Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Singapore Airlines offentliggjorde i dag en beslutning om afskedigelse af omkring 4.300 medarbejdere på tværs af sine flyselskaber.
Vi har her til morgen talt med Allan Hoffery, Nordisk salgschef i Singapore Airlines, og han fortæller at Norden også skal tilpasses. Lige nu er det ikke klart hvad det betyder i tal for de 47 ansatte der er i Norden.
Overordnet set tages der højde for ansættelsesstop, naturlig fratrædelse og frivillige opsigelser, kan det potentielle antal medarbejdere, der er berørt, reduceres til ca. 2.400 i Singapore og på de oversøiske markeder (og dermed Norden).
Beslutningen er blevet taget på baggrund af de lange udsigter til genopretningen af det globale luftfartsmarked som følge af Covid-19-pandemien og det presserende behov for at tilpasse koncernens flyselskaber til den meget usikre fremtid.
Som tidligere nævnt forventer koncernen at operere med under 50% af sin kapacitet ved udgangen af regnskabsåret 2020/21 sammenlignet med kapaciteten før pandemien. Brancheforeninger forudser, at passagertrafikken ikke vil vende tilbage til tidligere niveauer før 2024.
I forhold til de fleste større globale flyselskaber er SIA-koncernen i en sårbar position, da den ikke har et hjemmemarked. Hjemmemarkedet er ofte det første, der ser et opsving. For at forblive levedygtig i en meget usikker tid vil koncernens SIA Groups selskaber operere med færre afgange i de kommende år.
For at være rustet til fremtiden må koncernen afskedige omkring 4.300 medarbejdere på tværs af Singapore Airlines, SilkAir og Scoot. Der blev i marts 2020 implementeret et ansættelsesstop, ledige stillinger, er ikke blevet besat, en førtidspensionsordning for ikke flyvende personale og piloter samt en frivillig fratrædelsesordning for kabinebesætningen. Samlet set har disse tiltag gjort det muligt for flyselskabet at reducere staben med omkring 1.900 stillinger.
Derfor kan de potentielle afskedigelser på tværs af koncernen reduceres til omkring 2.400 i Singapore og på tværs af SIAs oversøiske markeder. Drøftelser med de Singapore-baserede fagforeninger er begyndt. Hos Singapore Airlines vil man arbejde tæt sammen med foreningerne for at færdiggøre processen hurtigst muligt af hensyn til berørte og forsøge at minimere stress og angst hos alle.
Da kampen mod Covid-19 begyndte tidligt i år, kunne ingen af os have forudsagt dens ødelæggende indvirkning på den globale luftfartsindustri. Fra starten var vores prioriteter at sikre vores overlevelse og redde så mange job som muligt. Da vejen til genopretning vil være lang og fyldt med usikkerhed, er vi desværre nødt til at gennemføre reduktionsforanstaltninger som nu.
At skulle sige farvel til vores værdifulde og dedikerede medarbejdere er den sværeste og mest pinefulde beslutning, som jeg har været nødt til at tage i mine 30 år med SIA. Denne beslutning afspejler ikke styrken og kapaciteten hos dem, der vil blive berørt, men er resultatet af en hidtil uset global krise, der har ramt luftfartsindustrien.
De næste uger bliver nogle af de hårdeste i SIA-gruppens historie, da nogle af vores venner og kolleger må forlade virksomheden. Vi vil gennemføre denne proces på en retfærdig og respektfuld måde og gøre vores bedste for at sikre, at de får den nødvendige støtte i løbet af denne meget prøvende og krævende tid.
Goh Choon Phong, Administrerende direktør
Skriv et svar