Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing og Qatar Airways har i de sidste par dage lavet en manøvre, der ikke just viser respekt for den klimafokus vi har brug for i disse år. De har lavet en overleveringsøvelse, som ligner at kontrakter, regler og økonomi var i højsædet og ikke klimaet.
Det som skete er at Boeing har leveret i alt 7 helt nye B787 Dreamliners til Qatar Airways. Helt normalt er disse fløjet fra Paine Field og til Doha. En tur på 7.380 miles. Det som gør det helt forkert er at Qatar Airways dagene efter sendte flyene tilbage på vingerne mod USA. Denne gang til Victorville og en tur på 8.250 miles. Men hvorfor så flyve fra Boeing i USA til Qatar Airways i Doha? En af tingene er at flyene i får deres Qsuite kabine installeret i netop Victorville. Dette gælder muligvis også for hele underholdningssystemet og WiFi. De burde bare aldrig have være sendt til Doha før denne installation var sket i USA.
The 4 Qatar Airways Dreamliners delivered yesterday from Seattle to Doha, are on the way back to Victorville in USA, probably for some cabin and/or IFE installation/upgrades.https://t.co/JAJYZX8xgMhttps://t.co/wdRbaTmxSAhttps://t.co/u8Ace6U3Zxhttps://t.co/VUpgvZysPs pic.twitter.com/11FYdwcYW7
— Flightradar24 (@flightradar24) December 28, 2019
En direkte tur til fra Paine Field til Victorville er kun på 953 miles og ville have været meget bedre for miljøet end at først flyve til Doha og så retur igen til Victorville.
Grunden er sikkert grundet kontrakt, regler og økonomi
Kontrakten mellem Boeing og Qatar Airways har sikkert den største del af forklaringen for denne meget lidt miljøvenlige manøvre. Der er sikkert aftalt en klar dato og en leveringsdestination til Doha.
Grundet de mange problemer som Boeing har haft i 2019, så er blandt andet også leveringerne af netop B787 Dreamlinerne forsinket. Da Boeing er et aktieselskab og konktrakten helt sikkert har dikteret levering inden årsskiftet, så blev Boeing nød til at sende flyene til Doha uden at der var tid til at installere blandt andet Qsuite kabinen (hvilket også er købernes ansvar og omkostning). Normalt ville der have været tid til at få installeret Qsuite kabinen i Victorville inden flyet blevet sendt til Doha og dermed have sparet at de ekstra flyveturer mellem Doha og Victorville og retur til Doha igen.
Men Boeing kunne ikke klare at misse indtægterne og at ordrebogen ikke følger planen. Det vil ramme dem på regnskabet, men helt sikkert også på Wall Street, hvor analytikerne har et stort fokus på Boeing oven på alle problemerne de to styrt af B737 MAX, B777X forsinkelserne og forsinkelserne i Spaceliner rumprogrammet (udover problemerne med B787 Dreamlinerne). Noget det kostede den nuværende CEO Dennis Muilenburg jobbet kort før juleaften.
Det som er meget mod verdens store miljøfokus er at kontrakt, regler og økonomi står i vejen for at spare miljøet og verden for rigtige mange tons CO2, som nu er blevet udledt unødvendigt. Et forsigtigt estimat er at der er blevet brugt 45.000 kilo flybrændstof hver vej. Derfor bliver dette til i alt 90.000 kilo flybrændstof som ikke er nødvendigt for hvert fly. Forbruget for alle 7 fly er så på 630.000 kilo flybrændstof. Det er ikke småting vi taler om.
Det kunne være løst smidigere og gjort til en positiv PR oplevelse. Nu bliver der kigget ned på hele leveringen af de 7 nye fly og måden det er sket på.
Så det er skræmmende at se at store virksomheder ikke tænker mere på miljøet i deres daglige arbejde og at det “kun” er i de enkeltsager de melder ud. I denne sag ser vi sandheden om at kontrakter, regler og økonomi får en højere betydning.
En skam, da det netop er nye fly og den forsatte investeringen i nyere og smartere teknologi og innovation, der skal til for at vi kan forsætte med at reducere branchens udledning af CO2. Det er ikke tiden at give dem med flyskam mere medvind og dermed “overtale” politikerne til at stemme for gebyrer og afgifter, som ikke hjælper noget som helst på udledningen. Den store effekt fås kun ved at sikre at flyene er nye og at der forsættes med at investeres penge i udvikling af nye motorer og alternative motortyper (som for eksempel elmotorer til de kortere distancer).
Så jeg håber at Boeing og Qatar Airways genovervejer måde at levere fly på og sikre at økonomien og reglerne ikke får dem til at glemme miljøet.
Qatar Airways har modtaget mange nye fly i 2019
Udover de Boeing 787 Dreamliners som Qatar har modtaget her i årets sidste dage, så har de også modtaget 4 Airbus A350’ere. Om de har været på samme lange tur er nok ikke tilfældet, men faktum er at Qatar Airways i løbet af en uges tid har overtaget stort set lige så mange fly, som SAS har i hele deres flyflåde for langruterne.
Så Qatar Airways er på rette vej med at sikre en ung og moderne flyflåde – de skal bare arbejde lidt mere fokuseret på måden de får dem leveret på.
Se her hvordan Qatar beskriver modtagelsen af deres 4 Airbus A350’ere:
Lars siger
Jeg er på ingen måde tilhænger af at fly bliver sendt tomme rundt om jorden, men jeres artikel indeholder en række faktuelle fejl, og i falder også selv i nogle stedder.
1. Det er ikke fly selskaberne, ikke fly producenterne som står for flyvningen fra fabrikken til leverance lufthavnen.
2. Overtagelsen af flyet sker hos fly producenten, ikke i fly selskabets modetage lufthavn, så det var ikke nødvendigt at flyve flyene til Doha for at de tæller i Boeings leverance dette år.
3. Grunden til at flyene skulle forbi Doha er sikkert leasing eller registrerings relateret, men kan også være PR relateret, lidt som at SAS har sendt SE-RSA en tur til OSL og ARN for at vise den frem.
I falder selv i når i angriber fly selskaberne og fly producenterne for kun at fokuser på miljøet i enkeltsager. At sende 7 fly tomme halvvejs rundt om jorden og tilbage igen er selvfølgeligt extremt. Men det sker jo også når fly skal til D check. Igen alene af økonomiske årsager. D-checks kunne sagtens udføres tætter på flyenes hjemme lufthavn hvis fly selskaberne var villige til at betale for det. Men det har jeg aldrig set jer skrive om.
SAS er et af de få selskaber som har formået at få D checks af deres A340 til at passe med rute flyvninger til/fra HKG, så de undgik at flyve dem tomme da de sidst var til D check. Langt de fleste andre fly selskaber flyver flyene tomme til/fra D checks.