Airlines er at der ikke stort set ikke er noget indenrigsmarked og dermed kan de ikke have ret mange ruter i gang, hvor der er mange passagerer. De ruter de har gang i er primært drevet af fragt (inklusiv den mellem København og Singapore), samt de få passagerer som skal rejse i transit via Singapore.
Singapore er forsat lukket land og derfor er det kun borgere og de som har et speciel visa (f.eks. søfolk).
Tabet i kvartalet skyldes at omsætningen er faldet med 81% i forhold til samme kvartal sidste år. Alene i september måned var faldet i passagerer på hele 98,6% og i på fragtområdet var faldet på 42,3%.
En del af tabet skyldes at Singapore Airlines har valgt af sende 26 fly på pension. Det betyder at de tager et tab på lige over 6 milliarder kroner. 7 af de 26 fly er flytypen Airbus A380, som altså desværre ikke kommer på vingerne igen med Singapore Airlines logoet på. Hvad der skal ske med de 26 fly er ikke meldt ud, men det er sandsynligt at størstedelen aldrig kommer ud at flyve igen.
I følge Airfleets.net, så har Singapore Airlines forsat 5 aktive Airbus A380’er. De 7 fly som skal fjernes fra flåden er nok de 7 fly, der lige nu er parkeret og sendt til opbevaring.
Udover fly som fjernes fra flåden har Singapore Airlines også sagt farvel til 20% af deres ansatte. Dette er svarende til 4.300 ansatte som har mistet deres arbejde.
I følge EuroControl, så forventes det forsat at der vil går frem til 2024 før niveauet i 2019 nåes igen.
Five year forecasts released by @eurocontrol yesterday show that traffic is not expected to reach 2019 levels until at least 2024 – next year will still be between 50% and 27% down on 2019@Transport_EU @ECACceac @A4Europe @IATA @CANSOEurope @ACI_EUROPE @EBAAorg @eraaorg pic.twitter.com/Y7hTfE14U6
— Eamonn Brennan (@eurocontrolDG) November 5, 2020
Dette betyder at vi desværre ikke har set de sidste store tab for flyselskaberne. Vi kommer til at se flere kedelige udmeldinger indtil at de forskellige lande har fundet ud af at åbne sikkert op for hinanden, hvilket formodenligt er den største hindring for at vi kan få skabt en rejse tilbage til en mere normaliseret verden.
Skriv et svar