Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Under COVID-19-pandemien har de store luftfartsalliancer lejlighedsvis deltaget i debatten om hvordan vi skulle reagere på Covid-19 pandemien.
For eksempel annoncerede SkyTeam forskelle COVID-19 tiltag ved alliancens 20-års jubilæum for et stykke tid siden. Andre alliancer har taget lignende initiativer for at give rejsende tillid til at rejse igen. I juli udsendte Star Alliance, oneworld og SkyTeam endda en fælles erklæring. SkyTeam går nu et skridt videre ved at tilslutte sig IATAs synspunkt om at kræve en obligatorisk hurtig COVID-test inden hver flyvning. Det er en interessant idé, men hvordan skal det fungere i praksis?
SkyTeam: Obligatorisk COVID-19 test
For at begrænse spredningen af Corona virussen, er der lige nu indført mange rejserestriktioner. Det er naturligvis umuligt at vide, om passagererne er smittet eller ej, når de ankommer til et bestemt land. Af den grund har mange lande allerede gjort det obligatorisk at fremvise en negativ COVID-test, der er foretaget kort før flyvningen. Dette betyder nemlig, at passageren ikke havde COVID-19 på testtidspunktet. Nogle regeringer og luftfartsselskaber anser dog ikke sådanne test for at være tilstrækkelige og har derfor indført forskellige rejserestriktioner.
SkyTeam opfordrer nu sammen med IATA til, at der udvikles en bedre testpolitik i samarbejde med lokale og internationale myndigheder. Sammenslutningen understreger, at brugen af hurtig test kan være en smart løsning. Ifølge alliancen skal passagerer testes negative lige før flyvningen for at få lov til at gå ombord på flyet. Dette kunne stoppe spredningen af COVID-19 via flyrejser. Desuden vil en test også være obligatorisk, når man ankommer til den endelige destinaton. Alle flyselskaber vil kunne nyde godt af en sådan rejsepolitik
Global standard
Luftfart er på mange måder motoren i den globale økonomi. Men antallet af internationale passagerer er faldet med 92 procent i forhold til sidste år. Der er et presserende behov for at fremme et opsving i branchen ved at genskabe kundernes tillid med en standardiseret global testning
Walter Cho, Bestyrelsesformand SkyTeam Alliance
Alle flyselskaber og hele rejsebranche vil nyde godt af sådanne test af passagererne. Det vil være med til at genoprette forbrugernes tillid. Testene vil supplere de strenge hygiejne procedurer, som medlemmerne af SkyTeam allerede gennemfører jævnfør vores SkyCare & Protect politik for at sikre, at flyvning er så sikker som muligt.
Kristin Colvile, Direktør, SkyTeam
Hvordan skal det gennemføres?
I praksis betyder det, at SkyTeam-passagerer bliver nødt til at foretage en COVID-test lige før afgang, som giver hurtigt svar. I tilfælde af et ‘negativt resultat’ kan passageren rejse. Det er muligt, at passageren skal teste igen ved ankomsten. Hvis denne test også er negativ, kan passageren komme ind i ankomstlandet. På returrejsen skal man følge den samme procedure. SkyTeam har endnu ikke delt nogen tanker om, hvordan omkostningerne skal dækkes. Det er heller ikke klart, hvem der betaler eventuelle omkostninger til karantæne, hvis testen er positiv. Nogle flyselskaber tilbyder allerede en COVID-forsikring.
SkyTeam
SkyTeam Alliance har i øjeblikket 19 medlemmer. Hvert år rejser over 700 millioner passagerer inden for alliancen. De kan vælge mellem over 1.000 destinationer i 170 lande. Sidste år meddelte China Southern, at selskabet forlade alliancen.
Statusfordele i loyalitetsprogrammer bliver generelt accepteret hos alle deltagende flyselskaber. For eksempel kan medlemmer med status hos KLM eller Air France også besøge lufthavnens lounger, når de rejser med ethvert andet flyselskab i SkyTeam-alliancen.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian Markwat og bragt på vores amerikanske søsterside.
Skriv et svar