Slutspurt: Vinterens jagt på EuroBonus point

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Kniber det med at få point nok til at beholde guld- eller diamant kortet? Så er det nu, du skal slå til, hvis du skal nå at komme med i vinterens jagt på EuroBonus point. Indtil udgangen af februar kan du få dobbelt op på statusgivende point på rejser med SAS. Og med et SAS EuroBonus Mastercard Premium kan du også tjene ekstra statuspoint.

Udløber din optjeningsperiode hos EuroBonus ved udgangen af februar eller marts? Mangler du stadig at optjene point for at bevare eller opnå sølv-, guld- eller diamant status? Så er det nu, du skal sætte slutspurten ind.

Aflysning = Usikkerhed i pointoptjening

Hvis du allerede har reserveret flybilletter, der vil give dig de manglende point, så er du næsten på den sikre side. Det eneste, der kan forhindre dig i at få dine point, er en aflysning.

Aflyser du selv rejsen, ja så kommer pointene ikke ind på din konto. Hvis du skal rejse med SAS, og selskabet aflyser for derefter at sende dig med andre flyselskaber, så er pointene sikre. For du kan altid bede om at få EuroBonus point efter din oprindelige billet. Men hvis du har billet til et andet selskab inden for Star Alliance, så får du kun EuroBonus point efter den rejse, du faktisk gennemfører. Med andre ord, så kan du risikere at gå glip af de point, der mangler for at give dig den eftertragtede status.

Den mest uheldige situation er, når din planlagte rejse i slutningen af denne optjeningsperiode flyttes til begyndelsen af næste optjeningsperiode. Eksempelvis hvis din flyvning flyttes fra 28. februar til 1. marts. Så bliver pointene først registreret i næste optjeningsperiode – og du må måske vinke farvel til din status.

Sådan kan du jagte point

Du kan i princippet hente point på 2 forskellige måder:

  1. Mileage run, d.v.s. tage en ekstra flyrejse alene med den grund at du vil optjene point (som hos udenlandske flyselskaber kaldes miles, deraf betegnelsen).
  2. Købe en dyrere billet (som giver flere point) til en rejse, du alligevel skal gennemføre.

Tidligere kunne man også hente en pæn stak point på at opgradere SAS billetter til plus eller business. Dette er nu lavet om, så det er begrænset, hvor mange point, du henter på en opgradering for penge. Og opgraderer du med EuroBonus point, så tjener du ikke flere basispoint. Du kan langt fra være sikker på, at din opgradering går igennem – derfor er denne metode lidt risikabel, hvis du virkelig mangler point. Læs mere om pointoptjeningen ved opgradering her.

Mileage run

Et meget typisk mileage run er en ekstra week-end tur, med det eneste formål at tjene point. En impulsiv storbyferie i Europa være en oplagt mulighed, hvis du mangler få point. Andre har taget en tur over Atlanten for at få de manglende point. Somme tider har det portugisiske TAP haft billige billetter fra København via Lisabon til Sydamerika. Andre har fundet gode tilbud hos det polske LOT. Men også nogle af de asiatiske selskaber i Star Alliance har været brugt til at optjene de manglende point.

Under alle omstændigheder skal du overveje, om pointene er omkostningerne værd.

Købe dyrere flybilletter

For nogle dage siden søgte jeg efter billetter fra Aarhus til Helsinki. Jeg kunne bl.a. få en billet via København. Søgeresultatet er vist nedenfor.

Som det ses, kan man få en billet på GO LIGHT for 1.443 kr. Denne billet giver 250 EuroBonus point (jeg har diamant status og får derfor en bonus på 25%). For blot 200 kroner mere, kunne jeg få en billet på GO SMART. Her ville jeg få 687 flere EuroBonus basispoint. Med andre ord, så koster hvert af de ekstra basis point “kun” 29 øre. Det er ganske billigt.

Lige nu har SAS en kampagne, hvor der ud over de optjente basis point optjenes lige så mange statuspoint. Statuspoint tæller med, når EuroBonus beregner din status – men pointene kan ikke bruges til at købe bonusrejser, betale for hotelværelser eller vare i EuroBonus shoppen.

Og så ser regnestykket endnu mere fordelagtigt ud. Tabellen nedenfor viser prisen på de forskellige typer billetter, antal basis point og status point. Den sidste kolonne viser prisen pr. statusgivende point (= summen af basis point og status point).

