Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Har du tænkt over alle kontaktpunkter der er i løbet af en flyrejse? De fleste lufthavne tilbyder i dag mange former for selvbetjening, men både den pågående COVID-19-pandemi og fremtidige retningslinjer kommer til at fremtvinge yderligere tiltag for kontaktløse flyrejser. Så hvad kan man gøre for at reducere fysisk kontakt i lufthavnen yderligere?
Ny teknologi bringer nye, spændende muligheder med sig. Blandt andet kan du hos flere flyselskaper nu tjekke bagage ind ved hjælp af elektroniske bagagemærkater som BAGTAG. Dette er specielt aktuelt på grund af corona virussen, men vil garanteret blive en del af hverdagen også efter pandemien.
Den nye normal
Ingen ved hvordan fremtiden vil se ud efter pandemien, men det står allerede klart at både dagligdagen og rejsebranchen vil se anderledes ud. Et begreb som ofte bruges om tiden efter corona er «den nye normal». Vi er allerede i færd med at blive vant til tiltag som social distancering, mundbind og håndhygiene, men hvordan vil den nye normal i luftfarten blive? Ingen ved dette helt sikkert, men vi kan forudse nogen vigtige elementer:
- Undgå køer og folkemængder. Det kan blandt andet gøres ved at i større grad forberede turen hjemmefra.
- Undgå direkte kontakt med andre mennesker og udstyr, som for eksempel indtjeknings automater.
- Udføre sundhedskontrol i lufthavnen, for eksempel når man ankommer ved lufthavnen, ved ombordstigning eller afstigning.
Det er vanskeligt at sige hvordan fremtiden vil se ud, men flytrafikken er en vigtig del af den globale økonomi. Internationale flyrejser er vigtige for både handel og turisme. Specielt for luftfarten er det ekstra vigtigt at gøre det trygt at rejse, med social distancering som udgangspunkt.
Bakterier og virus
Der er meget vi kan gøre for at gøre det tryggere at rejse med fly. Fysiske boardingkort kan være en smittekilde og mange flyselskaber har for længst taget elektroniske boardingkort på mobilen i brug. Indtjeknings automaterne bruges også af tusindvis af mennesker hver dag. Her er det også fysisk kontakt, som kan overføre bakterier og virus.
Bagagemærkater af papir er også et problem. Du skal enten bruge indtjeknings automat eller risikere at måtte stå i kø ved en bemandet indtjeknings skranke. Mange mennesker som venter sammen giver øget smittefare, for eksempel fra COVID-19. Dette problem kan delvist løses med elektroniske bagage mærkater.
Elektroniske bagage mærkater?
Branchen arbejder i disse dage med flere nyvindinger, som for eksempel elektroniske bagage mærkater. Disse findes allerede integreret i nogen kufferter fra Rimowa. BAGTAG er et af selskaberne som er med til at udvikle denne teknologi. BAGTAG vil fungere med flere store flyselskaber, som KLM, Lufthansa, SWISS, Austrian og China Southern. Selskabet har bidraget til at erstatte den papirbaserede bagage lap med en elektronisk variant som kan sættes på en hvilken som helst kuffert.
BAGTAG kan enkelt fæstnes til bagagen før du drager hjemmefra. Når du tjekker ind elektronisk vælger du at du vil bruge egen bagage mærkat og du henter enkelt den nødvendige information ned på den elektroniske bagage lap. Når du så kommer til lufthavnen, kan du gå direkte til bag drop.
Sandsynligvis vil vi se mange nye løsninger på tryggere rejser i tiden fremover. Nogen af disse løsninger kan være midlertidige, mens andre kan være med til at ændre måden vi rejser på for altid. Det som er helt sikkert er, at der vil komme ændringer, specielt med tanke på social distancering.
Det elektroniske bagage mærkat BAGTAG vil være en del af denne udvikling. Den vil bidrage til at undgå køer og overfladekontakt, og kan tages i brug umiddelbart af alle lufthavne, så længe flyselskabet understøtter teknologien. I nær fremtid vil både KLM, Lufthansa, SWISS, Austrian og China Southern understøtte denne tjeneste. Vi håber på at SAS i fremtiden kommer med på listen.
Skriv et svar