Billet typePris
i kr.
Basis
point
Status
point
kr.
pr. point
GO LIGHT1.4432502502,89
GO SMART1.6439379370,88
PLUS SMART2.2932.3752.3750,48
PLUS PRO2.5933.1253.1250,42

Som det ses, bliver prisen for de statusgivende point lavere, jo dyrere billet, du køber. Rejser du på den aller billigste billet, koster hvert point 2,89 kroner, mens du “kun” betaler 42 øre for hvert point på den aller dyreste billet. Med andre ord: Hvis du mangler point for at optjene status, kan du overveje at købe en dyrere billet – og dermed få point nok på kontoen til den eftertragtede status. Det er i sidste ende firmaets rejsepolitik, der afgør, om du har disse muligheder.

Ekstra fordele på en GO SMART billet

En billet på GO SMART vil også give mulighed for, at jeg kan få en kuffert checket ind. Noget, jeg ellers skal betale 170 kroner for, hvis jeg betaler on-line mindst 22 timer før afgang. Ellers koster det 570 kroner. Med andre ord: Skal du rejse med bagage, skal du i dette eksempel undgå en billet på GO LIGHT. Køb i stedet for en billet på GO SMART – og det er naturligvis også argumentet over for chefen: “Jeg skal have bagage med – som ellers skal betales separat – og det er dyrt”.

Tag en mellemlanding i Stockholm

Hvis du virkelig mangler point, kan du også tage en ekstra mellemlanding i Stockholm. Priser og pointoptjening er vist nedenfor. Jeg vil ikke gå i dybden med dette alternativ. Jeg nøjes med at konstatere, at for en lille merpris, får du en pænt antal merpoint på denne rejse. Og på den dyreste billet, betaler du blot 32 øre per point.

Konklusion

Med den nuværende kampagne, kan jeg hente ganske mange EuroBonus point, når jeg rejser på de dyre billetter. Vælg GO SMART i stedet for GO LIGHT. Hvis penge ikke er et problem, så tag den dyre billet på PLUS. Eksempelvis vil en returbillet fra Aarhus via København og Stockholm til Helsinki give 4.375 basis point hver vej (i alt 8.750 basispoint) samt lige så mange statuspoint. I alt 17.500 statusgivende point. Du får et guldkort hos EuroBonus, når du har tjent 45.000 status givende point – så hvis du mangler et mindre antal point, er det vær at overveje, om du skal rejse lidt dyrere i resten af februar – eller du måske skal lave et mileage run.

Er guld og diamant kortet pengene værd?

Den dyrere billet koster naturligvis mere – og måske skal du også bruge ekstra rejsetid (eller rejse på dårligere tidspunkter). Du må gøre op med dig selv, om disse ekstra omkostninger opvejes af de ekstra fordele, du får med en højere status.

MasterCard kampagnen

Indtil udgangen af april har SAS EuroBonus Mastercard premium en kampagne, hvor du optjener det dobbelte antal statuspoint – så her kan du også hente flere point.

Kort fortalt, så bliver dine statuspoint på kortet beregnet som 25% af de optjente ekstra point på kortet. Men indtil udgangen af april får du det dobbelte antal statuspoint. Det kan også løbe op, hvis du bruger kortet flittigt. Specielt, når du køber SAS billetter.

En enkeltbillet på GO Smart fra Aarhus via København til Helsinki koster 1.643 kroner. Her optjener du 411 ekstra point på dit Premium MasterCard (25 point for hver 100 kroner). Indtil udgangen af april, vil du få 50% af dette antal point som statuspoint, altså 206 statuspoint. Det er en ganske pæn klat oveni din normale pointoptjening.

Mange firmaer har imidlertid en rejsepolitik, hvor forretningsrejser skal købes gennem firmaets rejseaftaler med flyselskaber eller rejsebureauer. Derfor vil mange af os, ikke kunne hente flere statuspoint ved at betale rejsen med det private Premium MasterCard.

Du skal dog være opmærksom på, at du først får dine point i marts for dit forbrug i februar. Så hvis dit EuroBonus optjenings år allerede udløber ved udgangen af februar, så er der ikke megen hjælp at hente på Premium MasterCardets statuspoint.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *